Eline Vink 8 augustus 2023 0 reacties Print “Van uurtjes krijg ik niet meer business, wel van een goed resultaat”“Als ik specifieke expertise nodig heb, laat ik mijn team graag ondersteunen door een externe specialist.” Dat zegt Sjaak Zonneveld, commercieel directeur en oprichter bij Bright Pensioen. ZiPconomy ging met Zonneveld in gesprek over het inzetten van zzp’ers binnen de organisatie en hoe dat bij Bright wordt aangepakt.Bij BrightPensioen zijn vaste medewerkers, freelancers en partner-organisaties in beeld. Medewerkers die voor langere tijd en voor vaste werkzaamheden aan de organisatie verbonden zijn, krijgen een vaste arbeidsovereenkomst, zegt Sjaak Zonneveld, commercieel directeur en oprichter. “Ik wil niet doen zoals de overheid, waar ik mensen soms 10 jaar als zzp’er heb zien werken. Als je ergens écht bij hoort, past dat niet.” Wel zet hij zelfstandigen in als daar een goede reden voor is. Zo spreekt hij van ‘ziek en piek’: als extra krachten tijdelijk nodig zijn, door kortdurende drukte of uitval. Dit is dan wel tijdelijk. “Als je structureel geen mensen aan kunt nemen voor het bedrag dat je voor ogen hebt, dan moet je ze misschien beter gaan betalen.” De belangrijkste reden om zelfstandigen in te zetten, is wanneer Bright specifieke expertise nodig heeft. Dit kan zijn omdat de kennis niet in huis is, of omdat het gaat om eenmalige of sporadische werkzaamheden. Deze mensen worden dan vaak voor een vast tarief ingehuurd, in plaats van op uurbasis, omdat Bright vooral het gewenste resultaat voor ogen wil houden. “Van uurtjes krijg ik niet meer business, wel van een goed resultaat.” Voorbeelden hiervan zijn compliance, PR, design, of het organiseren van een eenmalig (groter) evenement. “Het evenement voor onze leden hebben we laten organiseren door freelancers die we kennen via The Freelance Qommunity. Ik vind het niet handig om daar meerdere mensen van mijn eigen afdeling vrij voor te moeten spelen.” Schijnzelfstandigheid, inbedding, tarieven – het zelfstandigendebat heeft vooral aandacht voor de juridische kanten van het werken met zelfstandigen. Maar hoe ziet de dagelijkse praktijk op de werkvloer er eigenlijk uit? Wat is er nodig om op een goede manier met zelfstandigen samen te werken en wat levert dat op? In een reeks achtergrondartikelen laat ZiPconomy opdrachtgevers aan het woord die op een innovatieve manier samenwerken met zelfstandigen. Zzp’ers uit eigen klantenkring Bij de inzet van zzp’ers, ligt de focus dus op de expertise en senioriteit. “Stel dat ik 40 uur per week aan PR besteed, dan zou ik eventueel een vaste medewerker daarvoor willen hebben. Maar die zou allicht alsnog ondersteund worden door een externe, meer ervaren persoon.” Zonneveld geeft aan dat de zelfstandigen die Bright inzet de verantwoordelijkheid nemen om zichzelf voor te bereiden en daarmee sneller ‘up to speed’ zijn. Wel krijgen ze ter inwerking dezelfde webinars aangeboden als nieuwe (vaste) medewerkers, zodat ze zich kunnen verdiepen in de producten en diensten die Bright aanbiedt. Meestal is dit niet nodig, omdat de zelfstandigen vaak zelf al klant zijn bij BrightPensioen. “Ze kennen ons product en onze website al, en krijgen ook onze nieuwsbrief. Onze manier van communiceren is dus niet nieuw voor ze.” Lange relaties zorgen voor betrokkenheid Ook al maken de zzp’ers inhoudelijk deel uit van een team op één onderwerp, qua cultuur ziet Zonneveld weinig verschil. “De betrokkenheid en drive zijn even groot als bij de medewerkers in loondienst. Met een aantal zzp’ers werk ik al jaren regelmatig samen, dit zijn langdurige relaties.” Dat Bright zelfstandigen uit het eigen netwerk inzet, is voor vaste medewerkers ook een logische constructie. Ze doen immers niet hetzelfde werk, ze worden alleen ingehuurd als het een bewuste keuze is. “Overheid moet eerst eigen straatje schoonvegen” Als aanbieder van pensioenoplossingen voor zzp’ers heeft Zonneveld ook een kijk op de positie van zelfstandigen op de arbeidsmarkt. “In principe zou een zzp’er niet langer dan een jaar bij iemand moeten werken, met uitzondering van projecten die een paar jaar duren. Of een klein aantal uur per week en dus ook voor andere opdrachtgevers. De overheid mag wat dat betreft eerst eens haar eigen straatje schoonvegen, want daar werken sommige zzp’ers al vele jaren.” Zonneveld zag voorheen dat zzp’ers moeite hadden om zelf de fiscale ruimte voor hun pensioeninleg te berekenen, maar met de nieuwe wetgeving is daar gelukkig verandering in gekomen. “Alle werkenden hebben nu dezelfde fiscale ruimte, of ze nu via een werkgever pensioen opbouwen – dat gaat via de zogeheten tweede pijler van het pensioenstelsel – of als zelfstandige via de derde pijler. Een voordeel van de derde pijler is dat deze veel flexibeler is, en dat deze beter past bij de flexibiliteit die zzp’ers willen.” Over de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) vindt hij dat iedereen de mogelijkheid moet krijgen om zich voor een bepaalde prijs te verzekeren, zodat lastig te verzekeren beroepen (met bijvoorbeeld fysiek werk) niet buiten de boot vallen. Wel meent hij dat zelfstandigen de eerste twee jaar zelf zouden moeten kunnen overbruggen of oplossen. Bijvoorbeeld door een buffer of door deel te nemen aan een schenkkring. “In ondernemerschap zit altijd een risico, maar dat moet niet op de maatschappij afgewenteld worden. Na die twee jaar moet er eenzelfde vangnet voor alle werkenden zijn.” De gouden tip voor goed opdrachtgeverschap Welke tip voor een goede samenwerking wil Sjaak Zonneveld meegeven aan organisaties die zzp’ers inhuren? Goed opdrachtgeverschap betekent voor Zonneveld om zelfstandigen respectvol en niet op een andere manier te behandelen dan vaste medewerkers, facturen snel te betalen en ze te betrekken. Bij Bright is het uitgangspunt om niemand ergens van uit te sluiten, zoals bijvoorbeeld borrels. Ook zelfstandigen worden hierbij betrokken zodat ze de cultuur en de sfeer voelen en meemaken. “Ze zijn net zo hard nodig voor de organisatie. Ga geen regels verzinnen over wat ze wel en niet mogen. Het kost misschien wat meer, maar je huurt ze dan ook in om een specifiek probleem voor je op te lossen.” Karin Jakobsen en Sjaak Zonneveld hebben BrightPensioen opgericht om het pensioenstelsel en het financiële stelsel te veranderen. Door te werken met een coöperatie staat de klant echt centraal en is ieder lid voor een klein stukje mede-eigenaar. Bright gaat uit van 5 principes: winst voor de lange termijn, anders denken en anders doen, knokken voor (financiële) vrijheid, geld aan het werk zetten en samen sterk zijn als ‘social enterprise’. Vanuit deze pijlers bieden zij een flexibel pensioen voor een heldere prijs aan voor zzp’ers, werkgevers en werknemers. Sjaak Zonneveld is commercieel directeur van BrightPensioen en auteur van het boek ‘Het Nieuwe Werken aan je pensioen’. freelancers, goed opdrachtgeverschap, pensioen, zelfstandigen Print Over de auteur Over Eline Vink Eline Vink-Bongertman is multidisciplinair organisatieadviseur en begeleidt teams, werknemers en ondernemers om duurzaam en toekomstbestendig productief te zijn. Met Teamdag2.0 (teamdag, heidag en training in één) en tijdens interim samenwerkingen waarbij ze vanuit een coördinerende rol ondersteuning en advies biedt om processen te optimaliseren. Eline is freelance projectcoördinator bij ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Eline Vink
achtergrond - Waterzuiveringsbedrijf Aquafin implementeert innovatief project voor verbindende samenwerking met pa...