Arthur Lubbers 28 mei 2024 0 reacties Print Paul Bikkers (TAPFIN): ‘De Nederlandse MSP-markt is groot genoeg voor iedereen’Internationalisering, SoW, diversiteit en een tweedeling op de Nederlandse MSP-markt – dit zijn de belangrijkste trends volgens Paul Bikkers, Managing Director TAPFIN, onderdeel ManpowerGroup. TAPFIN, de Managed Service Provider (MSP) binnen ManpowerGroup, profiteert van de internationale positie van het moederbedrijf. Maar dit betekent niet dat de MSP-programma’s volledig vanuit de wereldwijde organisatie worden gestuurd. “Door onze local touch kunnen wij als Nederlandse TAPFIN-afdeling de klant het best bedienen en adviseren”, stelt Paul Bikkers (Managing Director). Serie MSP-markt in Nederland Dit artikel maakt deel uit van een serie artikelen over de MSP-markt in Nederland die in 2024 op ZiPconomy worden gepubliceerd. Lees ook in deze serie: Erwin Frölich (Maandag Managed Services): ‘Een goede MSP doet meer dan post & pray’ Mariëtte Wendrich (Flextender): ‘Hoge tarieven en MSP-marges maatschappelijk niet meer geaccepteerd’ Arco Elsman (HeadFirst Group): ‘MSP-dienstverlening steeds diverser dankzij technologie’ Paul Bikkers begon zijn carrière bij ManpowerGroup als Director RPO, maar is sinds twee jaar Director MSP (TAPFIN). “De complexiteit van de inhuur van personeel voor klanten spreekt mij aan. Daar ligt mijn hart.” En wat dat betreft kan Bikkers zijn hart ophalen. ManpowerGroup is actief in 80 landen en bedient grote internationale klanten die wereldwijd acteren. De verschillen in cultuur en lokale wet- en regelgeving maken het werk voor een MSP zeer complex. “Dat wij met Manpower, Experis en Talent Solutions samen de ManpowerGroup vormen en op wereldwijde schaal acteren met internationale klanten, heeft als voordeel dat we gebruik kunnen maken van inkoop- en HR-contacten op globaal niveau. Wel gaan we bij de MSP-dienstverlening voor de local touch. De belangrijkste MSP-markten hebben een lokale TAPFIN-afdeling met sterke lokale vertegenwoordiging.” In die zin onderscheidt TAPFIN zich volgens Bikkers van andere internationaal opererende MSP’s die een groot (uitzend)concern achter zich hebben staan. Altijd een lokaal team on-site De Nederlandse TAPFIN-organisatie telt ongeveer honderd man, verdeeld over operationele teams die circa 20 klanten in ons land bedienen. Het gaat hierbij om grote bedrijven met een aanzienlijke inhuuromvang (managed spend). Denk aan bekende namen als ING, KLM, DSM en FrieslandCampina. Naast een team specialisten dat de implementatie van nieuwe MSP-programma’s uitvoert, is er een team voor supplier management. Dit team is verantwoordelijk voor contracting en performance management van circa 400 leveranciers. Daarnaast heeft elke klant een lokaal ‘delivery team’ dat regelmatig on-site is bij de klant. “Daar kiezen we altijd voor. We willen dicht bij de klant zitten om de inhuur te kunnen integreren in de organisatie van de klant. Niet alleen om de vacatures zo goed mogelijk in te vullen en compliant te zijn, maar ook om de klant pro-actief te kunnen adviseren over nieuwe ontwikkelingen en relevante trends.” Bikkers spreekt over Channel Advice. “Onze mensen on-site gaan bij een inhuuraanvraag na wat de inhurende manager echt zoekt, iemand voor vast, een uitzendkracht voor een klus of misschien is Statement of Work (SoW) een betere optie.” Statement of Work (SoW) Bikkers ziet een voorzichtige ontwikkeling van Statement of Work (SoW); kort gezegd het uitbesteden van diensten (op basis van prestatie-basis/output). “Klanten vinden het nog altijd spannend om dit bij een MSP neer te leggen. Voor HR en Inkoop is dat meestal een no-brainer, die willen graag dat de MSP dit ook beheert, maar de business (inhuurmanager) ziet daardoor zijn vrijheid afnemen. Daar zit meestal de weerstand. Onze mensen weten echter wel vaak het vertrouwen te winnen van de inhuurmanager. Als die twee deuren verderop zit en ze spreken elkaar bij het koffiezetapparaat, dan kan hij of zij op basis van data en analyses de inhuurmanager vaak wel overtuigen.” Cross border solutions Een veel sterkere trend die Bikkers ziet, is ‘cross border solutions’: het invullen van vacatures door kennismigranten. “De overheid probeert de inhuur vanuit het buitenland te reguleren, maar grote organisaties hebben die mensen gewoon nodig en dreigen zelfs naar het buitenland te vertrekken als de overheid dit blijft tegenwerken. ASML is daar een mooi voorbeeld van.” TAPFIN houdt zich zeker bezig met dergelijke cross border solutions. “Wij kijken voor klanten hoe we mensen naar Nederland kunnen krijgen of hoe we mensen vanuit het buitenland voor onze klanten hier kunnen laten werken.” Hierbij werkt TAPFIN samen met zowel internationale partners als met eigen labels binnen ManpowerGroup die ook gevestigd zijn in andere landen. Denk aan Experis (detachering) en flexkrachten vanuit Manpower. “Die kunnen we in hun land laten recruteren en die kandidaten kunnen (via intercompany) in Nederland aan de slag gaan.” Bikkers benadrukt overigens dat TAPFIN geen ‘eigen kandidaten’ (via Experis of ManpowerGroup) hoeft te leveren. “Wij werken met 400 leveranciers. Daarmee kunnen wij elke sector bedienen. Ons belang is dat wij voor de klant de vacature invullen. Dat de kandidaat op de juiste moment, tegen het juiste tarief, compliant gaat starten.” Tweedeling markt In ons land ziet Bikkers overigens een tweedeling op de ‘mooie’ Nederlandse markt: aan de ene kant de van origine brokers die zich meer en meer gaan richten op MSP-dienstverlening en aan de andere kant de oorspronkelijke MSP’s (Randstad Sourceright, Pontoon (Adecco) en TAPFIN (ManpowerGroup) die worden gevraagd ook brokering in hun MSP-dienstverlening te integreren. “Die brokers pakken een significant stuk van de markt. Dat is iets dat wij natuurlijk wel moeten pareren. Wij kunnen niet stil blijven staan. Aan de andere kant, de markt is zo groot dat we met z’n allen daarop kunnen opereren en bestaansrecht hebben. Daarbij profiteren wij natuurlijk van de mogelijkheden op de internationale markt.” Diversiteit Bikkers noemt nog een thema dat tegenwoordig actueel is: diversity. “Binnen ons leveranciersbestand hebben diverse specialisten zich gefocust op het aanbieden van personeel met bijvoorbeeld een beperking of mensen die op een andere manier een afstand tot de arbeidsmarkt hebben. Steeds meer klanten hebben diversity-doelstellingen en voor hen is het interessant dat ook inhuur kan bijdragen aan het behalen van die doelstellingen.” Dat past volgens Bikkers ook in de ManpowerGroup-filosofie ‘connecting people – meaningful, sustainable employment has the power to change the world’. “Ik vind het belangrijk dat niet alleen bij een mooie zin te laten, maar dit ook terug te laten komen in onze MSP-dienstverlening.” _______________________________________________________________ TAPFIN is de Managed Service Provider (MSP) van ManpowerGroup. In Nederland behoort Talent Solutions-TAPFIN tot de grotere MSP-spelers. De afgelopen twee jaar is de managed spend in Nederland verdubbeld, onder meer door het binnenhalen van ING als klant. Het doel is volgend jaar wederom een verdubbeling te realiseren. Die groei is in het geval van TAPFIN puur autonoom. De MSP profiteert daarbij vooral van de komst van klanten via de global ManpowerGroup-organisatie. Want in de wereldwijde MSP-markt is TAPFIN een van de grootste spelers. Met een mondiale managed spend van grofweg € 25 miljard en bijna duizend lopende MSP-programma’s is TAPFIN een belangrijke speler op de wereldwijde MSP-markt. Manpower, MSP, MSP-dienstverleners, TAPFIN Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij ZiPconomy Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers