"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

“Experts inhuren helpt om continuïteit en kwaliteit te garanderen”

Melle Schellekens, oprichter en ‘Creative Captain’ bij The Good Roll, vindt het belangrijk om tijdens groeisprints de druk op vaste medewerkers niet te verhogen. “Een sprint is drukverhogend voor de organisatie, dan wil je experts in huis ontlasten.” ZiPconomy ging met Schellekens in gesprek over het inzetten van zzp’ers en hoe dit ook de vaste medewerkers helpt.

Toen The Good Roll werd opgericht was de ambitie niet om heel groot te worden. De eerste jaren werd gewerkt aan een goed basisteam, met aandacht voor marketing, sales en finance. 

Voor specifieke projecten – bijvoorbeeld expansie naar het buitenland of het verbeteren van de website – worden kundige freelancers binnengehaald. Experts die goed passen binnen het bedrijf, kunnen zo de extra projecten opvangen. Zodra die zijn afgerond wordt het intern overgedragen.

Schellekens benadrukt dat zelfstandigen voor The Good Roll daarmee een belangrijke rol vervullen om balans te behouden voor de vaste medewerkers. “In periodes van steile groei is er veel werk. Dan kun je niet het basisteam uitbreiden, want zodra de druk er dan af is, zou je werk voor het team moeten gaan zoeken.” Door experts in te huren in tijden dat er sprints moeten worden gemaakt, wordt het vaste team ontlast. “Dit helpt om continuïteit en kwaliteit te garanderen voor het vaste team op het moment dat zo’n groeispurt drukverhogend is binnen de organisatie.”

Schijnzelfstandigheid, inbedding, tarieven – het zelfstandigendebat heeft vooral aandacht voor de juridische kanten van het werken met zelfstandigen. Maar hoe ziet de dagelijkse praktijk op de werkvloer er eigenlijk uit? Wat is er nodig om op een goede manier met zelfstandigen samen te werken en wat levert dat op? In een reeks achtergrondartikelen laat ZiPconomy opdrachtgevers aan het woord die op een innovatieve manier samenwerken met zelfstandigen.

Passende freelancers zijn ‘impact minded’

The Good Roll is als organisatie met een maatschappelijke doelstelling op zoek naar freelancers die net zo ‘impact minded’ zijn als de vaste medewerkers. “Ze moeten het ook leuk vinden om écht input te leveren. Niet vanaf de zijlijn, maar vanuit hun expertise aan ons uitleggen hoe we iets het beste kunnen doen.”

Deze experts worden veelal via het eigen netwerk gevonden. Hoewel ze voor specifieke projecten worden aangetrokken, worden het vaak langdurige relaties. Schellekens: “We hopen dat we na afloop zelf snappen hoe het werkt, maar voor nieuwe dingen werken we steeds met bepaalde mensen samen.”

De klok gaat gelijk tikken

Het inwerken of ‘onboarden’ van deze tijdelijke versterking gaat meer ‘on the fly’ dan bij vaste medewerkers. “De klok gaat toch gelijk tikken, dus ze worden direct gekoppeld aan degene in de afdeling waar ze het meeste contact mee gaan hebben.” Een snelle start wordt mogelijk gemaakt omdat de sprints een duidelijke structuur hebben en alle projecten starten met een voorbespreking en KPI’s. “We bepalen wat er aan beide kanten nodig is om er een succes van te maken. Het voordeel van een freelancer is dat die gewend is als kameleon binnen te komen en direct efficiënt aan de slag kan gaan.”

Hoewel freelancers anders worden ingewerkt en verder van de organisatie afstaan, zorgen goede digitale middelen ervoor dat de communicatie directer is. Hierdoor heeft Schellekens het idee dat ze zich wel degelijk onderdeel voelen van de organisatie. “We gaan er meer van uit dat ze er wél bij zijn, dan dat ze er niet bij zijn. We willen graag dat ze met veel plezier bij ons binnenkomen en weggaan.” De vaste medewerkers lijken die visie te delen. “In principe wordt de samenwerking met externen als prettig ervaren: het zijn de hulptroepen!”

Het ondernemersperspectief op een veranderende samenleving

Schellekens geeft aan dat het vanuit ondernemersperspectief soms lastig te bepalen is hoe men naar zzp’ers moet kijken. “Soms krijgen collega’s het beeld dat je beter freelancer kan worden vanwege het geld of de vrijheid. Of dat bijna iedereen die goed is in zijn werk freelancer is.” Hij ziet wel verschil in de wensen van mensen. Sommigen hebben plezier om van de ene naar de andere organisatie te ‘hoppen’, terwijl anderen een vaste omgeving zoeken.

“Om dan een goede balans te vinden tussen werknemers en zzp’ers moet je als werkgever een goede plek creëren.” Schellekens heeft gezien hoe dit bijvoorbeeld in de horeca vaak misgaat. “Ze klagen daar dat iedereen zelfstandig wil zijn, maar ze creëren hun eigen achilleshiel: de cao was slecht, vaste medewerkers moeten hard werken, lange dagen en onregelmatige uren.”

Wat er dan nodig is om mensen die vastigheid zoeken een prettige plek aan te bieden? Schellekens: “Door veranderingen in relaties tussen werknemers en werkgevers, zie je dat we ons beter moeten gaan aanpassen aan hoe de samenleving verandert.”


De gouden tip voor goed opdrachtgeverschap

Welke tip voor een goede samenwerking wil Melle Schellekens meegeven aan organisaties die zzp’ers inhuren?

“Het klassieke antwoord: dat je duidelijke afspraken maakt over wat de verwachtingen zijn, in gesprek blijft en bijstelt als dat nodig is. Voor ons werkt dat projectmatige heel goed. We proberen de expert binnen te halen en daar een bepaald doel mee te behalen. Als je dat niet uitspreekt, kun je discrepantie in verwachtingen hebben.”


Er zijn wereldwijd 2,3 miljard mensen die geen toegang hebben tot veilige en schone toiletten. Daarnaast worden er dagelijks 27.000 bomen gekapt voor de productie van toiletpapier. The Good Roll is ontstaan als initiatief om beide problemen aan te pakken. Door toiletrollen te maken van 100% Europees gerecycled bamboe toiletpapier én 50% van de nettowinst te gebruiken om toiletten te bouwen in Ghana. The Good Roll heeft een sociale werkplaats waar meer dan 75 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden begeleid.

Melle Schellekens is één van de oprichters van The Good Roll en ‘Creative Captain’. Daarnaast heeft hij ook Not Our Agency (marketing voor ambitieuze start-ups) en The Good Wine (biologische wijn en levering van drinkwater in Afrika) opgericht én coacht hij startende ondernemers.

Eline Vink-Bongertman is multidisciplinair organisatieadviseur en begeleidt teams, werknemers en ondernemers om duurzaam en toekomstbestendig productief te zijn. Met Teamdag2.0 (teamdag, heidag en training in één) en tijdens interim samenwerkingen waarbij ze vanuit een coördinerende rol ondersteuning en advies biedt om processen te optimaliseren. Eline is freelance projectcoördinator bij ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Eline Vink