Hugo-Jan Ruts 11 mei 2016 3 reacties Print Upwork gooit tariefmodel op zijn kopUpwork, ’s werelds grootste online platform voor freelance opdrachten, gaat haar tariefmodel fors aanpassen. Het flatfee principe wordt verlaten, ook in een poging meer diensten te verlenen richting het grotere bedrijfsleven. Upwork gaat haar tariefmodel fors aanpassen. ’s Werelds grootste online platform voor freelance opdrachten verlaat het pad van het eenvoudig ‘flat free’ principe van 10%. Voor opdrachten boven de $ 10.000 euro wordt het tarief 5%. Voor kleine opdrachten van onder de $ 500 gaat het tarief juist fors omhoog naar 20%. Daarnaast moeten opdrachtgevers gaan betalen voor het afhandelen van facturen. Deze wijzigingen gaan per 1 juni in. Upwork is in Nederland niet zo bekend, maar het fusiebedrijf (oDesk en Elance) staat fier bovenaan als ’s wereld grootste online platform voor freelancers. Het bedrijf profiteert van de hard groeiende ‘gig-economy’, waarin opdrachten steeds kleiner worden en worden opgedeeld in kleine klussen voor (hyper)specialisten. De meeste opdrachten op Upwork worden gegenereerd door Amerikaanse bedrijven, de opdrachten zelf worden ingevuld door mensen uit de hele wereld. Bij Upwork staan zo’n 10 miljoen freelancers ingeschreven. Het was al langer bekend dat Upwork moeite had met die kleine opdrachten, die wel een groot deel uitmaken van de omzet. De kosten om die kleine opdrachten af te handelen waren simpelweg hoger dan de opbrengsten. Upwork zegt zelf met deze stap ook de langere termijn relatie tussen opdrachtgevers en freelancers te willen bevorderen. De nu variabele fee wordt afgeleid aan de cumulatieve omzet. Veel kleinere opdrachten leiden tot een lagere fee. Met het verlagen van fee voor duurdere opdrachten (lees: het zwaardere segment van freelancers) wil Upwork ook meer het grotere bedrijfsleven bedienen, die nu nog relatief weinig gebruik maken van Upwork. Wellicht opvallender is dat Upwork ook een transactiefee van 2,75% voor de opdrachtgever introduceert voor betalingen die gedaan worden via Upwork. Dat is tot nu toe gratis. Een opdrachtgever (mits afkomstig uit sommige landen) kan ook kiezen voor een abonnement van $25 per maand. Al met al een opvallende – en ogenschijnlijk uit nood geboren – verandering. Spannend hoe de markt daar op reageert. bemiddeling, internet, nieuws, Upwork Print Over de auteur Over Hugo-Jan Ruts Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts
Een probleem was altijd al dat opdrachtgever en – nemer elkaar via Upwork leren kennen, met elkaar gaan werken op het platform en na een 1e succesvolle opdracht, buiten Upwork om met elkaar blijven werken (‘leakage’). Dat verlies van opdrachten buiten Upwork zal met deze maatregelen niet kleiner worden denk ik.
Niet ondenkbaar is dat de die 2,75% fee voor afhandeling facturen juist ook gaan inzetten als factoringservice richting freelancers.
Als gebruiker had ik de mail gezien. Maar blijkbaar niet zo goed gelezen. .. Ja. Ik ga dus als opdrachtgever betalen. 2,75%. Valt te overzien op zich. Nu al zie je soms dat opdracht nemers de kosten ook bij de opdrachtgever leggen. Met name Indische iters hebben daar handje van. Aan de andere kant. Het blijft geweldig en betaalbaar. Het weglekken hoor ik vaker. Maar ik vertik om direct zaken te doen. Teveel gedoe met internationale betalingen. Dan vind ik die 2,75% niet gek hoor. Alleen ben ik benieuwd hoe de opdracht nemers straks de hogere fees gaan verwerken. Of de kosten stijgen.