"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Kees Stroomer (Magnit Benelux): ‘Compliancy, technologie en onafhankelijkheid bepalend op de MSP-markt’

De populariteit van MSP groeit en het ‘nieuwe’ Magnit Benelux speelt daar graag op in. Een nieuwe organisatiestructuur en innovatie (RPA en AI) zorgt voor meer klantfocus en een schaalbare, maar ook persoonlijke dienstverlening. Want ondanks alle nieuwe technologie moet de ’oude’ cultuur bewaard blijven.

Kees Stroomer, general manager Magnit Benelux, ziet dat de markt veel meer open staat voor MSP-dienstverlening dan voorheen. Magnit speelt daar graag op in en richt zich onder meer op overheden en Nederlandse en internationale bedrijven. Hét verschil met de meeste andere grote Managed Service Providers (MSP’s): ‘Wij zijn volledig onafhankelijk.”

Voor wie de naam nog niet heel bekend in de oren klinkt: Magnit is sinds 2023 de nieuwe naam van de wereldwijde MSP PRO Unlimited, dat in 2021 het Nederlandse Brainnet overnam. 

Kees Stroomer nam in de zomer van 2022 het stokje over van Tjebbe van Oostenbruggen. Stroomer heeft dan al een rijke carrière van 25 jaar in de flexbranche achter de rug met (internationale) directiefuncties bij Randstad, TempoTeam en RGF Staffing (Start People).

Onafhankelijk

Flexbranchekenner Rob de Laat stelde in een artikel op ZiPconomy dat Magnit voor Europese opdrachtgevers een serieuze partij is geworden naast bijvoorbeeld TAPFIN (ManpowerGroup), Randstad Sourceright en Pontoon (Adecco). Waar deze grote MSP’s ook de rol van leverancier hebben, levert Magnit als enige van deze vier geen ‘eigen kandidaten’. Magnit kan zich dus als volledig onafhankelijk positioneren door haar diensten aan te bieden op basis van haar neutral vendor business-model.

“Bij de acquisitie destijds was die onafhankelijkheid van beide partijen een belangrijke overweging”, stelt Stroomer. Daar hecht Magnit sterk aan. “Wij zijn volledig vendor neutral. Wij bieden transparantie in de totale Cost of Ownership (TCO). Magnit heeft geen belangen in andere staffing-labels en hoeft geen holding-belangen te dienen. Hierdoor weten onze klanten dat onze initiatieven altijd zuiver zijn en alleen het belang van de klant dienen en niet ook een extra verdienmodel in onze organisatie voeden. Daarnaast zien leveranciers ons niet als concurrent bij het leveren van externe medewerkers. Hierdoor kunnen wij makkelijker met de gehele leveranciersmarkt zakendoen voor onze klanten.”

Groeimarkt

Het bedrijf in Nieuwegein is ooit begonnen met contractmanagement en heeft zich doorontwikkeld tot Managed Service Provider (MSP), vertelt Stroomer. “Belangrijke componenten in onze geïntegreerde Workforce Management-oplossingen zijn: contractmanagement, broker services, sourcing, Vendor Management Systeem (VMS), Direct Sourcing, Payroll Services, Procurement Services (SOW) en intelligente data-, en benchmarkoplossingen.”

De MSP-markt in Nederland groeit, stelt Stroomer vast. “Je ziet dat de markt hier nu veel meer open staat voor MSP-dienstverlening. Voorheen ging het vooral om contractmanagement – zorgen dat de papieren op orde zijn en mensen compliant aan het werk gaan. Dat is en blijft de basis, maar we zien wel een trend: organisaties zijn op zoek naar volledig geïntegreerde workforce management-oplossingen.”

MSP populairder

Stroomer heeft wel een verklaring voor de groeiende populariteit van MSP. “De klant streeft niet meer alleen naar compliance, maar wil een partner die hen ondersteunt binnen het complexe (inhuur)landschap waarin zij moeten opereren.” De complexiteit wordt volgens hem veroorzaakt door schaarste, internationalisering, inflatie, opkomst van AI, continu veranderende wet -en regelgeving en grote economische volatiliteit.

Grote corporates hebben zoveel leveranciers en soms honderden inhurende managers dat ze het zelf nauwelijks kunnen bijhouden en weinig grip (controle) hebben op de inhuur van personeel. Door een MSP in te schakelen krijgen zij inzicht in en overzicht van de feitelijke managed spend.”Naast kostenbesparing – altijd een thema – schakelen organisaties een MSP ook vaker in omdat zij met een sourcingsbehoefte voor extern personeel zitten, stelt Stroomer. “De arbeidsmarkt is nu iets minder krap voor extern personeel, maar er is nog steeds sprake van schaarste. Als organisaties zelf geen mensen kunnen vinden, zoeken ze het binnen de flexibele schil. Wij leveren hen direct zzp’ers die we zelf zoeken en plaatsen via ons uitgebreide leveranciersnetwerk.”

Magnit VMS

Die verbreding van de dienstverlening wil overigens niet zeggen dat compliancy in belang afneemt. “Wij zien dat de vraag naar compliancy blijft omdat klanten merken dat wetgeving steeds stringenter wordt”, stelt Stroomer. Dat de Belastingdienst heeft aangekondigd meer te gaan handhaven (op de Wet DBA, red.) ziet Stroomer als iets positiefs. “Ik ben blij dat dat gebeurt, want dan wordt herkend en erkend wat wij elke dag doen voor onze klanten. Bedrijven huren ons in om compliancy te waarborgen.”

Een steeds belangrijke factor voor excellente MSP-dienstverlening is geavanceerde technologie. De basis van deze technologie is het Magnit VMS, het vendor management systeem dat ook door Magnit Benelux sinds anderhalf jaar wordt aangeboden. “Dat we nu hiervan gebruik kunnen maken is een ander voordeel van het onderdeel zijn van een wereldwijd opererende MSP”, zegt Stroomer. Hij erkent dat dit een sterkere lock-in met zich meebrengt – overstappen naar een andere MSP is niet zo gemakkelijk als voor jouw organisatie het VMS van de huidige MSP wordt gebruikt. Toch ziet Stroomer dat dit voor klanten nauwelijks een belemmering is. “Wij verkopen niet het VMS, maar de dienstverlening die in het VMS zit. Dat leveren we bijna altijd als totaalpakket.”

Schaalbaar model

Onder leiding van Stroomer is de organisatiestructuur van Magnit Benelux aangepast. Waar de organisatie voorheen op processen – bijvoorbeeld screening of onboarding – was ingericht, is het nu op klanten ingericht. “Dit nodig vanwege de omvang en groei van het bedrijf (inmiddels circa 140 man). De oude structuur was niet meer schaalbaar.” En alles is gericht op groei en customer intimacy. “We richten ons op MSP-dienstverlening aan middelgrote en grote klanten.” Magnit doet bijvoorbeeld mee aan Europese en Nederlandse aanbestedingen (TenderNed) voor overheden en werkt voor commerciële (internationale) organisaties. Stroomer ziet vooral een groeiende vraag naar MSP-dienstverlening bij de overheid, zowel bij gemeenten als Rijksoverheid, waar Magnit recent de aanbesteding voor Rijkswaterstaat heeft gewonnen. 

AI versus mens

Ook in de MSP-dienstverlening doet AI en Robotic Process Automation (RPA) zijn intrede. Magnit Benelux implementeert inmiddels deze nieuwe technologieën. “Door administratieve processen te automatiseren creëren we meer ruimte voor onze mensen om in gesprek te gaan met klanten en nog meer te focussen op de klant.”

De mogelijkheden van AI gaan veel verder, je kunt het ook inzetten om cv’s te lezen en te selecteren. “We kijken wel naar de mogelijkheden maar maken wel altijd de afweging of het niet ten koste gaat van de kwaliteit. Een manuele beoordeling door onze mensen blijft voor ons belangrijk.” Want is en blijft volgens Stroomer mensenwerk waarmee je je onderscheidt. “We zijn een no nonsens-bedrijf. Wij willen gewoon ons werk goed doen. Klanten waarderen dat. Die cultuur van het ‘oude’ Brainnet willen we behouden.”


Magnit is sinds 2023 de nieuwe naam van de wereldwijde MSP Pro Unlimited, dat in 2021 het Nederlandse Brainnet overnam. Overigens heeft in datzelfde jaar EQT, een Zweedse private equity, PRO Unlimited opgekocht.

Magnit Benelux kende zowel in 2022 als in 2023 dubbelcijferige groei. In 2022 kwam de omzet (managed spend) voor het eerst boven de € 1 miljard uit. In 2023 bedroeg de omzet bijna € 1,26 miljard.

Dit artikel maakt deel uit van een serie artikelen over de MSP-markt in Nederland die in 2024 op ZiPconomy worden gepubliceerd.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *