"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Bescheidenheid belemmert personal branding

Elke week komt een probleem van zelfstandigen aan bod. Deze week: personal branding is onontkomelijk, maar bij veel zelfstandigen zit bescheidenheid in de weg. Waar ligt de balans? Cees Harmsen, specialist in personal branding, geeft advies.

Wie regelmatig de site van ZIPconomy bezoekt, begrijpt dat we allemaal ondernemers van ons eigen werk zijn en dat wie daar niet in mee wil gaan het steeds moeilijker krijgt. Professionals verlenen hun diensten meer en meer op een spotmarkt: een arbeidsovereenkomstcontinue interactie waarin aanstellingen tijdelijk zijn en waarbij je er zelf voor moet zorgen dat je ‘gespot’ wordt voor nieuwe opdrachten en projecten. Dit vereist logischerwijs dat je goed vindbaar bent te midden van de vele concurrenten en collega’s die medeactief zijn op jouw speelveld.

Strategisch laten zien waar je goed in bent is een noodzakelijkheid om mee te kunnen blijven spelen

Je bent wat je voorwendt te zijn

De beste manier om je vindbaarheid te versterken, en in mijn optiek de enige juiste manier, is door je werk als een personal brand in de markt te zetten. Je personal brand is kort gezegd de gepercipieerde meerwaarde die je hebt in de ogen van je doelgroep, in relatie tot een andere aanbieder op jouw terrein. Je bent wat je voorwendt te zijn.

Omdat je graag iets wil betekenen voor je doelgroep, en geen gebakken lucht wil verkopen, pak je dit gedegen aan. Je begint met onderzoeken en omschrijven wat jou als mens en professional karakteriseert. Dit kan op basis van aanwezige zelfkennis, maar nog beter door input te vragen aan vrienden en vakgenoten die je hier graag bij helpen. Wanneer de contouren van je personal brand duidelijk worden, dan ga je deze vervolgens stap voor stap uitbouwen door het soort werk te doen dat bijdraagt aan het beeld dat je wilt creëren en ook door resoluut afscheid te nemen van projecten die je personal brand teniet doen.

Je zult zien dat dit steeds meer resultaat oplevert en dat je status als professional met de dag stijgt. Je bent vanaf nu een professional die door zijn doelgroep van opdrachtgevers, klanten, cliënten of patiënten, de vanzelfsprekende keuze is voor het oplossen van belangrijke problemen, het invullen van interessante opdrachten en het vormgeven van boeiende ontwikkelingen.

De meeste professionals hebben op zijn minst een wat ambigue relatie met het onderwerp personal branding

Je zult zien dat dit steeds meer resultaat oplevert en dat je status als professional met de dag stijgt. Je bent vanaf nu een professional die door zijn doelgroep van opdrachtgevers, klanten, cliënten of patiënten, de vanzelfsprekende keuze is voor het oplossen van belangrijke problemen, het invullen van interessante opdrachten en het vormgeven van boeiende ontwikkelingen.

Waarom doen we het niet?

Afgaande op de bovenstaande omschrijving zou je mogen verwachten dat iedere ambitieuze professional werk maakt van zijn personal branding. De dagelijkse realiteit laat echter een ander beeld zien: de meeste professionals hebben op zijn minst een wat ambigue relatie met het onderwerp personal branding.

Het doet ze teveel denken aan egotripperij en loos gebral van roeptoeters die graag in de picture willen staan door het produceren van nutteloos lawaai en er daarbij klakkeloos van uitgaan dat andere, meer beschaafde personen, daar prijs op stellen. Er zal denk ik geen lezer van dit artikel zijn die deze allergie niet deelt.

Maar je kunt er ook wat van leren, want alle vormen van gedrag waar je allergisch voor bent – in dit geval opschepperij en arrogantie – zijn een uitvergroting van jouw persoonlijke leerpunten. Dus wanneer jij allergisch bent voor opschepperij en arrogantie, leert dit jou dat je best wat beter je eigen prestaties onder de aandacht van de ander mag brengen en ook wat minder bescheiden kunt zijn over je eigen bijdrage.

Het risico van trots

Dat is meteen het belangrijkste advies op het vlak van personal branding dat ik kan geven: wees niet bang om jezelf te laten gelden. Pas wanneer je personal brand groter wordt dan je concrete prestaties rechtvaardigen, betreed je gevaarlijk terrein. In dat geval komt je personal brand feitelijk los te staan van de realiteit en ontstaat wat we ‘hubris’ noemen. Een persoonskenmerk van dwaze trots en gevaarlijke zelfoverschatting, waardoor een persoon gelooft dat hij (of zij) niets verkeerd kan doen.

De kranten staan helaas vol met sappige verhalen (of beter gezegd: diep trieste verhalen) van politieke leiders, CEO’s van bedrijven, directeuren van woningbouwcorporaties en voorzitters van charitatieve instellingen die zichzelf groter achten dan het collectief dat ze vertegenwoordigen, met hubris als resultaat. En je weet hoe dat werkt: hoogmoed komt voor de val, om een bekend gezegde aan te halen.

Die eeuwige bescheidenheid

Ik wil graag nog wat dieper op het fenomeen bescheidenheid ingaan, want het is met afstand de grootste hinderpaal voor het bouwen van je personal brand. Het zit verankerd in onze aard en onze volkscultuur dat we prat gaan op onze bescheidenheid en dat gewoon doen voor menigeen al gek genoeg is. Goede wijn behoeft geen krans, zoals we graag zeggen. Zo ontstaat al gauw de misvatting dat wie goed is op zijn vakgebied automatisch op de plek terecht komt die hij of zij ambieert en ook nog met de (geldelijke) waardering die daarbij hoort.

Personal branding is meer dan loos gebral van roeptoeters die graag in de picture willen staan

Sorry hoor, maar dat is een sprookje. In sprookjes krijgt de hoofdpersoon bij het overwinnen van een gevaar hulp van een ander en is er altijd sprake van een happy ending. In de echte werkwereld bestaat het gevaar dat je bescheiden op de achtergrond blijft en is er misschien wat hulp van een ander, maar moet je toch vooral leren om zelf je succes te bewerkstelligen.

Zet zelf de kroon op je hoofd

Dus wanneer de waardering voor je prestaties uitblijft of tekort schiet, is het aan jou om in dat geval zelf de kroon op je hoofd te zetten. Want zichtbaarheid is een eerste vereiste van je personal brand. Gewoon je werk doen, je hoofd laag houden en wachten tot je ergens voor gevraagd wordt, was vroeger een verstandige kantoorstrategie, maar is vandaag de dag de opstart naar het recept voor een kleurloze en weinig uitdagende loopbaan.

Om volop mee te kunnen doen op je vakgebied, moet je laten zien wat je kunt en moet je bij de ander een beeld oproepen dat past bij je intenties en je ambities. Goed zijn op je vakgebied is een vanzelfsprekendheid om op hoog niveau mee te kunnen spelen. Strategisch laten zien waar je goed in bent is een noodzakelijkheid om mee te kunnen blijven spelen. Zorg er dus voor dat anderen daadwerkelijk de kroon op je hoofd zetten die je verdient, want bescheiden afwachten tot dit gaat gebeuren brengt je echt geen stap verder.

Meer leren over de kunst van personal branding en oprechte zelf-profilering? Cees Harmsen geeft een online training over dit onderwerp!

Cees Harmsen helpt professionals bij het ontwikkelen van hun psychologische capaciteiten en het creƫren van een attractief professioneel profiel. Hij is actief als coach, trainer en presentator en is auteur van vier boeken over personal branding en persoonlijke effectiviteit. Bekijk alle berichten van Cees Harmsen

EĆ©n reactie op dit bericht