Joke Twigt 20 maart 2013 EĆ©n reactie Print 7 Trends voor MKB & ZZP, volgens de Rabobank. Liveblog #2.De Nederlandse economie herstelt traag, maar Nederland doet het zo slecht nog niet meent Paul Dirken, directeur bedrijven, Rabobank Nederland. Zo is onze rol in de export nog steeds groot en reden om trots op te zijn. De veranderingen in de economie zijn divers, niet alleen voor ondernemers maar ook voor de bankensector zelf, denk bijvoorbeeld aan toenemende regelgeving. Dirken roemt de creativiteit van de ondernemer, succesvolle ondernemers zijn in staat de veranderingen te vertalen naar hun eigen activiteit. Meer focus en toegevoegde waarde zijn daarbij kernwoorden. De oude economie van 2007 komt nooit meer terug, waarschuwt Dirken. Oude vormen van kredietverlening komt niet meer terug. Maar geen zorgen, banken hebben voldoende liquiditeit om ZZPers te financieren, ondanks dat er wel weer een Basel III of IV (internationale regelgeving) komt. Er klink gehum in de zaal. Niet iedereen lijkt die ervaring al te hebben! Een ontwikkeling is de nieuwe toetreders in de markt van kredietverleners, bijvoorbeeld crowd funding. Wat Paul Dirken betreft van harte welkom. Let wel op met wie u zaken doet, stabiliteit is meer waard dan snelheid van kredietverlening. Op de vraag welke trends het publiek ziet als meest belangrijk op dit moment, komen kreten als: flexibiliteit in arbeid, prijsdumping en tariefdruk, toenemende online samenwerking. Paul Dirken laat via een kort filmpje zijn trends en vooruitzichten voor het MKB zien: De klant zelf verandert, is minder bezig met fragmenten en meer met totaal oplossingen Groen en duurzaam worden keiharde eisen ipv modetrends De Klant verandert: wil snel bediend worden Productkwaliteit en beleving van product worden steeds nadrukkelijker. Voel het verschil Hebben maar niet houden, steeds aanpassen aan de wereld Speciaal voor ondernemers: do it together en De wereld dichtbij. De Rabobank laat nog nadrukkelijk weten de verbinding met de ZZP’er in de vorm van producten en hulpmiddelen. Bijvoorbeeld sponsoring, participaties, ondersteuning bij de vorming van coöperaties en het faciliteren van netwerken en samenwerking PZO. (alle blogs vanaf de Dag van de Zelfstandige 2013 vind je hier) dvdz2013, trends, zzp Print Over de auteur Over Joke Twigt Joke Twigt was jarenlang zelfstandig interim-manager. Zij heeft uiteenlopende opdrachten uitgevoerd bij o.a. overheid, non-profit organisaties en financiĆ«le dienstverlening, zowel nationaal als internationaal. Zij stapte uit de opdrachtuitvoering en behield connectie met het vak door erover te gaan schrijven. Zij is redacteur interim-management voor ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Joke Twigt
Rabobank had (heeft?) haar wortels in de lokale gemeenschap. ‘Kerk, cafĆ©, Rabobank’. Dat wordt steeds minder. Het is al vaker geconstateerd dat ‘de Rabobank’ een strategie heeft gekozen waardoor zij zich niet meer onderscheidt van andere banken. ‘Hansje Brinker in New York’ en het afstand nemen van de klant zijn daarvoor tekenend. Nu is Dirken directeur bedrijven van Rabobank Nederland. Dat is wat anders dan de Aangesloten Banken. De oude economie en oude vormen van kredietverlening komen niet meer terug zegt Dirken. Wellicht goed te beseffen dat dat Ć³Ć³k de andere kant op werkt. De huidige klant – burger en ondernemer – heeft weinig voordeel van een bank die geen onderscheidend vermogen heeft en daardoor inwisselbaar geworden is. Binnen alle berichtgeving over teruglopende dienstverlening van banken – tot en met het opheffen van geldautomaten – binnen de lokale gemeenschappen had de Rabobank eenvoudig kunnen oogsten. Dat tij lijkt niet meer te keren. Een opkomend tij is dat van de burger en ondernemer die zijn toekomst zoekt bij kleinere en ideĆ«le banken. Waar de klant voorop staat en niet de kredietverlening. A propos, ‘crowd funding’ is niet een vorm van kredietverlening maar een alternatieve vorm van financiering. Daarbij is in principe geen bank meer nodig. ‘Voel het verschil’, me dunkt.