ZiPredactie 2 juni 2022 Eén reactie Print Steeds meer zzp’ers onder recruitersSteeds meer recruiters kiezen voor het zzp-schap. En de vraag naar recruiters en HR-professionals is flink toegenomen. Hoe vang je de aandacht van deze schaarse groep? De definitie van werknemer is aan het verschuiven. De manier van werken gaat steeds meer lijken op die van een zzp’er, zei arbeidsfuturoloog Kevin Wheeler tijdens het webinar Trends HR & Recruitment van Compagnon. Tijdens het webinar werden twee arbeidsmarktrapporten gepresenteerd: Arbeidsmarkt Recruitment in cijfers en Arbeidsmarkt HR in cijfers, gemaakt door Intelligence Group in opdracht van Compagnon. Betalen voor prestaties Volgens Wheeler die een blik in de toekomst wierp, is er een nieuw landschap voor recruitment en talent aan het ontstaan. “Het oude beeld is: een werknemer komt vijf dagen per week op zijn werk opdagen. De organisatie betaalt werknemers voor hun aanwezigheid, niet voor hun prestaties. In de nieuwe situatie onderhandelt een werknemer over zijn of haar fee, en gaat aan het werk op basis van vaardigheden en uit te voeren taken. Niet de aanwezigheid op kantoor of het aantal uren is van belang, maar of je doet waarvoor je bent ingehuurd. Deze manier van werken lijkt op die van zzp’ers.” Een op vijf recruiters is zelfstandige Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group die de twee arbeidsmarktrapporten presenteerde, ziet niet alleen een andere manier van werken, maar ook daadwerkelijk een sterke toename van zpp’ers onder recruiters. “Uit de cijfers in de rapporten blijkt dat het aantal zzp’ers binnen recruitment is verdubbeld. Een op de vijf recruiters werkt voor zichzelf.” Werkgevers die naar vaste arbeidskrachten zoeken, stuiten op grote schaarste; de vraag naar recruiters is verdubbeld, een recruiter die een baan zoekt, kan kiezen uit dertien vacatures. Recruiters in vaste dienst zijn juist honkvaster geworden, zij zitten steeds langer bij een werkgever. Lonkend zzp-schap Een mogelijke oorzaak voor de toename van zzp’ers in recruitment is het relatief lage salaris, zegt Waasdorp. “Een recruiter verdient gemiddeld 41,4 duizend euro per jaar. Dat is niet veel voor zo’n competitief beroep. Het is niet gek dat het zzp-schap lonkt.” HR-professionals zien minder in een bestaan als zzp’er. Het aantal zelfstandigen in HR is zelfs gekrompen. Meer HR-professionals hebben voor een contract gekozen in Covid-tijd. De vraag naar HR-professionals is wel flink gestegen, met 72 procent. Werkenden willen meer vrijheid Zowel Wheeler als Waasdorp wijzen erop dat werknemers en de arbeidsmarkt afgelopen jaren versneld veranderd zijn, maar dat de werkgever achterblijft. “Werknemers willen meer vrijheid en thuiswerken. Arbeidskrachten zijn heel kort op de markt en hebben de instelling: ‘Kom maar bij mij langs, ik ben schaars.’ Maar werkgevers bewegen nauwelijks mee. Zij hangen nog aan de procedures en regels uit het pre-coronatijdperk. Als zij niets doen wordt hun dienstverlening minder, wat kan leiden tot kritiek op de organisatie.” Veel goede mensen werken voor zichzelf. Om hen te vinden moet je je vacaturetekst aanpassen. Hoe verleid je een recruiter? Hoe verleid je als werkgevers een recruiter? Benader hem of haar als zzp’er. Waasdorp: “Veel goede mensen werken voor zichzelf. Om hen te vinden moet je je vacaturetekst aanpassen. De beweegmotieven voor recruiters zitten hem vooral in vrijheid. Van de mogelijkheid tot thuiswerken, met de nodige technische ondersteuning en een opleidingsbudget, tot flexibele werktijden, veel vrije tijd en vakantiedagen. Opvallend is dat een pensioenregeling nauwelijks een rol speelt om van baan te veranderen. Recruiters leven in het hier en nu.” Ken je kandidaten Ken de dynamiek van kandidaten, zegt Waasdorp. HR-professionals vinden binnen vier maanden een baan, recruiters binnen twee maanden. “Het wervingsproces van werkgevers moet dus razendsnel zijn. Leid vervolgens je recruiters op, zorg ervoor dat jij en ook jouw recruiters kennis van hun doelgroepen en arbeidscommunicatie hebben, en informeer je met data. Er is geen magic bullet, dus vind een weg en word geen Schiphol!” Proactiever werven Kevin Wheeler benadrukte het belang van proactiviteit en automatisering. “Nu reageren recruiters vooral op de vraag in de markt. We weten te weinig van de mensen en werken niet planmatig genoeg.” Hij is van mening dat we recruitment moeten zien als een supply chain. “We moeten vragen stellen als: waar zitten de mensen die we nodig hebben en hoe krijgen we ze binnen? En hoeveel professionals zijn er in dit vakgebied? Die kennis verkrijgen we met data en technologie. Maar het ontbreekt ons aan voldoende kennis van technologie.” Recruitment als kostenpost Omdat recruitment vaak wordt gezien als kostenpost in plaats van investering, gaat er te weinig geld naar technologie. Dat is een gemis, zegt Wheeler. “We moeten meer investeren in het opleiden van recruiters in data-en informatiegebruik. Nu steken we tachtig procent van onze tijd in administratie. Die tijd zouden we moeten besteden aan het bouwen van netwerken en het voeren van gesprekken met mogelijke kandidaten en werkgevers. Hoe meer we automatiseren, hoe meer tijd we hebben voor menselijk contact. En hoe beter we weten welke kandidaten waar zitten.” Bekijk het hele webinar Trends HR & Recruitment van Compagnon en IG via deze link op Vimeo. krapte, recruitment, zzp Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie
Toch grappig dat in heel zo’n artikel nergens aan bod komt dat het handig zou zijn als de recruiter tijd had/kreeg/nam om de opdrachtgever te leren kennen. Hiermee zou de kans op een goede match en een efficiente zoektocht waarschijnlijk een stuk toenoemen. Nee, een profiel met wat steekwoorden doet het niet. De lange lappen tekst van sommige opdrachtgevers ook niet. Een rectuiter moet weten welke competenties nodig zijn en begrijpen hoe een opdrachtgever en hiring manager in elkaar zitten. Zo niet dan blijft het allemaal schieten op een bewegend doel in het donker.