Arthur Lubbers 25 mei 2021 0 reacties Print Hero speelt in op de trend naar first brokeringHero is een van de snelst groeiende brokers. Maar geen gewone broker – de dienstverlening gaat veel verder dan dat. Bij het bedrijf in het Noord-Hollandse Wognum draait alles om persoonlijk contact. “En plezier”, zegt Jeroen de Vries, eigenaar en CEO. “Ik wil niet zoveel mogelijk geld verdienen. Ik wil een mooi bedrijf opbouwen en geniet van de route.” De dienstverlening van Hero is grofweg te splitsen in het bemiddelen van interim professionals (werving en selectie), brokering (contractafhandeling) en het ontzorgen van organisaties op het gebied van externe inhuur (MSP). Maar zo strikt gescheiden is het bij Hero niet. “Zo is onze dienstenportfolio als broker veel uitgebreider dan die van andere brokers”, vertelt Jeroen de Vries. Waar brokering meestal puur zakelijk is, sec gericht op contractafhandeling, hecht men bij Hero sterk aan het opbouwen van een persoonlijke relatie met klanten. “We willen de hiring managers en klanten echt leren kennen, gaan bij hen langs, lunchen met hen, en proberen hen op alle punten te ontzorgen.” Bijvoorbeeld: “toen vorig jaar een nieuwe brokering-klant besloot na het uitbreken van de coronacrisis de meeste van de 300 contracten alsnog te cancelen, hebben wij voor hen juristen ingehuurd en alles geregeld, terwijl wij dat contractueel niet verplicht waren.” Ander voorbeeld: “een klant had teams in ruimtes geplaatst waar nog geen koffie beschikbaar was – dan gaan wij langs de Makro om Nespresso-machines te halen en die samen met een paar duizend koffie-cups af te leveren. Wij willen ervoor zorgen dat mensen lekker kunnen werken.” Hiring managers vinden het beknellend als zij niet meer koffie mogen drinken met hun vertrouwde leveranciers. First brokering Hero speelt in op de trend dat ook relatief kleinere organisaties steeds vaker een broker gaan inschakelen. De Vries verklaart die trend als volgt: bedrijven huren steeds meer extern personeel in en daarbij ontstaan in organisaties koninkrijkjes door budgethouders die inhuren tegen ongeleide tariefstelling. Wij maken mee dat bijvoorbeeld scrum masters worden ingehuurd voor € 195 per uur maar ook voor € 95, en dat binnen één organisatie. Dus bedrijven hebben steeds meer behoefte om de inhuur te professionaliseren. Dat besef groeit ook door de schaarste (krapte arbeidsmarkt) en de complexere wet- en regelgeving.” Organisaties die voor het eerst een broker inschakelen (first brokering) hebben behoefte aan een partij die meer doet dan puur en alleen de contractafhandeling, weet De Vries. “’Die klanten willen aan de ene kant dat wij hen aan de hand nemen, dat we adviseren en processen structureren, en aan de andere kant willen zij vaak hun manier van werken behouden. Daar passen wij ons dan weer op aan. Voor ons is alles maatwerk en wij begeleiden hiring managers, benchmarken en adviseren hen. Daarbij gaat het om persoonlijk contact, customer intimacy, en juist daarin onderscheiden wij ons.” Lees ook de whitepaper : First Brokering; een nieuw inzicht voor HRM en Inkoop Hero richt zich op organisaties die serieus volume hebben, ongeveer 1 tot 2 miljard omzet draaien en 50 hiring managers of meer hebben en die willen professionaliseren. Zo verzorgt Hero de contracting voor bijvoorbeeld Royal FloraHolland, diverse gemeentes en ziekenhuizen. “Dat is het segment waar wij ons op richten. De hele grote jongens, de ministeries of banken, die hebben brokering vaak al geperfectioneerd. Die voelen niets voor onze persoonlijke benadering. Die willen vooral een partij die de contractafhandeling doet.” Onze positie op de MSP-markt? “Wij zijn ‘the new kid on the block’, David die het tegen Goliath opneemt. MSP-dienstverlening Een logische stap vanuit de aanvullende dienstverlening als broker is dat Hero inmiddels ook verschillende MSP-trajecten voor klanten heeft lopen. De Vries: “daar zijn we naar toe gegroeid vanuit brokering. Klanten vragen ‘jullie regelen al de hele complete afhandeling, kunnen jullie ook niet het hele leveranciersmanagement gaan organiseren?’” Die persoonlijke relatie en klantgerichte aanpak hanteert Hero ook bij de MSP-dienstverlening. Ook hierbij geldt voor Hero – dat sinds enkele maanden samenwerkt met Nétive (VMS) – dat het systeem of het proces niet leidend is. “Wij geven altijd een outside-in advies; wat is voor die klant het juiste proces? Wat zijn zijn voorkeuren? Wij passen ons daaraan aan.” En ook hierin wil Hero volledig transparant en ‘niet protectionistisch’ zijn. “Klanten mogen best rechtstreeks contact onderhouden met leveranciers. Hiring managers vinden het beknellend als zij niet meer koffie mogen drinken met hun vertrouwde leveranciers. En ik geloof sterk in persoonlijke relaties en het elkaar gunnen.” Welke positie denkt Hero te kunnen innemen op de MSP-markt? “Wij hebben een veel uitgebreider dienstenpakket en bieden veel meer begeleiding dan de concurrentie. Wij zien onszelf als ‘the new kid on the block’, als David die het tegen Goliath opneemt (verwijzend naar de grote MSP’s in Nederland, red.).” Cultuur “Ik geloof in de kracht van klein, terwijl wij wel steeds groter worden.” Om die kracht te behouden werkt men in Wognum niet in afdelingen – dan ontstaan er eilandjes – maar in teams, variërend van 4 tot 8 medewerkers met verschillende disciplines. “Samen vormen ze een team dat een klant helemaal bedient. Binnen het team weet iedereen wat er speelt bij de klant. Elke klant heeft ook een eigen telefoonnummer, zodat hij altijd iemand aan de lijn die krijgt die van de hoed en de rand weet.” De Vries wil dat elke nieuwe medewerker zich de unieke, persoonlijke Hero-cultuur snel eigen maakt. Niet voor niets is er een 2-weken durend intensief onboardingtraject, dat bol staat van informatie, kennismaking en ontspanning. Want het credo is “work hard, play hard’. Elke Hero-medewerker heeft een coach, elke week is er een evaluatiegesprek en na hun werkdag ontspannen zij in de game room, door te tafeltennissen, poolen of op de playstation spelen. “Ik wil dat iedereen met veel plezier naar het werk komt.” Jeroen de Vries startte op zijn 16e als Havo-scholier zijn eerste IT-bedrijf, waarin hij naar eigen zeggen ‘veel verdiende door honderd uur per week te werken’. Met zijn volgende bedrijf Evergreen automatisering pakte hij het grootser aan. Op zijn 21e had De Vries 48 man in dienst. Rond 2000 kwam hij met dit bedrijf in de problemen en ging failliet. Met zijn volgende bedrijf, Nymos Automatisering, sponsorde hij een professioneel squashteam. Daar kwam hij in contact met klanten die hem vroegen of hij ook mensen detacheerde. Daarop heeft hij in 2007 Hero opgericht. Hero in het Noord-Hollandse Wognum groeit hard, jaarlijks tussen de 30 en 40%, wat hem al zes jaar op rij een FD Gazelle heeft opgeleverd. De Vries streefde naar een omzetverdubbeling in 2020, maar door de coronacrisis is de groei ‘slechts’ 23% geweest afgelopen jaar, waarin Hero een omzet boekte van € 41,6 miljoen. brokering, Hero Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij ZiPconomy Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers
achtergrond - Jeroen de Vries (Hero): “MSP-dienstverlening op maat past bij versnipperde inhuurmarkt”