ZiPredactie 23 augustus 2024 0 reacties Print Nederlandse werknemers minst geïnteresseerd in hoger loonNederlandse werknemers hechten minder belang aan een hoger salaris om meer betrokken te worden op hun werk dan andere westerse landen. Daarentegen zijn zij meer geïnteresseerd in doorgroeimogelijkheden. Dat blijkt uit onderzoek van Quinyx. Werknemers in Europa en de Verenigde Staten beschouwen een hoger salaris als de belangrijkste factor om hun betrokkenheid op het werk te vergroten. Nederlandse werknemers hechten hier van alle landen het minst belang aan. Verder zijn Nederlanders juist het meest geïnteresseerd in doorgroeimogelijkheden in vergelijking met de andere landen. Dit blijkt uit recent internationaal onderzoek van AI-roostermaker Quinyx. Grafiek 1: hoger salaris verhoogt betrokkenheid op werk De Amerikanen staan bovenaan: 71 procent van hen beschouwt een hoger salaris als belangrijkste factor om hun betrokkenheid op het werk te vergroten. Op de tweede plaats staat Zweden met 69 procent. In Nederland ligt dit percentage het laagst, namelijk op 53 procent. ‘Van deeltijd naar fulltime? Dat lost krapte op arbeidsmarkt niet op’ Nederland bovenaan bij betere doorgroeimogelijkheden Waar Nederlanders op het gebied van salaris onderaan staan, staan ze bij de doorgroeimogelijkheden bovenaan. 23 procent van Nederlanders geeft aan dat betere doorgroeimogelijkheden de inzet op het werk verhogen. Op de tweede plaats staat Noorwegen met 20 procent. De Verenigde Staten staan onderaan met 11 procent. Grafiek 2: betere doorgroeimogelijkheden verhogen betrokkenheid op werk Aantal ondernemers met bijna een miljoen gestegen sinds 2010. Wie zijn dat? Luister naar werknemers voor motivatie en behoud “Onze bevindingen laten zien dat de prioriteiten van eerstelijnsmedewerkers, zoals kassamedewerkers, pakketbezorgers en horecapersoneel, variëren per land,” zegt Jan de Rooij, Country Manager BeNeLux bij Quinyx. “In Nederland zien we een sterke focus op doorgroeimogelijkheden, wat aangeeft dat werknemers hier waarde hechten aan hun professionele ontwikkeling. Werkgevers die inspelen op deze behoefte kunnen hun medewerkers beter motiveren en behouden. Het is cruciaal om te luisteren naar wat werknemers echt belangrijk vinden en om daarop in te spelen.” Het hele onderzoek is te lezen via deze link. Lees ook: Nederlandse MSP-markt is volwassen, maar nog lang niet verzadigd Violet Wolbers (Randstad Sourceright): ‘MSP kan veel leren van RPO’ Waarom flexibele studenten de oplossing zijn voor arbeidstekorten Doorgroeimogelijkheden, loon, onderzoek, salaris Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie