Jellow 7 april 2022 0 reacties Print Nobody washes a rental car. Over het investeren in de ontwikkeling van freelancersIn deze Lars weet raad heeft Lars Evers het over het investeren in de ontwikkeling van freelancers. Waarom is dit alleen voorbehouden aan vast personeel? Wat hem betreft: een gemiste kans! “Nobody washes a rental car.” Deze zin hoorde ik laatst tijdens een gesprek met één van onze klanten. En het is ook zo. Althans, ik heb dat nog nooit gedaan en ik vermoed dat ik niet de enige ben. Je gebruikt de auto, tankt hem af, levert hem in en betaalt hem voor de dagen en kilometers dat je hem gebruikt hebt. Dat ie wat onder het stof zit, dat is niet mijn probleem. Maar wat heeft dit met freelancers te maken? Nou helaas best veel. Want hoeveel mensen die gebruik maken van freelancers (a.k.a. opdrachtgevers) besteden tijd en aandacht aan de ontwikkeling van freelancers die voor hen werken? Over het algemeen geldt het volgende: medewerkers renderen het beste als ze rollen en taken krijgen waarin ze worden uitgedaagd. Investeren in ontwikkeling is voorbehouden aan vast personeel. We gaan toch geen geld en tijd spenderen aan medewerkers die hier maar voor een bepaalde periode blijven? Aan de ene kant kan ik me dit heel goed voorstellen aan de andere kant vind ik het een gemiste kans. Want de ontwikkeling van mensen kan je ook op andere manieren vormgeven. Investeren in ontwikkeling, hoe dan? Voor freelancers is ‘persoonlijke ontwikkeling’ één van de meest genoemde aandachtspunten. Hoe blijf ik mezelf als professional ontwikkelen? Wat als je als opdrachtgever hierin een rol zou kunnen spelen. En wat als ik je vertel dat niet alleen de freelancer er beter van wordt, maar jijzelf en je team ook? Niet door ze naar cursussen te sturen (mag nog niet eens van de wet) of in opleidingstrajecten mee te nemen, maar door iets heel simpels. Over het algemeen geldt het volgende: medewerkers renderen het beste als ze rollen en taken krijgen waarin ze worden uitgedaagd. Net dat kleine beetje ‘stretch’ waardoor ze scherp blijven, het beste van zichzelf moeten eisen en net dat stapje extra mogen en moeten zetten. Uit talloze onderzoeken blijkt dat medewerkers hier energie van krijgen en ze met meer plezier aan het werk gaan. Vaak zien we zelfs dat ze in deze situaties echt gaan ‘overperformen’. Wat we merken is dat er vaak veel meer in onze collega’s zit, dan dat ze zelf hadden verwacht (en soms ook wat wij verwacht hadden). Zou dit niet hetzelfde zijn voor de freelancers die je inhuurt? Bijna alle opdrachtgevers geven freelancers taken en verantwoordelijkheden waarin de freelancers zich al eerder bewezen hebben. Dat is veilig, want je weet waar je voor betaalt. We bekijken de profielen van freelancers op hetgeen ze in het verleden al hebben gedaan en waar ze een trackrecord in hebben. Taken buiten de comfortzone Wat zou er gebeuren als je het ook aandurft om taken aan je freelancers te geven die net buiten hun comfortzone vallen? Een net iets andere of bredere taak die hen uitdaagt waardoor die extra energie wordt aangewakkerd. Zou het niet heel logisch zijn, dat ook zij beter gaan renderen, meer energie krijgen en zichzelf pushen tot een topprestatie. Maakt het dan nog uit dat je met freelancers een andere contractvorm hebt afgesproken dan met de ‘vaste’ medewerkers? Ik denk het niet. Bijna alle opdrachtgevers geven freelancers taken en verantwoordelijkheden waarin de freelancers zich al eerder bewezen hebben. Daarom zou ik iedereen die met freelancers werkt willen uitdagen om eens kritisch te kijken naar wat je van je freelancers vraagt. Geef eens een extra taak, een andere rol of laat hem/haar eens in problemen, systemen of methodieken duiken waar hij/zij nog nooit mee te maken heeft gehad. Net als je met je andere collega’s doet. Overleg dit eens met de freelancer die je nu al inhuurt of in wil huren en probeer het eens. Ik denk dat je verrast zult zijn over het resultaat (eigenlijk ook niet). En wat is de bijvangst? De ontwikkeling van de freelancer! Hoe mooi is dat? En wanneer dit goed bevalt, de freelancer zich verder ontwikkelt, jij een nóg beter resultaat krijgt, huur je die freelancer toch gewoon nog een keer in? Lars Evers, co-founder Jellow goed opdrachtgeverschap, jellow Print Over de auteur Over Jellow Jellow is een online freelance netwerk opgebouwd door bedrijven en freelancers, met als doel om sneller en eenvoudiger met elkaar in contact te komen zonder tussenkomst van een intermediair. Bekijk alle berichten van Jellow
achtergrond - Waterzuiveringsbedrijf Aquafin implementeert innovatief project voor verbindende samenwerking met pa...