"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Zzp’er, breng je soft skills in kaart en laat je matchen door een robot

Digitalisering van personeelselectie levert niet alleen betere kandidaten op, maar scheelt ook tijd en geld. Ook als zzp’er doe je er goed aan jezelf te onderscheiden door je soft skills onafhankelijk in kaart te brengen en je te laten matchen door E-HRM, zo betoogt Pieter Otten. In deze blog legt hij uit hoe dat werkt.

Krapte arbeidsmarkt is game changer

Het World Economic Forum schat dat tot 2023 ongeveer 75 miljoen banen verdwijnen als gevolg van robotisering, maar dat er tegelijkertijd 133 miljoen banen voor terugkomen.

Het aantal openstaande vacatures is volgens het CBS in alle regio’s naar recordhoogte gestegen. Volgens de conjunctuurenquête moeten werkgevers, in de tijd van schaarste op de arbeidsmarkt, medewerkers vinden die met hun organisatie kunnen meegroeien. In plaats van te focussen op een opleiding of relevante werkervaring kunnen ze daarom beter inzoomen op iemands persoonlijke vaardigheden: de zogenoemde soft skills.

De rol van HRM bij werving

Human Resource Management (HRM) richt zich op de vitale onderdelen instroom, doorstroom en het uitstroomproces. Naast het werven van vast personeel is de aanname van tijdelijk talent – de zzp’er – ook een onderdeel van het takenpakket.

Recruiters hebben zich altijd gericht op het aannemen van uitstekend talent, maar het definiëren van de ‘juiste’ werving voor een specifiek bedrijf wordt steeds strategischer. Het is moeilijk te bepalen welke kandidaten een positieve impact zullen hebben op het bedrijf, met het risico dat één verkeerde beslissing leidt tot problemen voor de organisatie en een negatieve impact heeft op lange termijn.

Cruciaal zijn binnen het bedrijf de mensen met de volgende capaciteiten: vakmanschap, vitaliteit en verandervermogen.

Het klantgedrag verandert, technologie zet het HRM ‘business model’ op zijn kop. Cruciaal zijn binnen het bedrijf de mensen met de volgende capaciteiten: vakmanschap, vitaliteit en verandervermogen. Deze mensen geven het merk lading en dit straalt af naar buiten: happy people, happy customers.

Soft skills werknemer

Welke skills zijn dan belangrijk voor de bedrijven en werkenden van de toekomst?

Het World Economic Forum (WEF) heeft voor 2025 deze top 10 skills opgesteld:

  1. analytisch denken en innoveren
  2. actief leren, strategisch leren
  3. het vermogen complexe problemen te kunnen oplossen
  4. kritisch en analytisch vermogen
  5. creativiteit, originaliteit en initiatiefrijk
  6. leiderschap en sociale invloed
  7. gebruik, monitoring en beheersing van techniek
  8. ontwerp en programmering van technologie
  9. veerkracht, stressbestendigheid en flexibiliteit
  10. logisch redeneren/argumenteren en nieuwe ideeën genereren

Om de skills gap – het verschil tussen aanwezige en benodigde vaardigheden – te overbruggen, moeten we blijven leren en groeien: waar wil je heen en welke persoonlijke identiteit wil je ontwikkelen?

Breng je soft skills in kaart

Juist in deze krappe markt, waarin werkgevers minder focussen op diploma’s en vaardigheden,  kunnen we ons als zzp’ers onderscheiden: laten we onze soft skills onafhankelijk in kaart brengen om zo te kijken of er een match is met de cultuur van het merk of bedrijf van een potentiële opdrachtgever.

Laat die match maken door E-HRM. Kandidaten worden met E-HRM in eerste instantie beoordeeld door een machine en niet door een mens. Deze is de verpersoonlijking van de brand en de gatekeeper bij nieuwe aannames.

Maak naast je cv ook een profiel van je eigen persoonlijkheid. Laat je menselijk gedrag en drijfveren in kaart brengen via DISC: Dominant, Invloedrijk, Stabiel of Consciëntieus.

DISC is wereldwijd één van de bekendste persoonlijkheidstests, zodat de uitkomsten ervan ook soelaas bieden binnen een internationale omgeving. Bij de beantwoording van vragen via de smartphone wordt een analyse van de gezichtsuitdrukking en spraak gemaakt.

De uitkomsten geven in inzicht in jouw stijl van werken en in die van je collega’s: waarom houdt de ene collega altijd goed rekening met het team terwijl de ander dat niet doet? Waarom neemt de één veel makkelijker besluiten dan de ander? Hoe komt het dat sommigen altijd spelfoutjes zien terwijl anderen daar moeite mee hebben?

D-stijl I-stijl
  • Stelt zich onafhankelijk op
  • Zijn besluitvaardig en doelgericht
  • Zijn gericht op resultaten en uitdagingen
  • Gaan confrontaties niet uit de weg
  • Praten graag
  • Zijn enthousiast en optimistisch
  • Kennen veel mensen en maken makkelijk contact
  • Staan graag in het middelpunt van de belangstelling
C-stijl S-stijl
  • Zijn grondig en nauwgezet met details
  • Houden zich graag aan de regels
  • Volgen de procedures of schrijven ze zelf
  • Zijn diplomatiek in de omgang en zijn analytische denkers
  • Zorgen ervoor dat ieder het naar zijn zin heeft
  • Maken graag zaken af
  • Brengen harmonie en stabiliteit in het team
  • Werken graag in teamverband

 

Het merk wordt bewaakt door e-HRM

Steeds meer werkgevers zijn om. Digitalisering van personeelselectie levert niet alleen betere kandidaten op, maar scheelt ook tijd en geld. De robot en het algoritme nemen de personeelsafdeling steeds meer werk uit handen. Zo maakt bijvoorbeeld Unilever op grote schaal gebruik van digitale technieken en is het een mogelijkheid binnen AFAS Software.

Het traditionele CV wordt irrelevant en kunstmatige intelligentie zorgt voor objectiviteit bij aanname. Vooringenomenheid op basis van een naam, huidskleur of inkleuring vanuit het CV wordt vermeden. De customer journey, in dit geval een aanname om het team en merk (tijdelijk) te versterken, is gebaseerd op data die de werkgever in staat stellen een oordeel te vellen op de inhoud. Deze is toegesneden op de mens, functie en het merk.

E-HRM biedt dus voordelen voor zowel de zzp’er als de opdrachtgever. Je kunt als zzp’er 24/7 objectief beoordeeld worden en het vergroot de kansen voor opdrachtgevers om mensen aan te nemen met vakmanschap, vitaliteit en verandervermogen. De match tussen persoon en cultuur van het merk wordt vooraf getoetst en bij aanname is het TEAM de lachende derde: Together Everyone Achieves More!

Pieter Otten heeft als zzp’er ruime ervaring in merkenbouw, (online) communicatie, new business en duurzaam ondernemen binnen business-to-consumer en business-to-business. Filosofie: merken worden door mensen geladen. Dienstbare en transparante purpose gedreven bedrijven en (overheid)instellingen zijn de winnaars van morgen! Ervaring opgedaan binnen startups, retail, energiebedrijven, overheid, industrie en dienstensector. Bekijk alle berichten van Pieter Otten

Eén reactie op dit bericht

  1. OK, dus volgens jou leidt E-HRM tot “vakmanschap, vitaliteit en verandervermogen”.

    Je hebt niet echt uit de doeken gedaan hoe en al helemaal niet voor ZZPers. Die worden gewoon door een ATS gematched op steekwoorden in hun CV. Hoe denk jij dat een willekeurig ATS mij verkiest doordat ik het voor elkaar heb om mijn “soft skills onafhankelijk in kaart te brengen”?

    Ik heb vier pagina’s beschikbaar om te bewijzen dat ik langer dan een paar weken als analist heb gewerkt in een aantal branches met een aantal paketten. Dat is snel op beloof ik je. Denk je dat het iets of iemand dient als ik er een tabelletje inzet met mijn DISC profiel, of een Junginaans profiel, kleurtype, hodjes van de Bono of wat dan ook?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.