Gastblogger 11 december 2017 0 reacties Print Waarom je als zelfstandige zelf je belangrijkste opdrachtgever moet zijnWerken aan jezelf. Het sneeuwt nogal eens onder in een opdracht, maar is eigenlijk niet onderhandelbaar, stelt Tanja de Bie. ‘Reflectie zou routine moeten zijn.’Twee jaar geleden veranderde ik de titel op mijn LinkedIn-profiel naar ‘Professional thinker, adventurer and problem solver’. Recent werkt ik de titel weer bij naar “Chief cheerleading & problem solving”. Ik was namelijk tot een inzicht gekomen over mijn unieke talenten. Daar ga ik zo nog even dieper op in, eerst een klein zijspoor wat bijdroeg aan dat inzicht en het waarom van die verandering. Ik ben een beelddenker Het was voor mij altijd een kleine uitdaging om uit mijn woorden te komen. Soms verhaspelde ik zinnen of kwam alleen het Engelse woord in me op. In het ergste geval kon ik wel eens helemaal niet op het woord komen en sloeg ik helemaal dicht. Ik benutte in dat geval de kans om heel goed te luisteren en observeren, geduldig te zijn en de woorden op hun eigen tempo tot me te laten komen. Ik weet niet meer precies wanneer het was, maar op een specifiek moment besefte ik dat ik letterlijk in plaatjes denk. In mijn hoofd vormen zich beelden, connecties en mogelijkheden die in razend tempo als een carrousel voorbijkomen totdat ik kan zien welk beeld als het juiste puzzelstukje geldt voor de situatie. Anderen kunnen niet in mijn hoofd kijken Daarna is aan mij de schone taak om wat als beeld in mijn hoofd vormt, te vertalen naar woorden. Ik wil dan een verhaal vertellen in een logische volgorde die anderen ook kunnen begrijpen. Zij kunnen immers niet in mijn hoofd kijken om het plaatje te zien. Aha, denk je nu misschien, vandaar dat jij altijd met zoveel metaforen praat. En dat je eigenlijk best goed verhalen kunt vertellen. En vandaar dat je goed bent in het ontwerpen van beter presterende websites ontwerpen door UX- of interaction design; het is als goed luisteren en observeren, en dan verhalen vertellen met plaatjes als resultaat. ‘Connecting all the dots‘ als het ware, leidend tot een ontwerp. Waar is je Zone of Genius? Dat is mooi, kun je dan denken. Dan doe je dus nu waar je goed in bent…. En dat klopt gelukkig ook wel. Maar als ik het iets verder ontleed, kan ik beter zeggen dat mijn talenten liggen in het gebied van luisteren, observeren en verbindingen maken, onderzoeken welk probleem of welk vraagstuk ergens aan ten grondslag ligt en dan na te denken over de mogelijke oplossingen. Betere websites ontwerpen is slechts een uiting van deze talenten. Om in de termen van Gay Hendriks te spreken: dit zou ik benoemen als werk in mijn ‘zone of excellence’, terwijl ik geneigd ben om de bovenliggende talenten mijn ‘zone of genius’ te noemen. En omdat het mij juist om die talenten uit mijn ‘zone of genius’ te doen is, heb ik de titel van mijn LinkedIn-profiel veranderd. Kwestie van mijn eigen mindset en overtuigingen veranderen. Je werkt om te leven Mensen zeggen wel eens: ‘je werkt om te leven, je leeft niet om te werken’. Veel van die plaatjes in mijn hersenen neigen ook daarnaartoe, maar Jim Rohn zei het eigenlijk nog mooier: “Learn to work harder on yourself than you do on your job. If you work hard on your job you’ll make a living. If you work hard on yourself you can make a life.” Hoe ziet het ‘werk’ eruit? Het vergt echt ‘werk’ om verder te komen dat alleen werken om je rekeningen te kunnen betalen en een leuk leven te leiden. Maar hoe doe je dat? Dit is mijn eerste poging tot omzetten van plaatjes naar woorden, en ik wil je vragen om vooral kritisch mee te denken: Identificatiefase Waar komt het gevoel van urgentie vandaan, waarom doe je dit ‘werk‘? Wat is het probleem en wat is de vraagstelling? Wat zijn belemmerende overtuigingen, gedrag, gewoontes en factoren? Wat hield mij tot nu toe tegen? Visiefase Wat zijn mijn skills, expertises en unieke talenten? Wat zijn mijn normen en waarden? Waar wil ik heen? Hoe zie ik mezelf over 6 maanden, 1 jaar, 2 jaar of 10 jaar? Wat is mijn persoonlijk vision statement? Wat is mijn filosofie, en is die congruent met mijn normen en waarden? Strategische fase Wat zijn mijn doelen over 6 maanden, 1 jaar, 2 jaar of 10 jaar? Met mijn doelen, waardes en filosofie als input: hoe word ik meester van mijn eigen agenda? Hoe creëer ik een plan & review-routine? Welke andere routines (nieuwe gewoontes) heb ik nodig om mij (dagelijks) te helpen om de juiste overwegingen te maken (wat doe ik wel? Wat niet? Hoe kom ik dichter bij mijn doelen?). Welke drempels installeer ik (of neem ik weg) om mijn doelen te realiseren? Accountability fase Welke rolmodellen of mentoren gaan mij helpen mijn doelen te halen? Wie houdt mij verantwoordelijk en aanspreekbaar, welke betrouwbare partner kan ik hiervoor vinden? Met welke KPI’s kan ik mijn doelen kwantificeren om mijn progressie meetbaar te maken? Hoe blijf ik groeien en nieuwe doelen waarmaken? Dit werk is niet onderhandelbaar Deze post is bedoeld om je mee te nemen tijdens mijn proces. Ik probeer de tips zo te schrijven dat de volgorde logisch is en je misschien overtuigt om dit ‘werk‘ ook voor jezelf te gaan doen. Ik schreef al eerder over het gebrek aan tijd om te kunnen nadenken. Dat tijdgebrek is voor mij een van alle belemmerende factoren en overtuigingen die je als freelancer kunt hebben: zaken die je tegenhouden, afleiden of weerhouden van succes omdat je overtuigd bent van gedachtes of ideeën over jezelf. De werkelijke eerste stap in het proces van het ‘werk’ is volgens mij stellen dat werken aan jezelf een non-negotiable is op je planning. Als opdrachtgever aan jezelf, zeg maar. Ik denk zelfs dat deze eerste stap het moeilijkste is van het hele proces. Maar het is tegelijk ook de stap die je persoonlijk gezien het meest kan opleveren. Tanja de Bie – van Leeuwen van ihavesomanyideas.com vakmanschap Print Over de auteur Over Gastblogger ZiPconomy geeft ruimte aan auteurs die eenmalig een artikel willen plaatsen op ZiPconomy. Naam en functie van deze gastbloggers worden onder het artikel vermeld. Bekijk alle berichten van Gastblogger