ZiPredactie 9 januari 2017 9 reacties Print 10 (Amerikaanse) HR startups die het werken met (en tussen) zelfstandigen makkelijker maakt.HR Tech is big business. App’s, tools, platformen, ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Zeker in de VS en zeker in de freelance-economy. Een overzicht van 10 van de meest veelbelovende initiatieven. HR Tech is big business. App’s, tools, platformen, ze schieten als paddenstoelen uit de grond. Zeker in de VS. Met het groeiend aantal zelfstandigen en andere ‘gig-workers’ zijn er ook steeds meer HR Tech oplossingen om het samenwerken tussen organisaties en zelfstandigen te verbeteren. En dan hebben we het niet alleen over het bij elkaar brengen van freelancers en opdrachten. Steeds meer tools richten zich juist ook de communicatie gedurende de opdracht. CB Insights zette 10 ‘veelbelovende’ tools onder elkaar. Veelbelovend in de zin van potentie vanuit het oogpunt van investeerders. Want ook in die zin is HR tech big business. Zo haalde het SnagAJob, het eerste platform uit deze lijst, al bijna $180 miljoen aan investeringen binnen. 1. SnagAJob SnagAJob is marktplaats voor (zelfstandige) oproepkrachten (shift workers) op zoek naar een baan of baantje van een paar uur in bijvoorbeeld de retail, horeca of gezondheidszorg. SnagAJob zegt 70 miljoen ‘shift workers’ te hebben geregistreerd. 2. ShiftGig ShiftGig is een vergelijkbaar platform dat, ook doordat het BookedOut heeft overgenomen, veel actief is in de entertainment industrie. 3. Catalant Catalant (voorheen HourlyNerd) is een platform gericht op consultancy opdrachten. Alle 30.000 ingeschreven consultants schijnen vooraf te zijn gescreend. 4. Field Nation Field Nation richt zich op technici. Field Nations heeft ook een Freelancer Management System (FMS) dat – naast matchmaking – ook een project management tool is en zo de inzet van de freelancers monitort. Field Nation zegt meer dan 100.000 techneuten in het bestand te hebben. 5. OneSpace OneSpace is een marktplaats voor consultants en daarbij ook een “virtual workforce management tool”. 6. Planday Planday is een tool voor het automatisch inplannen van personeel en een workforce management tool. Planday wordt vooral gebruikt door organisaties met een grote flexschil en actief in de dienstverlening. 7. Skedulo Ook Skedulo is een online planning tool. “Online scheduling software that allows businesses to deliver services flawlessly – at the right time, in the right place and by the right team member” zo schrijven ze zelf. De tool kan geïntegreerd worden met eigen CRM of vergelijkbare software. 8. Mobilize Networks Mobilize Networks is een networking en relatiebeheerplatform dat bedrijven helpt om met grote groepen (flex)werkers te communiceren, netwerken te beheren en taken te verdelen. Teams kunnen het ook gebruiken om onderling te communiceren. 9. Jobbatical Jobbatical is gespecialiseerd in het korte opdrachten in de tech-wereld en brengt organisaties in contact met kandidaten over hele wereld. Jobbatical zegt 60.000 leden te hebben 75 landen. 10. Moonlighting Moonlighting is een generieke marktplaats voor freelancers en opdrachten. In de twee jaar dat ze actief zijn toch al 175,000 geregistreerde “moonlighters”. Blijkbaar is er voor een een dergelijke generiek platform nog wel ruimte naast absolute marktleider Upwork. Het hele HR Tech landschap in beeld Voor de liefhebber: CB Insights bracht hier ook al eens het hele HR Tech startup landschap in kaart. internet, platform Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie
Stelling: Mijd als zzp’er zoveel mogelijk dit soort platformen om aan opdrachten te komen als je dat ook op een andere wijze kunt. Een paar uitzonderingen daargelaten, faciliteren ze een race to the bottum, maken ze normaal contact moeilijk en kosten ze geld wat meestal de zzp’er moet betalen.
Hoe sta je zelf tegenover de geponeerde stelling? Mocht de stelling een herformulering van je eigen mening zijn: gezien je eigen initiatieven door de jaren heen vind ik het niet heel chique om op deze manier te communiceren, nog afgezien van het feit dat de tools in het artikel dermate verschillend zijn dat er mijns inziens niet over “dit soort platformen” gesproken kan worden.
Ik denk dat ik altijd kritisch heb gekeken en geschreven over inhuurplatformen, bekeken vanuit wat je er als zzp’er aan hebt. En dat is met de toename van het totale aantal en het aantal soorten er niet positiever op geworden vind ik. Ik ben zeker ook kritischer geworden omdat er teveel eenzijdigheid, teveel digitalisering, teveel prijsdruk, teveel geld verdienen over de rug van de zzp’er optreedt. Daarom mijn eigen volgorde voor zzp’ers: 1 Regel je eigen opdrachten via je eigen netwerk. 2 Regel het via een goed professioneel intermediair 3 Maak gebruik van inhuurplatformen/marktplaatsen/DAS ed. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe andere zzp’ers hiernaar kijken. Wat is jullie volgorde?
Inhuurplatform/marktplaatsen maakt direct contact tussen zzper opdrachtgever mogelijk, waardoor er in principe een schakel minder is (=intemediair), lijkt me een prima manier van werken, doe het zelf ook. Wel risico dat er op die marktplaatsen altijd “bieders” zitten die onder de bodem prijs gaan en dan de opdracht krijgen. dat is de race to the bottom die je bedoelt denk ik?
Inderdaad, de praktijk is te vaak dat het om de prijs gaat en niet om de kwaliteit. En dat wordt versterkt op internationaal werkende platformen zoals Upwork, waar je concurreert tegen de tarieven van mensen uit Azie ed.
@Lidewij, daar is weinig onderzoek naar gedaan. En hangt ook af van wat je allemaal onder deze tools zou willen laten vallen. Marktplaatsen van met name lagere overheden (zie ook dit overzicht http://www.zipconomy.nl/organisaties/marktplaatsen/ ) zijn een typisch Nederlands fenomeen en hebben in de overheidssector een flink marktaandeel. Verder is er dit onderzoek van TNO https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2016/6/nederlandse-platformeconomie-groter-dan-gedacht/ over het aandeel van de digitale ‘platform’ economie in de arbeidsmarkt (waarbij TNO overigens – m.i. onterecht – ook AirBnB en eBay etc – mee neemt in het onderzoek).