"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hero, van persoonlijke broker tot praktische MSP

“Wij geloven niet in een big bang waarin een organisatie in één keer overstapt op een heel MSP-programma”, stelt Jeroen De Vries, CEO van Hero. Bij zijn MSP-dienstverlening kiest Hero er daarom voor om praktisch, stap voor stap, samen met de klant het inhuurprogramma in te richten.

Hero introduceerde eerder al first brokering, waarmee de dienstverlener zich onderscheidt van de ‘kille’ brokers. Naast brokering ontzorgt Hero organisaties bij externe inhuur (Hero MSP).

First brokering

Waar brokering meestal puur zakelijk is, gericht op contractafhandeling, hecht men bij Hero waarde aan een persoonlijke relatie opbouwen met klanten. Door een customer intimacy-benadering onderscheidt Hero zich van de ‘kille’ brokers. Met deze manier van werken boekt Hero vooral succes bij organisaties die voor het eerst een broker inschakelen (first brokering).

“Organisaties die voor het eerst een broker inschakelen hebben meestal behoefte aan een partij die meer doet dan puur en alleen de contractafhandeling, weet Jeroen de Vries, CEO van Hero. “Die klanten willen aan de ene kant dat wij hen aan de hand nemen, adviseren en processen structureren en aan de andere kant willen zij vaak hun eigen manier van werken behouden. Wij passen ons daaraan aan.”

Zelfde aanpak als MSP

Diezelfde aanpak hanteert Hero voor haar MSP-dienstverlening. Waar veel concurrenten het liefst in één keer een volledig MSP-programma willen implementeren bij hun klanten, kiest Hero nadrukkelijk voor een andere benadering. De Vries: “De komst van een MSP is voor organisaties vaak een cultuurshock. Dan is er opeens een partij die de hele inhuur binnen de organisatie overneemt. Vooral bij inhurende managers kan de gedachte dan ontstaan dat zij niet langer invloed hebben en niet meer kunnen bepalen welke externe professionals voor hen komen werken.”

De komst van een MSP is voor organisaties vaak een cultuurshock.

In de optiek van Hero is het veel beter om te starten met een basisdienstverlening, bijvoorbeeld contractmanagement, en de dienstverlening vervolgens geleidelijk uit te breiden naar wens en timing van de opdrachtgever. “Samen met de klant vullen wij de dienstverlening in. Praktisch en stap voor stap.” Zo creëer je echt draagvlak voor het inhuurprogramma binnen de organisatie van de klant. “Wij geloven niet in een big bang-aanpak waarin een organisatie in één keer overstapt op een heel MSP-programma of de overstap maakt naar Total Talent Management (TTM).”

Relatie hiring manager essentieel

Essentieel in deze aanpak is de rol van de hiring managers binnen de organisatie, weet De Vries. “Wij zien hen als hiring professionals. Zij weten als geen ander aan welke externen zij behoefte hebben binnen hun organisatie. Hiring managers moeten de mogelijkheid hebben hun bestaande professionals blijvend in te huren. Daarom is binnen onze MSP-programma’s altijd ruimte voor hun bestaande relaties en andere partijen waar HR en Inkoop mee werken.”

MSP op maat

De meeste MSP’s hebben één manier van werken ontwikkeld die zij bij elke klant willen toepassen. Zij willen het liefst het nieuwe inhuurprogramma in een keer implementeren (big bang). Dat kan een goede keuze zijn – bijvoorbeeld voor corporates en andere grote organisaties – omdat het anders (bij geleidelijke invoering) vele jaren kan duren voordat het in de hele organisatie is geïmplementeerd.

Wij gaan niet voor de meest kostenefficiënte inrichting van het inhuurproces, maar voor de meest kostenreële inrichting.

Hero heeft een heel andere aanpak en kiest bewust voor klanten die daarbij passen, legt De Vries uit. “Wij gaan uit van de kracht van klein en flexibel. Wij nemen de klant als uitgangspunt, vragen ‘hoe willen jullie het liefst werken?’ en richten het inhuurproces dan klantspecifiek in. Natuurlijk adviseren wij de klant en zorgen we voor kwaliteit en begeleiding, maar de klant kiest uiteindelijk. Wij gaan dus niet voor de meest kostenefficiënte inrichting van het inhuurproces, maar voor de meest kostenreële inrichting, naar wens van de klant.”


Drie tips voor start samenwerking met broker/MSP

In één keer een inhuurprogramma implementeren (big bang) leidt vaak tot een cultuurshock binnen de organisatie. Het kan veel interne weerstand oproepen. Daarom is het beter de organisatieveranderingen geleidelijk én gezamenlijk door te voeren. Drie tips voor organisaties die willen werken met een (nieuwe) broker/MSP:

  1. Begin klein; draai bij één of twee afdelingen een pilot. Zo creëer je draagvlak bij stakeholders en krijg je ambassadeurs voor de oplossing.
  2. Start met een basisdienstverlening; kijk bijvoorbeeld naar Hero en hun First Brokering-aanpak. Bouw de dienstverlening geleidelijk uit naar de wensen en timing van de opdrachtgever. Stuur niet meteen op de eindoplossing full service MSP, maar begin met de basismodule contractmanagement voor zzp’ers.
  3. Organiseer interne draagvlaksessies; kies voor een workshop, terugkoppeling van resultaten, uitgevoerde inhuurscans en/of referentievisits bij andere opdrachtgevers. Zo houd je iedereen betrokken.

Klantcase: MSP-pilot bij Croonwolter&dros

Dankzij de praktische, persoonlijke aanpak kwam Hero afgelopen jaar als beste uit de bus bij een MSP-pilot van Croonwolter&dros. Sindsdien levert Hero de externe zelfstandig professionals voor aansprekende technologische projecten van dit bedrijf.
Meer weten? Download de klantcase over de MSP-pilot bij Croonwolter&dros.