Claartje Vogel 7 maart 2022 0 reacties Print Freelancers zoeken doe je zo: 5 basisvoorwaarden van een opdrachtomschrijvingJe trekt sneller geschikte freelancers aan als je jouw opdracht goed omschrijft. Experts Lars Evers (Jellow) en Arjan Elbers (Getnoticed) delen de basisvoorwaarden van een opdrachtomschrijving.“Gezocht: SEO-specialist in de omgeving van Amsterdam”. Wat is er mis met deze oproep? Veel, vindt Lars Evers, mede-oprichter van online freelanceplatform Jellow. “Als jij zo’n tekst op Linkedin plaatst zijn er twee uitkomsten: niemand reageert of honderd mensen sturen je een bericht.” In dat tweede geval heb jij geen tijd om al die reacties door te spitten en de ideale kandidaat te selecteren. Maar als je lukraak een paar kandidaten kiest en niet reageert op de rest, hebben die 98 andere kandidaten een negatieve ervaring met jou als opdrachtgever. Freelancerfunnel Dat kan beter, denken Evers en Arjan Elbers van digitaal recruitmentbureau Getnoticed. Tijdens de Werf& en ZiPconomy Webinar Week 2022 introduceerden zij de ‘freelancerfunnel’, een methode om sneller en effectiever freelancers te vinden. Lees hier meer. De meeste bedrijven hebben wel een recruitmentfunnel voor vaste medewerkers, maar niet voor freelancers. In het webinar laten Evers en Elbers zien hoe jij zo’n freelancerfunnel kunt opzetten in jouw organisatie. Een belangrijk onderdeel is de opdrachtomschrijving. Opdrachten versus vacatures Recruiters besteden meestal veel aandacht aan vacatureteksten. “Over vacatureteksten wordt vergaderd met recruitmentexperts en communicatiespecialisten”, vertelt Evers. “Maar een oproep voor een freelancer verschijnt zonder overleg op Linkedin.” Dat de teksten zo slecht zijn, heeft volgens Elbers te maken met wie de tekst opstelt. “Meestal schrijven inhurende managers zo’n oproepje zelf. Zij zetten de tekst op Twitter of Linkedin zonder overleg met inkoop, communicatie of recruitment. Op zich is het niet erg dat de manager het zelf regelt, als hij maar weet waar zo’n oproep aan moet voldoen.” Basisvoorwaarden van een opdrachtomschrijving In een duidelijke opdrachtomschrijving staat in elk geval: Een goede omschrijving van wat de freelancer moet opleveren Welk product of welk resultaat zoek jij als opdrachtgever? Een gebruiksvriendelijke website, een organisatieverandering, een nieuwsbrief? Met een probleemschets maak je concreet waarom je op zoek bent naar een bepaald profiel. Verwachte kennis en ervaring Een omschrijving van jouw project en de benodigde skills zegt meer dan een functietitel. Moet iemand kunnen omgaan met specifieke software? Zoek je een kandidaat met ervaring binnen jouw branche? Omschrijf dit nauwkeurig en laat een freelancer zelf inschatten of hij geschikt is. Omvang van de opdracht Noem de begin- en einddatum van de opdracht. Beschrijf ook hoeveel uur in de week iemand beschikbaar moet zijn. Een omschrijving van de context. Werkt de freelancer thuis, bij jou op kantoor of een combinatie? Verloopt jullie contact face-to-face of telefonisch? Hoe vaak hebben jullie contact? Verkoop je organisatie Goede freelancers in krappe sectoren hebben hun opdrachten voor het uitkiezen. Waarom zou iemand bij jou aan de slag gaan? Omschrijf bijvoorbeeld jouw goede reputatie, maatschappelijke missie of de mogelijkheden voor freelancers om zichzelf verder te ontwikkelen. Een indicatie van het (uur)tarief Gebruik tot slot geen termen die horen bij werknemers. “Laat zien dat jij begrijpt dat een freelancer anders werkt dan een personeelslid”, tipt Evers. “Termen als ‘salaris’ en ‘vakantiedagen’ zijn afknappers voor serieuze zzp’ers.” Meer weten? Bekijk het webinar: https://www.youtube.com/watch?v=8xELyYn_voM freelancers, goed opdrachtgeverschap, jellow, krapte op de arbeidsmarkt, webinarweek Print Over de auteur Over Claartje Vogel Claartje Vogel is redacteur bij ZiPconomy Bekijk alle berichten van Claartje Vogel