"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Purchase to pay-platform maakt vloeiende financiële data-uitwisseling mogelijk van opdrachtgever naar intermediair

Een purchase to pay (P2P-) platform – geautomatiseerde financiële data-uitwisseling tussen opdrachtgever en leverancier – kan ook voor de inhuur van tijdelijke arbeid veel tijd en kosten besparen. Hoe werkt dit? En waarom is dit een interessant alternatief voor het Vendor Management Systeem (VMS). Doede van Haperen van FlexForceMonkey legt het uit.

Natuurlijk gaat in tijden van krapte op de arbeidsmarkt veel aandacht uit naar investeren in recruitment. Maar tegelijkertijd is er aan de achterkant van het inhuurproces ook nog een wereld te winnen, stelt Doede van Haperen van FlexForceMonkey. “Een gemiddelde grote inhurende organisatie moet 50.000 datahandelingen per jaar verwerken rondom de inhuurtransacties van tijdelijke arbeid. Vaak gebeurt dat nog handmatig; ga eens na hoeveel kostbare FTE’s het zou schelen als dat geautomatiseerd kan? En ook nog eens foutloos?”

Dat is waar FlexForceMonkey zich mee bezighoudt; het digitaliseren van facturen en automatisering van processen, inclusief controles. Het Nederlandse tech-bedrijf biedt hiervoor kant-en-klaar-oplossingen voor grote organisaties, inclusief koppelingen naar bekende Inkoop-, factuur- en HR-administratie pakketten. Veel namen uit de top-20 uitzendbureaus werken al samen met hun klanten via het FlexForceMonkey-platform, waaronder YoungCapital. Ook de Belastingdienst gebruikt het cloud-gebaseerde platform voor de inhuur van personeel.

Alternatief voor VMS

Rijst meteen de vraag ‘waarom werken grote organisaties voor de inhuur van personeel hiermee? Die financiële administratieve processen zitten toch ook in een Vendor Management Systeem (VMS)?’

FlexForceMonkey richt zich juist op organisaties die niet met een VMS (willen) werken en toch de uitwisseling van financiële data willen automatiseren, legt Van Haperen uit. “Er zijn veel (grote) organisaties die hun eigen HR-, finance- en andere deelsystemen hebben en willen houden, maar die wel graag hun facturatie willen stroomlijnen. En die voor het uitwisselen van data met leveranciers af willen van het handmatige werk.”

End-to-end oplossing

De kracht van FFM is namelijk dat zowel opdrachtgevers als leveranciers met hun eigen systemen blijven werken en tegelijkertijd via de FFM-koppeling data kunnen delen. Het is een zogenoemde end-to-end oplossing, de organisatie en de leveranciers knopen hun eigen systeem aan FFM, waardoor de data grenzeloos heen en weer vloeit. Het gaat daarbij om alle financieel relevante data – van opdracht, tariefstelling, uren (inclusief weekendtoeslagen) tot factuur.

Van Haperen: “Het volledige administratieve verkeer tussen intermediairs en opdrachtgevers kan via ons verlopen. Zie ons maar als de moderne postbezorger. Wij leveren op tijd gecontroleerde data af waardoor je processen kunt automatiseren.”

Lessen uit supply chain management

Doede van Haperen, die zelf veel ervaring heeft opgedaan in inkoopadvieswerk, denkt dat organisaties die zich bezighouden met de inhuur van personeel veel kunnen leren van de principes uit supply chain management. “Natuurlijk zijn mensen geen goederen, maar het vertalen van alle handelingen en controles in de pijplijn naar één geautomatiseerd en geharmoniseerd proces, is in principe gelijk. Hoe mooi is het dat organisaties en intermediairs maar één simpele en efficiënte manier van werken hoeven aan te houden, of het nou gaat om bulkinhuur van uitzendkrachten of één of enkele zzp’ers?”


Werf& ZiPconomy Webinar Week 2022

Op woensdag 5 oktober presenteren Doede van Haperen en Mark van Assema (#HRTech Review) de mogelijkheden van Purchase to pay (P2P) voor de inhuurmarkt.

Na dit webinar weet je:

  • Hoe HR-data, Inkoop-data, Finance-data en leveranciers-data samen het purchase-to-pay proces maken en hoe data uitwisseling tussen opdrachtgever en leverancier efficiënter kan
  • Hoe white collar en blue collar hun eigen uitzonderingen op het proces kennen maar goed in één procesketen zijn op te lossen
  • hoe je facturen moet digitaliseren en controles in het proces kunt automatiseren (inclusief 4-weg factuurmatching) en je dus tijd bespaart en fouten voorkomt, oftewel
  • Hoe je geld kunt verdienen met het verbeteren van je purchase to pay proces voor inhuur van tijdelijke arbeid!

Meld je aan voor dit webinar of bekijk het hele programma van de webinarweek van 3 tot en met 7 oktober 2022

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie