Arthur Lubbers 7 mei 2024 0 reacties Print Erwin Frölich (Maandag Managed Services): ‘Een goede MSP doet meer dan post & pray’Gesteund door de grote holding koestert het jonge Maandag Managed Services hoge ambities. Naast gemeenten, richt de MSP-tak zich ook steeds meer op de sectoren zorg en onderwijs. En wellicht op het buitenland. Erwin Frölich (managing director): “Wij willen binnen een paar jaar doorgroeien naar een omzet van een half miljard euro.”Met Maandag Managed Services biedt de bekende detacheringsorganisatie tegenwoordig ook haar eigen MSP-diensten aan. Volgens Erwin Frölich draait het hierbij om de relatie en samenwerking met klant en leveranciers: “Wij verschillen van andere MSP’s omdat wij altijd bezig zijn met een actieve match.” Serie MSP-markt in Nederland Dit artikel maakt deel uit van een serie artikelen over de MSP-markt in Nederland. Lees in deze serie ook: Mariëtte Wendrich (Flextender): ‘Hoge tarieven en MSP-marges maatschappelijk niet meer geaccepteerd’ Arco Elsman (HeadFirst Group): ‘MSP-dienstverlening steeds diverser dankzij technologie’ Er zijn volgens Frölich twee groepen in de markt te onderscheiden: MSP’s die met een volledig digitaal proces werken (met een servicedesk op afstand) en MSP’s die on site werken, dicht bij de klant zitten en zo fungeren als een verlengstuk van de HR-afdeling. Tot die laatste categorie moet je Maandag Managed Services rekenen. “Onze consultants bouwen een relatie op met de klant. En met leveranciers”, stelt Frölich. “Bij een aanvraag is het niet post & pray, maar gaan wij actief in het leveranciersnetwerk op zoek naar het vervullen van de vacature. Lukt dit niet snel genoeg, dan gaan we samen met hen kijken of we de profielen of vacatureteksten kunnen verbeteren.” AI voor predictive analysis Maandag Managed Services maakt daarbij gebruik van de schat aan data die het Vendor Management Systeem (VMS) – in hun geval Nétive – oplevert. “Wij halen het maximale uit het VMS. Dat maakt ons wendbaar en oplossingsgericht. Denk aan het gebruik van AI voor predictive analysis; zoekt de klant voor een bepaalde functie iemand met drie jaar ervaring dan weten wij al dat dit x % kans heeft bij leverancier A, B en C. Deze informatie delen we ook met leveranciers. En we helpen hen bijvoorbeeld dankzij ChatGPT bij het herschrijven van vacatures om een hogere respons te krijgen.” Juiste kandidaat belangrijker dan prijs Het voornaamste doel van het inschakelen van een MSP is lange tijd puur kostenbesparing geweest. Daar wordt volgens Frölich tegenwoordig iets anders over gedacht. “Dat hangt natuurlijk nog altijd boven de markt, maar heel plat alleen maar naar de prijs kijken werkt niet meer. Als je geen marktconforme tarieven biedt, krijg je de kandidaat niet op de krappe arbeidsmarkt. En dan levert het dus ook geen kostenbesparing op.” Het gaat om de prijs/kwaliteit-verhouding; het vinden van de beste kandidaat tegen de scherpste prijs. “Onze consultants kennen de markt, weten de juiste leveranciers te vinden en kunnen in de onderhandeling het beste resultaat bereiken. Past een kandidaat niet binnen de ratecard, dan zoeken zij samen met de leverancier en opdrachtgever een oplossing.” Ook de klant beseft dit meer en meer, stelt Frölich. “Zeker in sectoren als IT en civiele techniek, waar de schaarste groot is, vinden negen van de tien klanten het vinden van de juiste kandidaat belangrijker dan prijs.” Kracht holding Maandag Managed Services is niet vendor neutral omdat het een dochteronderneming is van detacheringsorganisatie Maandag. Natuurlijk levert de MSP ook Maandag-kandidaten, maar dat hoeft volgens Frölich helemaal geen probleem te zijn, als je het belang van de klant maar voorop stelt. Dat betekent geen dubbele marges hanteren (margestapeling) en de eigen kandidaten niet bevoordelen. Dat laatste garandeert Maandag Managed Services naar eigen zeggen doordat alle aanvragen via het – vrij in de markt verkrijgbare – Vendor Management Systeem (VMS) tegelijk naar alle leveranciers gaan. “Zo kun je die onafhankelijkheid prima borgen.” Frölich ziet het juist als een voordeel dat de MSP-tak onderdeel uitmaakt van het Maandag-concern. “De kracht van de holding is dat we beschikken over uitgebreide arbeidsmarktinformatie. We weten waar de krapte zit, in welke regio’s en voor welke functies schaarste heerst. Hierdoor kunnen we goed benchmarken en marktconforme tarieven hanteren.” Decentrale overheden Als MSP heeft Maandag Managed Services een sterke foothold bij decentrale overheden, stelt Frölich. “Er zijn natuurlijk in Nederland al grote MSP’s die in meerdere sectoren actief zijn, ook voor de overheid. Maar die richten zich vooral op grote overheidsorganisaties. Wij focussen ons op de kleine en middelgrote overheidsorganisaties, denk aan ZBO’s, lagere overheden (gemeenten), onderwijs en zorg. Dan gaat het om een inhuuromvang tussen de 5 en 30 miljoen euro (managed spend).” Shared service-oplossing Daarbij ziet Frölich een trend naar de zogenoemde shared service-oplossing; hierbij is de inhuur van personeel van meerdere, kleinere gemeentes gekoppeld (zodat er het nodige volume is) en heeft elke gemeente binnen dezelfde ‘single point of contact’ (specifieke MSP-consultant). “Dat komt steeds vaker voor en hierin onderscheiden wij ons van de concurrentie.” Want MSP-dienstverlening is volgens Frölich wel degelijk ook geschikt voor kleinere organisaties. “Wij richten een inhuurprogramma altijd op maat in bij de klant. Dat kan via een inhuurdesk op locatie of op afstand. Dat laatste werkt heel goed voor kleinere gemeenten of zorginstellingen.” Onderwijs zorg Maandag Managed Services gaat zich naast de decentrale overheden ook nadrukkelijker richten op de sectoren zorg en onderwijs. “Daar zit de grootste groei en is nog heel veel terrein te winnen.” Toch weet Frölich dat je niet zo één-twee-drie als MSP succesvol bent in de zorgsector. “Dit is een heel andere markt, een ander concurrentieveld met veel verschillende spelers. En er zijn heel andere uitdagingen. Daar is andere wet- en regelgeving (denk aan BTW-vrij factureren) en wisselende werktijden. Voor een sector als de zorg is veel meer maatwerk nodig in de MSP-dienstverlening. Dus dat heeft aanlooptijd nodig.” (Internationale) groei “Wij willen een serieuze partij zijn binnen het hele publieke domein”, zo vat Frölich het samen. En daar hoort een snelle groei bij, ook binnen de ‘nieuwe sectoren’ zorg en onderwijs. “Onze doelstelling is binnen een paar jaar doorgroeien naar een omzet van een half miljard euro (zie kader).” Voor de langere termijn kijkt Maandag Managed Services ook over de grens, waarbij het kan meeliften op de Maandag- groep. Logische eerste stap in de internationale expansie zou België zijn, maar Frölich sluit ook niet uit dat de internationale expansie verder van huis zal zijn. “We richten ons op de Nordics en op Dubai, dat is een enorme groeimarkt waar alle grote partijen zich momenteel vestigen.” Maandag nam eind 2020 een meerderheidsbelang (51%) in Talentsourcer, dat onder meer bestond uit MSP-dienstverlener Solvus (voorheen onderdeel van USG People Nederland (nu RGF Staffing)). Een half jaar later nam Maandag de overige 49% van de aandelen over en kwam Maandag Managed Services als ‘nieuwe’ MSP op de markt. De MSP-tak is nu een 100% zelfstandige business unit binnen de Maandag Holding. Op het moment dat Talentsourcer werd overgenomen was de omzet circa 70 miljoen euro (managed spend). In 2023 is dat ruim verdubbeld naar 140 miljoen. De verwachting is dat dit in 2024 doorgroeit naar een omzet van 200 miljoen. Maandag Managed Services heeft de ambitie om binnen een paar jaar door te groeien naar een managed spend van een half miljard euro. Lees ook: Maandag Managed Services: niet vendor neutral, wel onafhankelijk Maandag Managed Services, MSP Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij ZiPconomy Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers