"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

“AI is geen concurrent voor werk, maar een extra brein”

Op uitnodiging van Magnit ontmoetten een groot aantal professionals en vier deskundige sprekers elkaar op 16 maart tijdens het event Worktopia. Doel: een paar uur stevig in gesprek gaan over de relatie tussen technologische ontwikkelingen en de toekomst van werk. Met dagvoorzitter Jim Stolze en Magnits Kees Stroomer gaan we in op de voornaamste uitdagingen voor ondernemingen die AI actief willen inzetten ten behoeve van hun workforce.

Worktopia zorgde voor een paar uur intensief ideeën uitwisselen over de invloed van technologie op werk en de wijze waarop we het beste kunnen inspelen op ontwikkelingen rondom Artificial Intelligence. Keynote-Speaker Alexander Klöpping liet weten vooral in verwarring te zijn door de nieuwste ontwikkelingen. “Hoe de toekomst eruit ziet? Ik weet het echt niet meer”, aldus Alexander. Het beste wat je kunt doen is heel actief en nauwlettend de ontwikkelingen volgen, raadde hij de toehoorders aan. Op de vraag ‘hebben we straks nog wel werk?’ antwoordde Alexander dat er een groot verschil is met de vorige industriële revolutie: “Tijdens die vorige revolutie ging het over het vervangen van handjes door machines. Die mensen die met de handen werken zitten nu juist wel goed. Deze revolutie gaat over ons, niet over mensen die met de handen werken, maar over kenniswerkers.”

Grip op ingewikkelde zaken

Met als doel om toch meer grip op die ingewikkelde materie te krijgen, gingen we voorafgaand aan Worktopia in gesprek met dagvoorzitter Jim Stolze. Jim is één van Nederlands bekendste tech-ondernemers en veelgevraagd spreker over thema’s rondom Artificial Intelligence en technologie. “Mijn zoons noemen me een entrepenerd”, vertelt Jim: “En ze hebben gelijk, want ik ben eigenlijk zowel nerd als ondernemer.”

Jim geeft als ‘boardroom-fluisteraar’ bedrijven advies over het slim inzetten van AI: “We kijken met organisaties naar de vraag hoe AI de dingen waar mensen niet gelukkig van worden kan overnemen, zodat zij zich met interessantere zaken kunnen bezighouden. AI is dan dus de assistent van de medewerker.”

“Mensen hebben vaak een verkeerd beeld van Artificial Intelligence”, waarschuwt Jim: “Ze kijken ernaar alsof het om een wedstrijd gaat tussen mens en machine. ‘Oh, Kasparov heeft verloren van een computer’. Ze vergeten dat er door die wedstrijd tussen Kasparov en de computer meer mensen zijn gaan schaken dan ooit. Trek die parallel maar door naar banen: Er zijn meer mensen aan het werk dan ooit ondanks het feit dat we al jaren te maken hebben met automatisering! Het is dus niet zo dat die computer jou gaat verslaan en jouw baan gaat opeten.”

Extra handjes

In plaats van een concurrent voor arbeid kunnen we AI veel beter zien als een set aan extra handjes of een extra brein. AI is niet heel anders dan Word of Excel, behalve dat het actief met je mee gaat denken. We hadden AI eigenlijk beter Augmented Intelligence kunnen noemen in plaats van Artificial Intelligence. Want dat is wat AI doet: het is een gereedschap waardoor je betere beslissingen kunt nemen.

We hadden AI eigenlijk beter Augmented Intelligence kunnen noemen in plaats van Artificial Intelligence.

Een voorbeeld: de programmeurs die bij mij werken gebruiken Co-pilots, vernoemd naar de co-piloot in een vliegtuig. Die co-pilot is software die met jouw code als programmeur meeleest. Als je vier regels hebt getikt, zegt de co-pilot: ‘Volgens mij ben je dit aan het doen, klopt dat?’. Als jij dat vervolgens bevestigt, schrijft de co-pilot de andere 120 regels voor je. Hij vraagt vervolgens: ‘Zullen we even testen?’. Zo wordt 70 procent van hun codes al geschreven dankzij die co-pilot. De grap is dat dat voor sommigen heel revolutionair klinkt, maar voor die programmeurs is het gewoon een geautomatiseerde versie van iets wat ze al deden, namelijk op andere plekken kijken of de code die ze aan het schrijven waren al door iemand was bedacht.”

Jim Stolze (L) en Magnits Giancarlo Balzarelli (R)

 

Werk leuker maken

Kortom, AI biedt prachtige en slimme mogelijkheden om werk leuker te maken en efficiënter te organiseren. Maar hoe zorg je als organisatie dat je je workforce ook optimaal AI-proof maakt? Dat was één van de kernvragen van Worktopia.

Op de vraag hoe je als organisatie moet beginnen met het werken met AI adviseert Jim: “Organiseer een pizza-sessie!” Hij legt uit: “Stel, je hebt als ondernemer je digitalisering goed op orde en wilt een volgende stap gaan zetten. Dan raad ik aan om een pizza-sessie te organiseren. Zet een aantal mensen met diverse achtergronden bij elkaar in één ruimte. Het crossdisciplinaire element is heel belangrijk. Vraag dus niet alleen een data scientist en iemand van IT, maar ook iemand van HR, een collega van customer service en iemand van legal. En organiseer ze zoals Jeff Bezos de pizza-sessies bedacht: er mogen niet meer mensen meedoen dan je kunt voeden met twee pizza’s. Zo zorg je dat de groep compact blijft. Geef de groep vervolgens een probleem dat opgelost moet worden met data. Voor je het weet heb je een nieuw data-innovatieproject!”

In een boekje dat de bezoekers van Worktopia mee kregen staan nog meer praktische adviezen van Jim. Het boekje met de titel ZO MAAK JE JE WORKFORCE AI-PROOF! Met 5 praktische tips van JIM STOLZE is hier te downloaden.

Hoe zet je AI in voor de workforce?

We vroegen ook Kees Stroomer, General Manager Magnit Benelux, om adviezen rondom de inzet van AI. “Het inzetten van AI voor de workforce kan op uiteenlopende terreinen voordelen bieden”, aldus Kees: “Denk aan het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het verbeteren van de productiviteit van medewerkers en het verhogen van de klanttevredenheid.”  Hij zet een aantal ideeën om AI in te zetten voor de workforce op een rij:

  1. Implementeer chatbots: Chatbots kunnen worden ingezet om vragen van medewerkers te beantwoorden en hen te helpen bij het uitvoeren van taken, zoals het aanvragen van verlof of het vinden van informatie over bedrijfsbeleid. Dit kan helpen om de werkdruk van HR-medewerkers te verminderen en de responstijd te verkorten.
  2. Gebruik predictive analytics: Met behulp van predictive analytics kan worden voorspeld welke werknemers waarschijnlijk de organisatie zullen verlaten. Op basis van deze informatie kan de organisatie maatregelen nemen om het personeelsverloop te verminderen, zoals het bieden van training en ontwikkelingsmogelijkheden of het verbeteren van de werkomgeving.
  3. Ontwikkel gepersonaliseerde trainingen: AI kan worden gebruikt om gepersonaliseerde trainingen te ontwikkelen die zijn afgestemd op de individuele behoeften en vaardigheden van werknemers. Dit kan helpen om de prestaties van medewerkers te verbeteren en hun betrokkenheid bij de organisatie te vergroten.
  4. Automatiseer repetitieve taken: Repetitieve taken, zoals gegevensinvoer of het maken van rapporten, kunnen worden geautomatiseerd met behulp van AI. Dit kan helpen om de werkdruk van medewerkers te verminderen en hen meer tijd te geven voor taken die meer waarde toevoegen aan de organisatie.
  5. Verbeter de werknemerservaring: AI kan worden gebruikt om de werknemerservaring te verbeteren door het verzamelen van feedback van medewerkers en het identificeren van gebieden waar verbetering mogelijk is. Op basis van deze informatie kan de organisatie maatregelen nemen om de werknemerservaring te verbeteren en de betrokkenheid en retentie van werknemers te vergroten.

Kees Stroomer besluit: “Er zijn nog vele andere manieren waarop AI kan worden ingezet voor de workforce, afhankelijk van de specifieke behoeften van de organisatie. Het is belangrijk om zorgvuldig te evalueren welke toepassingen van AI het meest geschikt zijn en hoe ze kunnen worden geïmplementeerd met de nodige ondersteuning en training van medewerkers.”

Een goed ingericht inhuurproces kan naast tijd- en kwaliteitswinst ook forse kostenbesparingen opleveren. Bij strategische personeelsplanning hoort een professioneel ingerichte flexibele schil. Magnit (voorheen: Brainnet) adviseert organisaties bij het inrichten van hun flexibele schil. Wij ontzorgen organisaties volledig als het gaat om het zoeken en vinden van de juiste professionals, het opstellen en beheren van inhuurcontracten, de facturatie, realtime management informatie, leveranciersmanagement en het minimaliseren van inhuurrisico’s. Wij geloven in transparante samenwerkingsverbanden waarbij talent waarde toevoegt aan ondernemingen. Bekijk alle berichten van Magnit