Arthur Lubbers 22 juli 2024 0 reacties Print Lucas Andersen (Pontoon Benelux): ‘Wij focussen op midmarket MSP-oplossingen, daar zit de groei’Pontoon behoort – als dochteronderneming van moederbedrijf Adecco Group – tot de grootste spelers op de wereldwijde MSP-markt. Maar de Managed Service Provider richt zich niet meer alleen op corporates. “De single country-programma’s kennen de meeste groei”, stelt Lucas Andersen (Pontoon Benelux).Middelgrote organisaties ontdekken meer en meer dat die MSP-dienstverlening ook voor hen interessant is. “Zij vragen om snelle implementatie van een inhuurprogramma tegen relatief lage kosten.” Lucas Andersen legt uit hoe Pontoon de strijd aangaat met nieuwe spelers in dit midmarket-segment. Concurrentie van nieuwe spelers “De MSP-markt groeit, niet zozeer de grote, traditionele inhuurprogramma’s bij globaal opererende bedrijven, maar vooral de MSP-dienstverlening aan het midmarket-segment. Die vraagt om het snel opzetten van een inhuurprogramma tegen relatief lage kosten. Niet voor niets zie je nieuwe spelers op de markt die met een MSP-light of broker+- oplossing klanten voor zich weten te vinden”, stelt Lucas Andersen, Operations Lead BeNeLux bij Pontoon Solutions. De concurrentie neemt daardoor toe. De grote drie – Sourceright (Randstad), Tapfin (Manpower) en Pontoon (Adecco) – bedienen traditiegetrouw de bekende corporates. Maar lokaal (landelijk) krijgen deze grote drie te maken met nieuwe spelers die in de marktsegmenten daaronder succesvol zijn. En die spelers groeien ook nog eens flink door consolidaties. “Deze dynamiek in de sector is een teken dat de MSP-markt hier volwassen wordt.“ Andersen vindt dat een goede ontwikkeling. “Dat stimuleert ons. Wij staan ook niet stil en blijven zoeken naar innovaties om het beter te doen.” Lees ook dit artikel: Kees Stroomer (Magnit Benelux): ‘Compliancy, technologie en onafhankelijkheid bepalend op de MSP-markt’ Lean VMS-benadering Het midmarket-segment vraagt om een andere vorm van MSP-dienstverlening dan de grote, internationale bedrijven, waarvoor vrijwel altijd complexe inhuurprogramma’s op maat worden gebouwd en geïmplementeerd. Pontoon kan natuurlijk bogen op het uitgebreide netwerk en de jarenlange, diepgaande expertise van Adecco Group bij het opzetten van omvangrijke inhuurprogramma’s die op klantniveau worden gebouwd en geïmplementeerd. Dat is en blijft voor de MSP-dienstverlening aan corporates ook de beste aanpak. Maar midmarket-oplossingen gaan uit van een snelle implementatie en lage(re) kosten. Voor lokale (landelijke) klanten zet Pontoon daarom nu meer in op standaardiseren (waar dat kan). Het is daarbij zaak een goede balans te vinden tussen maatwerk en standaardisatie in processen en technologieën. Hiervoor hanteert Pontoon een ‘lean VMS-benadering’, afgestemd op de efficiëntie en flexibiliteit die organisaties vragen. Dat betekent ook het Vendor Management Systeem (VMS) zo configureren dat het aantal variaties en integraties wordt beperkt. Dit om de operationele complexiteit te verminderen, de implementatietijd te verkorten en de kosten te verlagen. Eerste successen in het middensegment Pontoon heeft met deze midmarket MSP-oplossingen de afgelopen twee jaar al succes geboekt; wereldwijd lopen momenteel tachtig nieuwe midmarket-programma’s. Ook in Nederland ziet Pontoon hiervoor aanzienlijke groeikansen. Dit gebeurt in de twee segmenten waar Pontoon zich op richt. Ten eerste: financial services, technology en consulting (samengevoegd omdat deze sectoren een sterke IT-component hebben). Ten tweede: consumer products, life science en light industrial. Deze sectoren bedient Pontoon zowel op mondiaal als lokaal (landelijk) niveau. Ook daarbij ziet Andersen dat er een verschuiving gaande is. “De single country-programma’s voor de midmarket kent de meeste groei, ook binnen ons portfolio.” De middelgrote organisaties ontdekken volgens hem meer en meer dat die MSP-dienstverlening ook voor hen interessant kan zijn. “Zij hebben ook een grote flexibele schil en ook zij komen in de veranderende wereld van werk uitdagingen tegen, denk aan risico mitigatie.” Verschil 1e en 2e generatie MSP-klanten Voor de eerste generatie MSP-klanten is het volgens Andersen ‘eerder regel dan uitzondering’ dat men vraagt om een midmarket-oplossing. Maar voor klanten die na drie tot vijf jaar toe zijn aan een nieuw MSP-programma’(2e generatie) ligt dat anders. “Naarmate de complexiteit en omvang van het inhuurprogramma toeneemt, is er meer behoefte aan inzicht en beseffen klanten dat het goed managen van hun flexibele schil van belang is. De 2e generatie MSP-klanten hebben dan ook steevast behoefte aan SoW-oplossingen (service procurement) en direct souring – het opbouwen van een talent pool – en candidate curation.” De groei van Statement of Work (SoW) is een belangrijke trend binnen de MSP-wereld, stelt Andersen. “De trend naar near- en offshoring – het uitbesteden van werkzaamheden, bijvoorbeeld IT, near- en offshoring – zet door. Ook steeds meer organisaties in België en Nederland kijken naar offshore-centra in India of Bulgarije. Dat vraagt om heel andere programma’s.” Pontoon speelt hierop in met een modulaire plug & play aanpak. Heel veel componenten uit het MSP-programma’s zijn modulair opgezet, dat geldt ook voor SoW; de klant kan dit inzetten als oplossing voor een specifieke behoefte. Andersen geeft een voorbeeld: “een organisatie merkt dat het heel moeilijk is Java-ontwikkelaars te vinden in de regio Amsterdam. Dan kunnen we heel snel onze SoW-module voor hen uitrollen. De knowhow en de consultancy-ondersteuning hebben we namelijk in huis.” “Technologie kan de candidate journey verbeteren, maar het menselijke aspect nooit vervangen.” Technologie en data als speerpunt Een andere trend is de behoefte aan het beter benutten van data om de inhuur van personeel nog efficiënter te maken, aan goede benchmarking en om de krappe arbeidsmarkt beter te ontsluiten. “Ik denk dat wij een van de organisaties zijn die het meest met technologie en data bezig zijn op dit gebied. Data is een centrale pijler voor ons. Pontoon Analytics staat hierom wereldwijd bekend”, stelt Andersen. “Voor Pontoon is technologie en data altijd al een speerpunt geweest. Ook Adecco Group zet hier nu volop op in.” De technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat het moeilijk bij te houden is. “Er is een enorme waaier aan sourcing- en HR-tools. Elke dag komt er wel iets bij. Wij hebben gelukkig een afdeling die specifiek deze nieuwe technologieën analyseert, evalueert en de mogelijkheden bekijkt om dit uit te rollen binnen Pontoon en in onze inhuurprogramma’s. Want er kan nog steeds veel efficiëntie gewonnen worden.” En dan is er nog de komst van AI (kunstmatige intelligentie). “Het is een interessante, spannende tijd. Kandidaten schrijven motivatiebrieven met ChatGPT, copilots, mails, proposal-writing – de language-modellen kun je niet meer wegdenken.” Andersen kijkt met een open blik naar de nieuwe technologische ontwikkelingen, maar benadrukt dat het wel mensenwerk blijft. “Persoonlijk denk ik dat voor een goede candidate journey het menselijk contact nodig blijft. Denk alleen al aan de culturele verschillen tussen België en Nederland. Je moet altijd samen met de klant en kandidaat de connectie maken. Technologie kan de candidate journey verbeteren, het leven voor de recruiter en kandidaat gemakkelijker maken, maar zal het menselijke aspect nooit vervangen. We werken met mensen en mensen zijn geen commodities, geen resources. Dat moeten we niet vergeten.” Pontoon Solutions is onderdeel van de Zwitserse uitzendreus Adecco Group. Pontoon is niet alleen een Managed Service Provider (MSP), ook activiteiten als Recruitment Process Outsourcing (RPO) en Total Talent Management (TTM) vallen hieronder. Wereldwijd werkt Pontoon voor ongeveer 150 klanten, waarvoor het circa € 11 miljard in beheer heeft (managed spend). In Nederland en België was de managed spend in 2022 € 170 miljoen, gelijk verdeeld over beide landen. In de Benelux draait Pontoon ruim 10 MSP-programma’s (uit: MSP-aanbieders in Nederland en België, editie 2022/2023). Dit artikel maakt deel uit van een serie artikelen over de MSP-markt in Nederland die in 2024 op ZiPconomy worden gepubliceerd. MSP, MSP interviewserie 2024, Pontoon Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij ZiPconomy Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers