"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Nederlandse MSP-markt is volwassen, maar nog lang niet verzadigd

In de FlexNieuws TOP 100 zijn de brokers/Managed Service Providers de snelstgroeiende flexbureaus in de branche. Op één na hebben zij hun omzet afgelopen jaar allemaal flink zien stijgen. Zelfs op de volwassen Nederlandse markt blijkt nog voldoende ruimte voor groei.

Eerder deze maand publiceerden we onze eerste FlexNieuws TOP 100. Deze honderd flexbureaus – goed voor 46% van de totale flexbranche – geven een getrouw beeld van de ontwikkelingen in de markt. De verschillen tussen de typen flexbureaus (uitzenden, detachering, brokers/MSP, zzp-bemiddeling) zijn echter groot. Dat geldt ook voor de Managed Service Providers (MSP), hoewel zij vrijwel allemaal blijven groeien.

Dat in de top-10 van de FlexNieuws TOP 100 vier MSP’s staan, geeft natuurlijk een vertekend beeld. De omzet van een uitzend- of detacheringsbureau is heel iets anders dan de ‘omzet’ van een MSP. Bij een MSP praat je over managed spend. Een MSP is een externe partner die namens een organisatie het hele leveranciersbeheer verzorgt. In de managed spend zit de omzet van die leveranciers – uitzenders, detacheerders en zzp-bemiddelaars – verwerkt en een (vrij geringe) marge van de MSP zelf.

Toch zegt het wel degelijk iets dat de MSP/broker het sterkst groeiende type flexbureau is met een gezamenlijke omzetgroei van 18,2% in 2023

Sourceright, TAPFIN en Pontoon

Van de drie grote, internationale uitzendreuzen Randstad, Manpower Group en Adecco is niet bekend welk aandeel hun MSP-activiteiten hebben. (Respectievelijk Sourceright, TAPFIN en Pontoon staan dan ook niet vermeld in de FlexNieuws TOP 100.) Wat we wel weten is dat marktleider Randstad Groep Nederland met Randstad Sourceright ook de grootste MSP van ons land is. Randstad Sourceright beheert zeer omvangrijke inhuurprogramma’s voor grote, internationale bedrijven.
Ook Talent Solutions-TAPFIN, de MSP van ManpowerGroup, profiteert van de internationale positie van het moederbedrijf en behoort in Nederland tot de grotere spelers.

Pontoon Solutions, onderdeel van de Zwitserse uitzendreus Adecco Group, is van deze drie uitzend-dochters (in ieder geval in de Benelux) de kleinste speler op de MSP-markt.

Andere ‘Nederlandse’ MSP’s

HeadFirst Group leidt de MSP/brokers in de FlexNieuws TOP 100 en staat met een managed spend in Nederland van € 2,26 miljard in 2023 op een 2e positie (achter Randstad). Het bedrijf is maar liefst met 17% gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor. En de groei zal zich overigens niet tot onze grenzen beperken. HeadFirst Group ziet Nederland als hub voor de Europese expansie van haar MSP-propositie. Nu HeadFirst Group en de megagrote Britse HR-dienstverlener Impellam Group zijn samengegaan, roert het concern zich nadrukkelijk op de globale MSP-markt.

Magnit is de nieuwe naam waaronder sinds 2023 de wereldwijde MSP Pro Unlimited opereert, dat in 2021 het Nederlandse Brainnet overnam. Het bedrijf in Nieuwegein is ooit begonnen met contractmanagement en heeft zich doorontwikkeld tot MSP. Magnit Benelux kende zowel in 2022 als in 2023 dubbelcijferige omzetgroei. In 2023 bedroeg de managed spend met 16,5% naar bijna € 1,26 miljard.

Circle8Group Nederland staat ook in de top-10 van de FlexNieuws TOP 100. De HR Tech-dienstverlener heeft afgelopen jaar de magische grens van een miljard euro omzet doorbroken (ook door dubbelcijferige groei). Die groei komt naar eigen zeggen vooral uit recruitment/brokering, MSP en consulting. En ook Circle8 Group groeit internationaal snel, mede mogelijk dankzij  investeringen van de eigenaar, de Zwitserse investeringsmaatschappij Axiom Partners.

Van de brokers/MSP’s in de top-10 boekte alleen Nash Squared (Harvey Nash, inclusief Het Flexhuis) licht omzetverlies (-2,9%) met een omzet van € 576 miljoen in 2023.En Hays mag dan met een managed spend van ruim 303 miljoen een wat kleinere speler zijn op de markt van brokers/MSP’s, de omzetgroei van 19,5% is natuurlijk uitstekend.

Flextender spant de kroon. Natuurlijk, je kunt sneller groeien als je relatief kleiner bent, maar de groei van ruim 70% in een jaar tijd is indrukwekkend. Kende Flextender in 2022 nog een managed spend van € 200 miljoen, in 2023 was dat ruim € 340 miljoen.

Hero ziet de omzet al jaren exponentieel stijgen. In 2023 groeide de omzet naar circa € 125 miljoen (+49%). Voorheen kwamen de inkomsten uit brokerdienstverlening, in 2023 is daar de MSP-propositie (Hero MSP) bijgekomen. De ambities om te groeien zijn zeer hoog. Voor 2024 rekent Hero op een omzet tussen € 175 en € 200 miljoen. En de broker/MSP sluit niet uit dat het bedrijf vijf of zes keer zo groot wordt door autonome groei binnen twee jaar. 

Vraag naar bredere MSP-dienstverlening

In ruim twee decennia is de rol van MSP’s uitgegroeid van puur administratie en (directe) kostenbeparing voor de opdrachtgever (MSP 1.0) naar allesomvattend leveranciersmanagement en integraal talentbeheer voor de klant (MSP 4.0). (Uit: MSP onderzoeksrapport editie 2022/23).

Voorheen schakelden (grote) organisaties een MSP in om bij de inhuur van externen te zorgen voor compliancy (voldoen aan wet- en regelgeving), transparantie en kostenbeheersing (-besparing). “Dat zijn nu hygiënefactoren. Wat daar vooral is bijgekomen is het vinden en binden van de juiste talenten”” stelt Violet Wolbers (Randstad Sourceright) in een interview met ZiPconomy. Dat is een logisch gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. Niet alleen corporates, ook middelgrote organisaties vragen daardoor meer om MSP-dienstverlening. Arco Elsman (HeadFirst Group) zei in een eerder interview met ZiPconomy hierover: “(Ook kleinere) organisaties zetten nu een MSP in om de markt te ontsluiten (schaarse kandidaten vinden), voor het ontzorgen van de hiring managers en kostenefficiënt personeel in te huren.”
Kees Stroomer (Magnit Benelux) stelt eveneens in een interview met ZiPconomy dat de markt tegenwoordig veel meer open staat voor MSP-dienstverlening dan voorheen.

Inspelend op de groeiende behoefte van inhurende organisaties breiden MSP’s hun dienstverlening uit met bijvoorbeeld recruitment process outsourcing (RPO), direct sourcing en talentpool-beheer. Zo maakt Randstad Sourceright naar eigen zeggen gebruik van de kennis en ervaring binnen RPO om ook direct sourcing – het opbouwen van talentpools uit naam van de kant – te verzorgen.

Wereldwijd staat het relatief kleine Nederland qua MSP-beheerde omzet volgens onderzoeksbureau SIA op een vierde positie; met 4% van de wereldwijd door MSP’s beheerde omzet is onze markt bijvoorbeeld zelfs groter dan die van het grote buurland Duitsland (3%).  (uit: MSP-aanbieders in Nederland en België, editie 2022/2023). De VS (52%), UK (15%) en Canada (7%) domineren overigens de wereldwijde MSP-markt. Het MSP-concept is dan ook ontstaan in de Angelsaksische landen en pas later overgewaaid naar Nederland, dat volgens velen dan weer voorop loopt vergeleken met de rest van continentaal Europa..

Nieuwe spelers op de MSP-markt

“Nederland is een volwassen MSP-markt geworden, waar het inmiddels wemelt van de grotere en kleinere aanbieders”, stelt Wolbers. Met ruim een dozijn MSP-dienstverleners is het inderdaad druk op de markt. De ‘nieuwe’ spelers zijn overigens veelal van origine brokers die zich meer en meer gaan richten op MSP-dienstverlening. Fraai voorbeeld is het eerder genoemde Hero, dat vijftien jaar geleden is begonnen als broker voor zzp’ers in de IT (contracting) en sinds kort met Hero MSP een positie op de markt aan het veroveren is.
Meer concurrentie dus op een volwassen MSP-markt. Maar door de groeiende vraag naar (brede) MSP-dienstverlening is daar blijkbaar ruimte voor. Paul Bikkers, Managing Director TAPFIN, stelt in een interview met ZiPconomy: “Die brokers pakken een significant stuk van de markt. Aan de andere kant, de markt is zo groot dat we met z’n allen daarop kunnen opereren en bestaansrecht hebben.” De cijfers van de MSP’s/brokers in de FlexNieuws TOP 100 bevestigen dit.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *