ZiPredactie 24 maart 2022 0 reacties Print Verliest werken bij de media zijn glans? 24 media-CEO’s over de “War for Talent”Tot nu toe was het nooit een probleem: vacatures vervullen in de media. Maar ineens noemen 24 CEO’s uit de mediasector het werven en behouden van talent een speerpunt in hun strategie voor 2022.Adviesbureau Station 10 vroeg 24 CEO’s van toonaangevende bedrijven uit de mediasector naar hun belangrijkste speerpunten voor dit jaar. Op positie 1 staat – niet verrassend – content, een vast element in de top-5. Maar op de tweede plaats, helemaal nieuw, staat het werven en behouden van talent. “Hoewel talent niet het vaakst wordt genoemd, is het voor veel CEO’s wel hun belangrijkste speerpunt”, zegt interviewer Heiko Bleeker. Dat geldt voor 52% van de geïnterviewde CEO’s. Concurrenten aantrekkelijker als werkgever? De CEO’s hebben uiteenlopende verklaringen voor de schaarste. De spoeling is dunner geworden en de aantrekkingskracht van concurrenten buiten de media groter, zo vermoeden zij. De coronacrisis had ook invloed. Die heeft werkenden volgens de geïnterviewden aangezet tot een “herijking van hun skills en herwaardering van hun work-life balance.” Daarbij kwamen de media dan kennelijk niet als de aantrekkelijkste werkgever uit de strijd. “Achter een scherm wordt een organisatie inwisselbaar. Dus er is minder nodig dan in het verleden om mensen te verleiden”, is de analyse van een van de CEO’s. Te weinig krantenbezorgers De tekorten doen zich niet op alle plekken in de organisaties voor. De CEO’s klagen vooral over schaarste bij “bepaalde specifieke functies met betrekking tot creativiteit, development en data.” Ook aan krantenbezorgers valt steeds moeilijker te komen. Maar aan kandidaat-redacteuren lijkt er voorlopig geen gebrek. “Er reageerden 600 kandidaten op een opleidingsprogramma voor redacteurs, waar slechts 10 plekken waren.” Talent vinden en binden De CEO’s hebben gelukkig zelf ook tal van ideeën om talent te vinden en te binden. “Neem meer aan dan je nodig hebt”, is hun advies. En kijk ook naar doelgroepen die in het verleden soms buiten de boot vielen: MBO’ers in plaats van HBO’ers, oudere werknemers en jongeren in opleiding. Of zoek talent “offshore”. En probeer werknemers die vertrokken zijn terug te halen. Ook om mensen te behouden hebben CEO’s een lange lijst van initiatieven. Ze noemen daarbij: opleiding en ontwikkeling, online coaches, trainingsplatformen, leadershipdagen, meer flexibiliteit op locatie, meer internationale ontwikkeling en financiële incentives. Lees ook over de ‘war for talent’: Europese werkgevers vechten om IT-talent met prijsverhoging en extraatjes Werkgevers worstelen met personeelskrapte, maar dal nog niet bereikt Arjan Pronk (Kwiik): “Arbeidsmarkt wordt nog gekker en drukker” “Data kan je helpen de War for Talent te winnen” krapte op de arbeidsmarkt, media Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie