"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Het geheim om hoger op te komen in Google: vijf tips vanuit de neuromarketing

Als zelfstandige professional met veel kennis van een bepaald vakgebied zorg je er natuurlijk voor dat je je kennis op internet laat zien. Maar wel zo prettig als je daarna ook goed gevonden worden. Nuttige tips van SEO-specialist Romano Goenewoud.

De zoekmachine van Google heeft als doel antwoord te geven op de zoekopdracht die jij als gebruiker invoert. Iedere zoekmachine begint namelijk met een door jouw gestelde vraag en hier wil je graag een zo passend mogelijk antwoord op. Google bepaalt aan de hand van een heleboel algoritmes welke websites het beste aansluiten bij jouw zoekopdracht. En om dit resultaat zo goed mogelijk te laten aansluiten worden er regelmatig optimalisaties doorgevoerd door Google. Soms leidt zo een verandering ineens tot minder bezoekers van je website en dat wil je natuurlijk niet. Hieronder vind je vijf tips die zijn gebaseerd op neuromarketing, de toepassing van neurowetenschap op het gebied van marketing, die een goed fundament vormen voor de (blijvende) vindbaarheid van je website.

De black box van Google

Zoals gezegd maakt Google gebruik van verschillende algoritmes om te bepalen hoe goed een website aansluit bij de bezoekersvraag. Het aantal factoren dat mee speelt is wel rond de 200. Hoe hoger de site scoort, hoe hoger hij in de zoekresultaten terecht komt. De uitkomst van deze algoritmes worden aangevuld met het daadwerkelijke zoekgedrag van bezoekers van de site. Uit dit gedrag kan je namelijk weer conclusies trekken over wat ze belangrijk vinden. Wat maakt bijvoorbeeld voor jou zelf een website populair? Denk bijvoorbeeld maar aan bezoekersaantallen of het aantal shares op social media.

Google’s factoren voor een hoge ranking

Voor Google zijn een aantal factoren van invloed op hoe zij een website beoordelen. Google kijkt onder andere naar de volgende vier factoren:

  • Hoe lang blijft een bezoeker op dezelfde site
  • Hoe veel (unieke) bezoekers komen op een site
  • Hoe vaak wordt een pagina geshared of geliked op social media
  • Hoe vaak wordt er een boekwijzer aangemaakt

Technieken vanuit de neuromarketing kunnen je helpen om aan bovenstaande factoren te werken en zo je website populair maken of te houden.

1) Zorg voor een perfecte titel

De eerste klap is een daalder waard, dus zorg dat je een pakkende titel hebt waar bezoekers door aangetrokken worden. Google ‘denkt’ namelijk zo; hoe meer mensen op jouw link klikken hoe populairder deze is en hoe hoger je in de rankings komt.

Om van je titel een echte eyecatcher te maken kan je de volgende tips toepassen:

  • gebruik een directe aanspreekvorm zoals jij, wij, zij of jullie.
  • gebruik concrete getallen (5 tips om…)
  • vertel de lezer hoe je iets kan doen (hoe kan jij hoger opkomen in Google…)
  • vertel de lezer een geheim (het geheim van een hoge ranking is…)
  • gebruik meer hoofdletters in de tekst (deze spreken de lezer meer aan, maar vermijd ALL CAPS)

2) Wie A zegt, zegt ook B

Vanuit de psychologie is het bekend dat mensen graag iets af willen maken zodra ze er eenmaal aan begonnen zijn. Hier kan je voor je website handig gebruik van maken. Zorg dat je bezoekers aan je website of blog beginnen te lezen en de kans is groot dat ze doorlezen tot het einde.

Begin bijvoorbeeld je blog met een korte tekst die heel erg aanspreekt en voor je het weet is de lezer bij het einde.

3) Gebruik foto’s en afbeeldingen

Visuele informatie wordt veel sneller verwerkt dan geschreven tekst. Eén beeld zegt soms meer dan 1000 woorden. Het is daarom goed om handig gebruik te maken van afbeeldingen en infographics om je website te ondersteunen. De volgende twee tips zijn goed om hierbij te onthouden:

  • Een goede afbeelding zorgt voor de juiste associaties. Zo stimuleert een foto van een blij gezicht positieve vibraties en maakt mensen vrolijker. Dit kan je toepassen om mensen een goed gevoel te geven tijdens het lezen van je website.
  • Door middel van een afbeelding kan je beïnvloeden waar de lezer naar kijkt. Gebruik je gezichten als afbeelding laat ze dan ‘naar’ je blog of product kijken in plaats van ‘ervandaan’.

4) Meer is beter

Google houdt van veel tekst en lange teksten zijn ook goed voor de vindbaarheid van je site. Lezers houden echter van overzichtelijke en duidelijke websites en blijven zo langer geboeid. Hoe je dat doet? Pas de volgende tips toe:

  • verdeel grote hoeveelheden tekst in korte, voor de gebruiker relevante stukjes.
  • plaats de tekst zodanig dat deze niet afleidt van het doel van de pagina. Gebruik een goede paginastructuur.
  • Plaats tekst die relevant is voor je lezers.
  • Gebruik vetgedrukte keywords om de aandacht van de lezer te trekken
  • Maak gebruik van bullets voor een overzichtelijk geheel
  • Zorg voor grote leesbare letters

Stel: je voelt je niet lekker en je wilt je beter en vrolijker voelen? Dan helpt het om een potlood tussen je tanden te houden en je gezicht als het ware ‘te dwingen’ te glimlachen. Probeer maar eens; je voelt je meteen een stuk beter. Dit fenomeen heet in de psychologie ‘embodied cognition’. Het komt er op neer dat onze hersenen fysiologische handelingen psychologisch maken. Wat heeft dat nou te maken met grote, leesbare letters? Knijp jij ook met je ogen als je iets moeilijks doet? Als je met je ogen knijpt om iets goed te kunnen lezen dan geef je onbewust het signaal ‘moeilijk’ aan je lichaam. En je wilt natuurlijk niet dat lezers ‘moeilijk’ met jouw site associëren!

Een goede tekst, een hoge ranking

Bovenstaande tips zorgen ervoor dat lezers langer op je website blijven en vergroten de kans dat zij deze delen op social media. Een tevreden klant leidt tot een tevreden Google met de bijbehorende beloning; je website zal in het algoritme van Google hoger worden gewaardeerd en dus hoger in de zoekresultaten komen te staan. En zo wordt jouw website weer meer gevonden!

ZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger