"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU
privacy

Ruim helft van de Nederlanders maakt zich zorgen om online privacy

Meer dan de helft van de Nederlanders is bang dat zijn persoonlijke gegevens online in verkeerde handen vallen, blijkt uit onderzoek van inhuurspecialist Brainnet. Toch weten slechts weinigen dat er nieuwe regelgeving aan komt die hen weer zelf de regie moet geven over hun eigen data.

Privacy op internet? Het blijkt een waar zorgenkindje voor veel Nederlanders. Maar liefst 57% zegt bang te zijn dat persoonlijke gegevens in verkeerde handen vallen. En een deel van onze privacy opgeven in ruil voor geld? Dat zien we ook duidelijk niet zitten, blijkt uit onderzoek dat Brainnet recent uitvoerde, in aanloop naar het Nationale Debat Privacy en de Arbeidsmarkt, dat de inhuurspecialist vanmiddag, 6 maart, samen met BNR Nieuwsradio organiseert.

Vooral jongere maakt zich zorgen

Het zijn opvallend genoeg vooral jonge Nederlanders die zich het meeste zorgen maken over hun online privacy. Ongeveer twee derde van de mensen tot 45 jaar voelde zich het afgelopen jaar wel eens onveilig op internet, tegenover de helft van de 55-plussers. Bijna 1 op de 10 Nederlanders is daadwerkelijk al eens slachtoffer geworden van fraude met persoonsgegevens.

Bijna 1 op de 10 Nederlanders zegt al eens slachtoffer te zijn geworden van fraude met persoonsgegevens

Nieuws over datalekken baart zorgen

Het onveilige gevoel wordt bij 56% van de Nederlanders aangewakkerd door spam in de mailbox. Advertenties op het scherm die zijn afgestemd op eerder surfgedrag stemmen ook bij veel mensen (44%) tot ongerustheid. Daarnaast zorgen verhalen in de media over datalekken (40%), DDoS-aanvallen (39%) en hackers (37%) voor zorgen over privacy.

Volop vertrouwen in de werkgever

“Wat opvalt is het vertrouwen in werkgevers als het om de bescherming van vertrouwelijke informatie gaat”, zegt Brainnet-directeur Tjebbe van Oostenbruggen in reactie op het onderzoek. “Meer dan helft van de medewerkers heeft geen idee waar zijn persoonlijke data wordt opgeslagen. Toch maakt ruim driekwart zich dáárover geen enkele zorgen. Zij vertrouwen erop dat hun werkgever hier zorgvuldig mee omgaat.”

Wantrouwen tegen bedrijven

Waar het vertrouwen in de eigen werkgever groot is, is dat een stuk minder richting andere bedrijven. Zo is de bereidheid om persoonlijke gegevens tegen een vergoeding te delen laag. Iets meer dan een derde van de Nederlanders kan er nog wel mee leven als het gaat om informatie zoals aankoopgedrag in winkels (37%) of NAW-gegevens (34%). Dat percentage daalt hard zodra er sprake is van financiële informatie (13%) of medische gegevens (18%).

‘Nog geen kwart van de Nederlanders denkt dat hun persoonlijke gegevens in veilige handen zijn bij Google, Apple en Microsoft’

“Ook is er veel wantrouwen ten opzichte van social-media-bedrijven”, aldus Van Oostenbruggen. “Slechts 11% van de mensen heeft er vertrouwen in dat zij zorgvuldig omspringen met de privacy van klanten. Ook ten aanzien van Google, Apple en Microsoft is er wantrouwen. Nog geen kwart van de Nederlanders denkt dat hun persoonlijke gegevens in veilige handen zijn bij deze technologiebedrijven.”

Nieuwe privacywetgeving

Uit het onderzoek, uitgevoerd door The Choice Marketing Research onder ruim 1.000 werkende Nederlanders, blijkt dat velen van hen nog niet weten dat vanaf mei 2018 nieuwe Europese privacyregels worden gehandhaafd. Maar 22% kent deze zogeheten AVG (of GDPR, in het Engels) en weet wat er ongeveer gaat veranderen.

“De helft van de ondervraagden zegt in eerste instantie van de AVG gehoord te hebben, zonder te weten wat de nieuwe wet precies betekent. Best veel, dachten wij. Maar toen we gingen doorvragen bleek 44% van deze groep bij nader inzien de AVG toch niet te kennen”, zegt Van Oostenbruggen. “De nieuwe privacywet is al over precies 80 dagen een feit. Er moet dus nog flink worden geïnvesteerd in voorlichting.”

De helft van de Nederlanders verwacht door de strengere wetgeving overigens wel meer regie te krijgen over persoonlijke gegevens.

Top 3 meest privacygevoelige gegevens

  1. Medische gegevens (80% wel privacygevoelig)
  2. Burgerservicenummer (79%)
  3. Bankrekeningnummer (76%)

Top 3 minst privacygevoelige gegevens

  1. Geloofsovertuiging (49% niet privacygevoelig)
  2. Nationaliteit (44%)
  3. Etnische achtergrond (41%)
Peter Boerman was tussen 2016-2018 (eind)redacteur bij ZiPconomy. Hij is hoofdredacteur van Werf& ; over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Hij is gefascineerd door de vraag hoe menselijk talent en organisaties bij elkaar worden gebracht, en wil met zijn verhalen bijdragen aan een wereld waarin mensen zoveel mogelijk van hun potentie kunnen verwezenlijken. Bekijk alle berichten van Peter Boerman