"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

ChatGPT bij recruitment – wat is nou het probleem?

De impact die AI kan hebben op onze recruitment en inhuur wereld is enorm. Nou vond ik dat eerder al op basis van patroonherkenning in harde cijfers, maar door tools zoals ChatGPT lijkt ai binnen de recruitmentwereld in een stroomversnelling gekomen.

In de ZiPtalk van ZiPconomy en tijdens de Webinarweek (Geert-Jan Waasdorp) werd de invloed van met name ChatGPT uitvoerig besproken.

Presentator Narada Bouwland stelde mij tijdens de ZiPtalk de vraag: “Kunstmatige Intelligentie, wordt dat nou onze bevrijding of onze ondergang?” Ik kon op basis van wat ik nu weet alleen het antwoord “ja” geven. Een vreemd antwoord, of toch niet?

Aan de oppervlakte

Als je aan oppervlakte blijft, is de komst van AI voor én recruiter én kandidaat een verademing.

Laten we beginnen met het meest voor de hand liggende gemak voor de kandidaat. Deze week las ik nog een bericht van Steve Nouri, met daarin een aantal voorbeelden van CV generators op basis van ChatGPT. Stuk voor stuk levert elk van deze tools een bruikbaar eindresultaat op:

  1. ResumAI
  2. This Resume Does Not Exist
  3. Kickresume
  4. Resume Worded
  5. JasperAI
  6. ReziAI

Als we verder kijken en de wereld bekijken vanuit het oogpunt van de recruiter, dan kan je met de juiste “prompts” op ChatGPT jezelf als recruiter helpen met:

  1. Vacatures schrijven
  2. Kandidaat CV’s beoordelen
  3. Vooronderzoek doen naar bedrijfskenmerken, bijvoorbeeld als ondersteuning voor een bureau
  4. Vooronderzoek doen naar personen, bijvoorbeeld op Linkedin
  5. Interviewvragen genereren
  6. Testvragen genereren voor het bepalen van functiegeschiktheid
  7. Wervende teksten “employer branding” schrijven voor de “werkenbij” website
  8. Bedrijven qua profiel/organisatiecultuur vergelijken
  9. En nog vele andere.

Klinkt goed, toch?

De spreekwoordelijke keerzijde van al deze prachtige tooling zit in een voor mij ander favoriet onderwerp: compliance. Ter inleiding, een “explain me like I’m five”: compliance binnen inhuur betekent dat bedrijven zich aan regels en wetten moeten houden als ze werknemers inhuren via een bureau of via een andere manier van inhuur zoals SoW of het geven van een opdracht aan een freelancer. Je moet in de praktijk denken aan zaken als het controleren van de identiteit van de werknemer, screening, het naleven van arbeidsrecht en het betalen van de juiste belastingen en beloningen. Compliance werkt in principe beschermend voor bedrijf én werknemer. Compliance wordt ook gezien als het fundament waarop vertrouwen wordt gegeven aan een werknemer.

Compliance is één van de belangrijkste beschermingsmaatregelen tegen zaken als cybercriminaliteit en identiteitsdiefstal. En laat nou cybercriminaliteit en identiteitsdiefstal een stuk makkelijker zijn met ai.

Het is een feit. Cybercriminaliteit neemt exponentieel toe. Cybercriminaliteit is gericht op het stelen van geld of van gegevens. De gevolgen van cybercriminaliteit voor jouw organisatie kunnen enorm zijn. Van reputatieschade, financieel verlies, verlies aan productiviteit tot en met rechtszaken vanwege verlies van gegevens. Risico’s die je volledig zou willen vermijden …

Stel je nou voor …

Via een gig-platform besteed je een opdracht uit aan een freelancer. Deze freelancer heb je nooit persoonlijk ontmoet, maar de “paper trail” zag er goed uit. Compliant dus! Daarnaast zien we goede reviews. Het CV is uitstekend . De profielfoto laat een goede indruk achter. Het interview via Zoom ging goed. En ook de eerste opdracht, een projectplan, zag er uitstekend uit. Ook de ontvangen samenvatting van een uitgevoerd onderzoek was precies wat je verwachtte.

Je besluit dat het tijd wordt voor een nieuwe stap. Je geeft de freelancer toegang tot een systeem binnen je organisatie met concurrentieel gevoelige gegevens.

Voel je hem al aankomen? Kijk eens op Wikipedia, waar je een grote lijst van hacks en gegevensdiefstal kan vinden. Veel hacks vinden haar oorsprong in social engineering of phising.

Met de huidige ai mogelijkheden is het zo makkelijk geworden om een complete “fake identity” op te tuigen, dat er een geheel nieuwe vorm van aanval mogelijk wordt. Het vereist een heroverweging van hoe je als organisatie je compliance hebt ingericht.

En nu?

Om even op de vraag van Narada terug te komen: is ai binnen recruitment nou een bevrijding of een ondergang?

Het is naar mijn huidige mening een beetje van beiden. Hoe denk jij er over? Hoe controleer jij het ingehuurde talent? Hoe heb jij je compliance geregeld? Hoe staat het eigenlijk binnen jouw organisatie qua awareness van deze “nieuwe werkelijkheid”?

Bron: ChatGPT bij #recruitment – wat is nou het probleem?

Lees ook:

Luister ook de podcast ZiPtalk: wat is de impact van AI op inhuur en recruitment?

Mijn naam is Chris Neddermeijer. Samen met Patrick Tiessen en Leon Vet ben ik oprichter van Nétive. Sinds 1998 houd ik mij bezig met het “inhuurvak”: gestart als programmeur, vervolgde ik mijn carrière als functioneel analist, product owner en tegenwoordig als Solution Architect. Dit betekent dat ik partners, klanten en prospects help tot de beste oplossing te komen voor uitdagingen binnen het inhuurproces. Bekijk alle berichten van Chris Neddermeijer

Eén reactie op dit bericht

  1. Leuke bespiegeling maar de case snijdt in mijn ogen geen hout. De aangebrachte bezwaren komen een beetje ‘gezocht’ op me over en hebben niet per se met AI te maken. Een punt dat bijvoorbeeld gemaakt wordt is dat een “fake identity” zo makkelijk met AI op te tuigen is. Met het beschreven proces zie ik dat totaal niet. Je hebt voor een “fake identity” AI helemaal niet eens nodig. Appels met peren verbinden of zoiets.

    Mijn platform heeft veel baat bij AI, de matchmaking wordt er immers onneinig veel beter door omdat het de menselijke maat juist ondersteunt. Je komt immers sneller bij de juiste mens terecht als het wervingsproces ervoor verbeterd en versneld wordt.