Arthur Lubbers 10 oktober 2023 Eén reactie Print Maandag Managed Services: niet vendor neutral, wel onafhankelijkMaandag Managed Services is de jonge MSP-tak van de bekende detacheringsorganisatie. Erwin Frölich, managing director, vertelt hoe de new kid on the block het opneemt tegen de grote jongens op de MSP-markt. En hoe een MSP die onderdeel is van een grote holding toch neutraal kan zijn.De groen-witte billboards en posters met de tekst ‘tot maandag’ kom je overal tegen – Maandag is een grote detacheerder in het publieke domein, van zorg, overheid, onderwijs, IT tot finance. Minder bekend (nog) is dat Maandag zich ook begeeft op de markt voor MSP-dienstverlening. Als Managed Service Provider (MSP) verzorgt deze dienstverlener het volledige inhuurproces voor organisaties. Maandag nam eind 2020 een meerderheidsbelang (51%) in Talentsourcer, dat onder meer bestond uit MSP-dienstverlener Solvus (voorheen onderdeel van USG People Nederland (nu RGF Staffing)). Een half jaar later nam Maandag de overige 49% van de aandelen over en kwam Maandag Managed Services als ‘nieuwe’ MSP op de markt. De MSP-tak is nu een 100% zelfstandige business unit binnen de Maandag Holding. Erwin Frölich Erwin Frölich werkt al 12 jaar bij Maandag. Eerst als account- en vestigingsmanager en vervolgens heeft hij verschillende directiefuncties vervuld in het noordoosten van het land. Sinds het voorjaar van 2022 leidt Frölich als managing director de Maandag Managed Services, een MSP-dienstverlener die opereert vanuit Utrecht. In een vraaggesprek met ZiPconomy vertelt Frölich over de ambities van deze relatief nieuwe speler op de MSP-markt. Jullie hebben de MSP-markt betreden door een overname. Was het opzetten van een MSP-tak vanuit de detacheringsorganische geen optie? “Dat is vrijwel onmogelijk. Een MSP verzorgt de totale inhuur, voor verschillende domeinen en expertisegebieden. Het is logisch dat een organisatie die de hele inhuur uit handen geeft, een partij wil contracteren die bewezen succesvol is in het uitvoeren van MSP-dienstverlening. Deze expertise had Maandag voor de overname nog niet.” “De kracht van deze combinatie is het delen van de kennis van de arbeidsmarkt, in het bijzonder de detacheringsmarkt in de publieke sector. Hierbij maken wij gebruik van de expertise vanuit de Maandag holding, bijvoorbeeld als het gaat om juridische zaken of bid management. Maar MSP-dienstverlening is echt een andere discipline dan detachering.” Welke positie op de markt nemen jullie in? “Op het moment dat we Talentsourcer overnamen, was de omzet circa 70 miljoen euro (managed spend). Nu zitten we ruim op het dubbele en draaien we meerdere inhuurprogramma’s. Het doel is om in 2024 door te groeien naar een omzet van 250 miljoen.” “Wij willen dé MSP-dienstverlener worden in het publieke domein. Er zijn natuurlijk in Nederland al grote spelers die in meerdere sectoren actief zijn, ook voor de overheid. Maar die grotere spelers richten zich vooral op grote overheidsorganisaties. Wij focussen ons op de kleine en middelgrote overheidsorganisaties, denk aan ZBO’s, lagere overheden (gemeenten), onderwijs en zorg. Dan gaat het om een inhuuromvang tussen de 5 en 30 miljoen euro managed spend.” “Want MSP-dienstverlening is ook geschikt voor kleinere organisaties. Wij richten een inhuurprogramma altijd op maat in bij de klant. Dat kan via een inhuurdesk op locatie of op afstand. Dat laatste werkt heel goed voor kleinere gemeenten of zorginstellingen. Zo bieden wij ook een shared service-oplossing waarbij de inhuur van vier of vijf gemeentes is gekoppeld.” Het succes van een MSP is afhankelijk van de interne organisatie van de klant. Waarom is dat een interessante markt? “In het commerciële landschap wordt MSP-dienstverlening al breed omarmd. De publieke sector – zeker gemeenten – loopt in dat opzicht iets achter, maar daar vindt een snelle omslag plaats. Ook de zorgsector schuift meer op in die richting; de inhuur van externen wordt steeds vaker bij een MSP ondergebracht.” “Corona heeft die trend naar MSP versneld. In de coronaperiode is de inhuur bij veel organisaties niet goed gegaan; er moest heel snel, via heel veel kanalen, worden ingehuurd en dat ging lang niet altijd compliant. Denk aan het inzetten van zzp’ers, waarbij niet duidelijk was of het wel echte zzp’ers waren en geen schijnzelfstandigen (volgens Wet DBA, red.)” “Daardoor is bijvoorbeeld bij gemeenten het besef gegroeid dat een MSP belangrijk is om grip te houden op inhuur en om de continuïteit te waarborgen. Een MSP neemt al het werk uit handen (van aanvraag tot facturatie), geschikte kandidaten vinden (en onboarden) en zorgen dat je als overheidsdienst 100% compliant bent qua inhuur van personeel. En kostenreductie is een mooie bijkomstigheid.” “We merken dat dit besef steeds meer doordringt, ook in de publieke sector. We werken sinds kort bijvoorbeeld samen met de gemeente Almelo en die is heel enthousiast. Daar zie je echt het commitment om op een andere manier de inhuur te organiseren. En dat is heel belangrijk. je kunt nog zo’n mooie MSP-propositie hebben, als het binnen de organisatie niet wordt gedragen, werkt het niet. Het succes van een MSP is afhankelijk van de interne organisatie van de klant.” Als een MSP ook via hetzelfde bedrijf kandidaten levert dan wordt die als niet vendor neutral (niet leveranciersonafhankelijk) gezien. Dat geldt ook voor Maandag Managed Services. Is dat geen nadeel? “Daar wordt verschillend op gereageerd. Vroeger vond men dat vendor neutral zijn heel belangrijk, tegenwoordig is dat minder relevant. Het gaat er uiteindelijk om de beste professional tegen de beste prijs te kunnen leveren. De kennis van de detacheringsmarkt binnen dezelfde holding wordt ook zeer gewaardeerd. En als we organisaties spreken kunnen we hen als Maandag Managed Services meestal wel overtuigen van onze neutraliteit.” “Bovendien, wij werken voor gemeenten, de zorg en het onderwijs. Het gaat dan om alle mogelijke functies. Daarvoor zijn veel verschillende leveranciers nodig. Het zou toch raar zijn als wij niet gebruik zouden maken van Maandag als één van de grootste detacheerders in de publieke sector.” “Overigens heeft Maandag Managed Services als MSP zelf geen kandidaten. Er worden dus wel kandidaten geleverd vanuit de zusterorganisatie Maandag Interim. Uit historische data blijkt dat nog geen 4% van alle kandidaten die wij als MSP plaatsen bij onze opdrachtgevers vanuit Maandag Interim komen.” “Voor onze opdrachtgevers is het belangrijkste dat de juiste kandidaten op het juiste moment en tegen de juiste kosten beschikbaar zijn. En dat alles binnen de geldende wet- en regelgeving.” Maandag-kandidaten bevoordelen? Integendeel. “Een vader die op zaterdag het voetbalteam van zijn zoon of dochter coacht, is ook strenger voor zijn eigen kind.” Hoe garanderen jullie die onafhankelijkheid dan? “Als argument voor het vendor neutral zijn wordt vaak gegeven dat dit de beste manier is om de hele markt te bevragen, toegang te hebben tot alle beschikbare kandidaten. Maar dat doen wij ook. Alle aanvragen gaan via het Vendor Management Systeem (VMS) tegelijk naar alle leveranciers.” “Wij hebben bovendien afspraken vastgelegd in een code of conduct binnen de Maandag Holding; we kunnen niet in elkaars systemen kijken. Bij het leveren van professionals wordt Maandag absoluut niet bevoordeeld. Integendeel. Voor iedere kandidaat die we vanuit Maandag Interim voorstellen stellen we minimaal ook een kandidaat van een andere leverancier voor.” “Sterker nog, een kandidaat vanuit Maandag moet juist meer uitblinken dan andere kandidaten, echt beter zijn dan de rest. Vergelijk het met een vader die op zaterdag het voetbalteam van zijn zoon of dochter coacht; die is meestal ook strenger voor zijn eigen kind. En is een vendor neutral MSP altijd zo onafhankelijk? Sommigen van hen doen wel degelijk ook aan sourcing via eigen zzp-pools.” “En er zijn zogenaamde vendor neutral MSP’s die een eigen VMS hebben. Dan is er een sterke lock-in. (Dat wil zeggen dat overstappen naar een andere MSP niet zo gemakkelijk is als voor jouw organisatie het VMS-systeem van jouw huidige MSP wordt gebruikt, red.) Wij werken met een onafhankelijk VMS van Nétive. Als een organisatie wil overstappen naar een andere MSP, gaat de data gewoon over naar die andere partij en kunnen zij hetzelfde VMS blijven gebruiken. Dus bij ons is er geen gevaar van lock-in.” Maar wat doen jullie als in een tender echt wordt geëist dat de MSP vendor neutral moet zijn? “Dan kijken we eerst heel goed naar de intenties van de opdrachtgever. Als het gaat om een level playingfield en gelijke kansen kunnen wij dat garanderen vanuit ons VMS (transparantie door middel van rapportages) en de inrichting van onze organisatie. Kiest de opdrachtgever ervoor om neutraliteit te definiëren in de vorm van een beperking van levering van kandidaten vanuit onze zusterorganisaties, dan kan het zijn dat we besluiten niet in te schrijven binnen de branches waar Maandag als detacheerder marktleider is. Maar dan mist die organisatie wel wat.” detachering, maandag, MSP Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij ZiPconomy Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers
Hoe meer je uitbesteed, hoe minder grip je zelf hebt. Hoe langer je uitbesteed, hoe moeilijker het wordt om dit terug te draaien. Hoe dynamischer het speelveld, hoe moeilijker het is om hierop goed in te spelen. Opdrachtgever noch MSP kan zomaar inspelen op veranderde omstandigheden want er ligt een contract met voorwaarden. Je besteed het beheer van je eigen personeel toch ook niet uit? Of geef je dat ook uit handen van de MSP, die hebben immers alles kennis en kunde, ze doen het tenslotte om niet en eigenlijk alleen omdat je het zelf zo ingewikkeld vindt dat je er hulp bij nodig hebt toch? Als (lokale) overheden meegaan in de MSP gekte omdat dit zo veel wordt gebruikt in door commerciële partijen… dan raad ik ze aan om eerst eens bij die partijen aan te kloppen in plaats van klakkeloos te luisteren naar de mensen van MSP-eend die de MSP-eend als allermooiste oplossing verkopen.