ZiPredactie 21 oktober 2021 0 reacties Print Zakelijke dienstverleners zien omzet in derde kwartaal flink stijgenMkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Wel hebben ze zorgen over personeelstekorten en terugbetalen van de NOW-steun.Van de mkb-bedrijven realiseerde 44 procent in het derde kwartaal van dit jaar een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Personeelstekort en het terugbetalen van NOW-steun baren ondernemers wel zorgen. Toch zien bijna twee op de drie mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening de toekomst met vertrouwen tegemoet. Dit blijkt uit de nieuwste editie van de MKB Barometer van Teamleader, leverancier van work management-software. Daarin geven ruim 300 Nederlandse mkb-ondernemers in zakelijke diensten hun visie op de status en toekomst van hun bedrijf. Personeelstekorten remmen groei Personeelstekorten zetten bij de respondenten wel een rem op verdere groei. Ruim de helft van de ondernemers kampt met een tekort aan arbeidskrachten en 84 procent van hen geeft aan dat dit verdere groei in de weg staat. Maar liefst 65 procent van de mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening heeft in het derde kwartaal nieuwe medewerkers aangenomen. Dit is een flinke stijging ten opzichte van het vorige kwartaal (+27 procent) en toont aan dat de sector weer in de lift zit na corona. Ook in de komende zes maanden verwacht ruim een derde van de bedrijven nieuw personeel aan te nemen. Dat is niet altijd eenvoudig: zo heeft 63 procent nu één of meerdere vacatures openstaan. Ook is het personeelsverloop volgens drie op de tien ondernemers veel hoger dan normaal. Ruim driekwart van de bedrijven met een personeelstekort zijn daarom bereid mensen aan te nemen die niet volledig aan de vacature-eisen voldoen. Daarnaast worden een hoger salaris (55 procent), het bieden van werken op afstand (64 procent) en betere secundaire arbeidsvoorwaarden (62 procent) overwogen om aantrekkelijker te worden voor een grote groep werkzoekenden en zo nieuw personeel aan te trekken. Digitalisering blijft achter Bij bijna een derde van de mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening ligt de primaire focus in het komende kwartaal op de bedrijfscontinuïteit en het aanvullen van financiële buffers. Bij andere bedrijven is het vizier vooral gericht op de werving van nieuw personeel (12 procent) en op reclame en marketing (12 procent). Digitalisering heeft op dit moment nog minder prioriteit, zo constateert Jeroen de Wit, CEO van Teamleader, met enige zorg. Slechts één op de tien bedrijven geeft aan dat zij zich gaan richten op digitalisering en een data-gedreven bedrijfsvoering. Hoewel bijna drie op de tien bedrijven in het afgelopen jaar hiervoor budget hebben vrijgemaakt, zegt 19 procent hierin juist minder te investeren. “Veel bedrijven bevinden zich na corona plotseling in een groeispurt die met het huidige personeel moeilijk is bij te benen. Werkgevers van bijna zes op de tien bedrijven geven aan dat hun mensen door het personeelstekort veel harder moeten werken dan normaal. Het is belangrijk dat zij goed naar hun bedrijfsvoering kijken om de arbeidsproductiviteit ook op een andere manier te vergroten. Zo kan investeren in digitalisering er juist nu voor zorgen dat ondernemers en hun medewerkers zich kunnen concentreren op wat écht belangrijk is.” MKB Barometer, NOW-steun, personeelstekort, Teamleader Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie