Gastblogger 17 november 2017 0 reacties Print Vrijdagondernemerstip: In je eentje is kansloos. 4 redenen om op zoek te gaan naar partnersIn onze Westerse Wereld zijn we gewend om vanuit onszelf, vanuit de individuele mens, te denken. Daar schuilt een zekere kracht in. Wanneer je ook oog hebt voor wat je zelf wilt, voor jouw dromen, plezier, talenten en idealen, ben je ook in staat om relaties aan te gaan.Als je iets wilt ondernemen, is het van belang om relaties aan te gaan. Ondernemen doe je niet alleen. Het is in gesprek zijn met anderen: partners en publiek. Met jouw idee ontsteek je als het ware een motor. Er liggen echter ook een aantal gevaren op de loer, wanneer we alleen maar denken vanuit individuen, en vooral vanuit onszelf. Er zijn vier belangrijke redenen om in jouw onderneming, binnen of buiten een grotere organisatie, op zoek te gaan naar partners. 1. Je leert jezelf kennen door je in te zetten voor de ander Het is een misvatting dat we onszelf beter leren kennen door naar binnen gericht te zijn. De neiging om alles terug te brengen tot onszelf is een extreme vorm van individualisme, vertelt de Deense professor Svend Brinkmann. In zijn boek Standvastig: Onder alle omstandigheden jezelf blijven is zijn vertrekpunt dat liefde naar buiten stroomt, naar een ander toe. En dus niet naar binnen, naar jezelf toe. Zijn pleidooi is dan ook dat je jezelf leert kennen, door je in te zetten voor de ander. Zelfkennis komt niet van binnen uit, maar vanuit een relatie met anderen. 2. Het gaat er niet om wie je bent, maar hoe je bent Uiteindelijk gaat het niet om wie je bent, maar hoe je bent. Pedagoog Gert Biesta waarschuwt voor het infantiele verlangen naar identiteit. Je kunt prachtige beelden hebben over wie je zelf bent. Als het echter niet naar buiten komt, als ik er bij jou niets van zie; wat is het dan waard? Uiteindelijk komt het er op aan ‘hoe je bent’. Dat krijgt gestalte in de mensen met wie jij werkt. 3. Mensen zijn op hun best wanneer ze samen iets moois maken Mensen zijn op hun best, wanneer ze samen iets moois maken. Dat is een uitspraak van de Eindhovense hoogleraar Mathieu Weggeman. De kern van deze uitspraak is dat innovatie ontstaat in gezelschappen. Wanneer we met elkaar ideeën bedenken ontstaat er echte vernieuwing. Kennis zit niet alleen tussen de oren, maar ook tussen de neuzen. Ben jij in staat om productief samen te werken met anderen? Dan bouw je aan sociaal kapitaal. Dat is een duurzame productiefactor voor jouw onderneming. 4. Een onderneming waarbij meer mensen betrokken zijn, is minder kwetsbaar Een onderneming waarbij meer mensen betrokken zijn, is minder kwetsbaar. Draait iets alleen op jouzelf? Sta jij zelf in het middelpunt. Pas op! Dat is een kwetsbare situatie. Als jij uitvalt of wegvalt, betekent dat het einde van jouw idee. ondernemen, samenwerken Print Over de auteur Over Gastblogger ZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger