"Exploring the future of work & the freelance economy"

De wetenschap versus goed opdrachtgeverschap in de praktijk: een webinar met twee perspectieven

Het is een vraag waar opdrachtgevers soms anders over denken dan freelancers: wat houdt goed opdrachtgeverschap nou precies in? Wie draagt eraan bij en wat levert het op (op de korte en lange termijn)? In een webinar komen twee perspectieven samen: dat van onderzoekster Sjanne Marie van den Groenendaal (onderzoekster aan Tilburg University) en dat van Lars Evers (founder van freelancenetwerk Jellow).

Een wetenschappelijke analyse van wat goed opdrachtgeverschap inhoudt, wordt in dit webinar gegeven door Sjanne Marie van den Groenendaal. Zij is aan Tilburg University gespecialiseerd in het onderwerp goed opdrachtgeverschap. Een visie vanuit de bedrijfswereld wordt gegeven door Lars Evers. Hij richtte freelancenetwerk Jellow op, een website die goed opdrachtgeverschap op meerdere manieren stimuleert.

Drie aspecten van goed opdrachtgeverschap

In het webinar worden drie aspecten van goed opdrachtgeverschap belicht. Ten eerste is het de vraag wat goed opdrachtgeverschap nou precies inhoudt. Ten tweede is er de verantwoordelijkheid: hoe is deze verdeeld over de zzp’ers zelf, hun opdrachtgevers en bureaus die hiertussen bemiddelen? Ten derde komen verschillende belemmerende factoren aan bod.

Doelen en middelen

Ook worden de resultaten van een poll onder opdrachtgevers besproken: wat is de voornaamste drijfveer om een goede opdrachtgever te zijn? Wat is het doel en wat is het middel? De belangen op korte termijn zijn soms anders dan die op lange termijn.

HR speelt hoe dan ook een grote rol in het vormgeven van opdrachtgeverschap. Omdat hr-afdelingen nog te vaak aan de zijlijn staan, ontwikkelde onderzoekster Van den Groenendaal een toolkit voor hr. De toolkit biedt praktische handvaten om meer organische flow te creëren in de arbeidsrelaties met zzp’ers.

Ondernemer Lars Evers merkt dat opdrachtgevers soms moeite hebben met het formuleren van een opdrachtomschrijving en scherp krijgen wie ze nodig hebben. Hierin kunnen bureaus en platforms een rol spelen, waardoor uiteindelijk zowel de opdrachtgever als de freelancer meer tevreden zijn. In het webinar bespreekt Evers meerdere manieren om dit te bewerkstelligen.

Onderzoekster Van den Groenendaal sluit daarbij aan en legt uit hoe je met ‘stretchwork’ zelfstandige professionals tegemoet kunt komen. Waar specifieke zzp’ers behoefte aan hebben, hangt onder andere af van hun startmotief en loopbaanstrategie.

Lees ook: Promotieonderzoek toont aan dat er 7 types zzp’ers zijn en een diversiteit aan loopbaanstrategieën

Belemmerende factoren

Het webinar behandelt ook de belemmerende overtuigingen die in de weg staan van een optimale arbeidsrelatie, soms zonder dat opdrachtgevers het zelf doorhebben.

Als het lukt om actief vorm te geven aan goed opdrachtgeverschap, heeft dat gevolgen voor verschillende onderdelen van je organisatie, legt Evers uit. In een blog pleitte hij voor een CFO: een Chief Freelance Officer die verantwoordelijk is voor alles wat gerelateerd is aan freelancers binnen een organisatie. In sommige gevallen zal inkoop een stap terug moeten doen zodat hr meer verantwoordelijkheid kan pakken.

Niet alleen de rolverdeling binnen organisaties is een belemmerende factor. Ook de wet- en regelgeving speelt een rol. Van den Groenendaal vindt dat overheidsbeleid vaak gericht is op de kleine groep kwetsbare zelfstandigen. In het webinar legt ze uit hoe groot de groep gedwongen zzp’ers (‘pushed-by-necessity’) nou echt is.

Kijk hier het volledige webinar:

 

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *