Arthur Lubbers 24 maart 2021 0 reacties Print Flexmarkt komt goed uit de coronacrisis, consolidaties gaan doorWat is de impact van de coronacrisis op de flexmarkt? Rob de Laat (partner bij M&A-adviseur IRIS Corporate Finance) schetst een positief beeld. Hij ziet zelfs dat het WAB-effect hierdoor meeviel en legt uit waarom consolidaties onverminderd doorgaan. “Als je de balans opmaakt zie je dat het merendeel van de spelers op de flexmarkt er goed uitkomt. Uitzendbureaus voor jongeren en studenten, gericht op ziek en piek, hadden het vooral moeilijk”, zegt De Laat. De pijn zit volgens hem echt bij de partijen die gespecialiseerd zijn in de segmenten die hard geraakt door de coronacrisis, zoals horeca-uitzendbureaus. “Die zijn gedecimeerd. Mise en Place ging zelfs aan het begin van de crisis direct al failliet. Maar over het algemeen is de hele flexmarkt meer dan goed overeind gebleven. Dat heeft mij wel verrast.” Goede resultaten flexbedrijven Na een goed 2019 verwachtten veel flexbedrijven dat het in 2020 nog iets beter zou gaan. Natuurlijk zijn de omzetten lager dan verwacht voor de coronacrisis. Maar De Laat stelt vast dat veel flexbedrijven helemaal geen slecht jaar hebben gehad. “Na de schok in maart vorig jaar hebben veel bedrijven de hand op de knip gehouden, minder uitgegeven, de groeiambitie bijgesteld en minder geïnvesteerd. Als de omzetten dan wel redelijk goed doorlopen boek je toch heel aardige resultaten.” Lees ook: Flexbedrijven in coronatijd: zo doen Compagnon, Kwiik het Harvey Nash het Komt de klap nog? De Laat vindt het lastig om te voorspellen of de echte klap nog moet komen, zoals veel economen waarschuwen. “De economische ratio is weg. Ik had vóór het uitbreken van de coronacrisis al een economische teruggang verwacht in 2020. Dus gevoelsmatig zou ik zeggen ‘ergens moet die bubbel een keer knappen’, maar dat is tot op heden niet gebeurd. En het is maar de vraag of dat in 2021 gaat gebeuren.” Goed kabinetsbeleid heeft hieraan bijgedragen. “De steunmaatregelen (NOW) hebben ervoor gezorgd dat we niet met z’n allen in een afgrond zijn gevallen, maar dat de crisis uitgesmeerd is over een langere periode.” Er zijn zelfs minder flexbedrijven failliet zijn gegaan dan voor de coronacrisis. “De steunmaatregelen, het uitstel van belastingen, geeft bedrijven financieel veel lucht. Daar moet je als flexondernemer natuurlijk wel goed mee omgaan. Er zijn rare voorbeelden van mensen die meteen een dure auto hebben gekocht. Dat gaat natuurlijk niet werken.” Ergens moet die bubbel een keer knappen, maar dat is tot op heden niet gebeurd. WAB-effect verzacht door corona Een bijzonder bij-effect is volgens De Laat dat het effect van Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) verzacht is door de NOW-regeling. “De WAB had begin 2020 echt impact op uitzenden en payrolling. Maar terugvallende omzetten als gevolg hiervan liepen mooi gelijk op met de NOW-regeling. De terugvallende omzet door de WAB is door de NOW-regeling dus deels vergoed. Zonder NOW zouden we voor een deel van de markt (payroll) meer faillissementen hebben gezien dan zonder corona. Flexbedrijven hebben hierdoor meer tijd gekregen om de issues van de WAB op te lossen.” De terugvallende omzet door de WAB is door de NOW-regeling deels vergoed. Consolidatieslag gaat door De consolidatieslag gaat ondanks de coronacrisis onverminderd door, merkt De Laat. “In de uitzendwereld zie je middelgrote partijen kleinere bedrijven overnemen. Die streven naar een bepaalde omvang – liefst minimaal rond de 50-60 miljoen euro omzet – om goed te kunnen werken en te kunnen voldoen aan de wet- en regelgeving en om een serieuze speler in hun segment te zijn.” Groot groter maken om de absolute marktleider te worden in een bepaalde segment is nog steeds een strategie die werkt, legt De Laat uit. “Zeker nu grote opdrachtgevers meer en meer met aanbestedingen en RFP-trajecten werken. Als je als flexbedrijf mee wilt doen, moet je een bepaalde omvang hebben. En er is ook heel veel geld bij investeerders die dat beseffen en willen investeren in het groter maken van flexbedrijven. Dat stuwt de consolidatieslag.” De flexmarkt is altijd al een aantrekkelijke markt is geweest voor private equity-partijen en andere investeerders. Dat komt volgens De Laat omdat de markt zich blijft ontwikkelen, denk aan de nieuwe technologische ontwikkelingen in de recruitment en automatisering van processen. Daarnaast wijst hij op een verandering aan de klantzijde. “Klanten worden steeds volwassener als het gaat om de inhuur van extern personeel. Als je daar als flexleverancier beter op kunt inspelen dan jouw concurrenten, dan wil men wel in jouw bedrijf investeren. Of je nou broker of een MSP bent, je wilt vooraan in de rij staan. Daar heb je wel een bepaalde omvang voor nodig en dus zijn er veel consolidaties in de markt.” Recente voorbeelden daarvan zijn de overnames van Between door HeadFirst Group afgelopen jaar. “Die partij is afkomstig uit de brokerwereld, heeft flink uitgebreid naar MSP-activiteiten, en positioneert zich nu heel sterk aan de bovenkant van de markt.” En met de recente overname van Brainnet door het Amerikaanse PRO Unlimited is de MSP-markt nog verder geconsolideerd. Vroeger domineerden alleen Randstad, Manpower en Adecco de markt. Nu zijn ook andere grote spelers als Brainnet, HeadFirst, Harvey Nash en IT Staffing Groep veel zichtbaarder geworden. “Doordat klanten de inhuur beter organiseren komen die grotere partijen in het professionals-segment ook meer naar voren.” Je wilt als leverancier vooraan in de rij staan. Daar heb je wel een bepaalde omvang voor nodig en dus zijn er veel consolidaties in de markt. Combinatie van MSP-RPO Als volgende stap in deze consoliderende markt ziet De Laat de combinatie van MSP-RPO opkomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Sterksen, dat recentelijk ook door de HeadFirst groep werd overgenomen. Ander fraai voorbeeld hiervan is Maandag, dat aan het eind van het jaar Talentsourcer heeft overgenomen. (Talentsourcer is een combinatie van de MSP-dienstverlening van Nederlandse activiteiten van Solvus (voorheen onderdeel van USG People Nederland) met haar eigen Recruitment Process Outsourcing (RPO)-activiteiten.) “We praten al heel lang over Total Workforce Management en je ziet dat dit nu door leveranciers ook daadwerkelijk wordt ingevuld.” Een van de drijfveren achter consolidaties in de flexmarkt is dus volgens De Laat dat leveranciers ‘hoger in de value chain’ willen zitten. “Zij willen op een meer strategisch niveau, eerder dan de concurrent, aan tafel zitten bij hun klant. In een vroeg stadium in gesprek met de opdrachtgever over de sourcing-strategie in plaats van een leverancier zijn die moeten afwachten wat er gaat gebeuren.” flexmarkt, IRIS, marktupdate, MSP, Rob de Laat, RPO Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij ZiPconomy Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers