"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Drie tips om goed afscheid te nemen van een zzp’er

Als een vaste medewerker vertrekt, staan het exitinterview, de speech en de bloemen vaak al klaar. Maar hoe neem je goed afscheid van een freelancer? Drie tips.

Flexibel werken wordt het nieuwe normaal in heel veel organisaties. Het aantal zzp’ers groeit nog steeds, net als veel andere vormen van contracten waarbij de medewerker niet jarenlang aan de organisatie verbonden is.

Maar hoe neem je in zo’n geval op een goede manier afscheid van elkaar? Het is bepalend voor je verdere relatie met de medewerker, en – in navolging daarvan – eigenlijk voor je hele reputatie onder freelancers en zzp’ers. En in deze wereld van sociale media is een reputatie snel gebroken. Je hebt daarom de keus: óf je laat een flexkracht stilletjes vertrekken, zonder zoveel als een ‘dankjewel’, óf je zorgt voor offboarding met net zoveel égards als je een vaste medewerker die vertrekt zou geven. Hoe pak je dat aan?

Tip 1: Communiceer over hun afscheid

Het klinkt niet meer dan logisch, maar het zal je verbazen hoe vaak het toch gebeurt dat iemand zomaar vertrokken is zonder dat de (al dan niet) directe collega’s het weten. Ongeacht hoe lang hij of zij heeft meegewerkt, als iemands laatste dag op kantoor aanbreekt, is dat iets om bij stil te staan. Anders loop je het risico dat iemand zich onzichtbaar waant, en ondergewaardeerd voelt, en het gevoel krijgt nooit helemaal deel te hebben uitgemaakt van de organisatie en het doel waaraan je samen werkt.

Zorg ook dat collega’s hun contactinformatie kunnen delen met de vertrekkende kracht, en vergeet niet de flexkracht uitvoerig te bedanken voor zijn of haar bijdrage aan het grotere geheel. Een klein aandenken aan een bijzondere tijd, een boek of een cadeaubon, helpt natuurlijk ook altijd een goede indruk achter te laten

Tip 2: Verzamel hun feedback

Nog zo’n no-brainer die vaak over het hoofd wordt gezien. Maar waarom zou je alleen gestructureerde exitinterviews houden met je vaste medewerkers? Zulke gesprekken zijn juist een uitgelezen mogelijkheid om echte feedback te verzamelen over hoe jullie als organisatie freelancers en zzp’ers behandelen. En juist flexibele krachten kunnen vaak goed vertellen hoe het is om voor jullie te werken, juist ook omdat ze vaak meerdere organisaties korte tijd van binnen zien. En als je doorvraagt, kun je de antwoorden ook weer gebruiken in je wervings- en onboardingstrategie. Denk daarbij aan vragen als:

  • Voelde je je welkom hier? Voelde je je opgenomen in de bedrijfscultuur, met toegang tot alles wat je nodig had om hier je werk goed te doen?
  • Heb je alles bereikt wat je wilde bereiken in deze opdracht? En waarom wel/niet?
  • Hoeveel heeft dit contract betekend voor jouw inzetbaarheid als zzp’er, denk je?
  • Zou je terugkeren naar onze organisatie als je de kans geboden krijgt?
  • Zou je ons als opdrachtgever aanbevelen bij anderen?
  • Zijn er gebieden waar volgens jouw gevoel je ervaring (sterk) is verbeterd tijdens deze opdracht?

Zelfs als de flexkracht geen top-ervaring bij je heeft gehad, of zelfs maar wat blij is dat hij of zij kan vertrekken, zal hij het nog waarderen dat hij de mogelijkheid krijgt zijn mening te ventileren, vooral als je laat zien dat je er alles aan zal doen om te voorkomen dat het weer gebeurt.

Tip 3: Hou de relatie open

Bedenk altijd dat zzp’ers en freelancers hun eigen bedrijf runnen, en het dus zullen waarderen als je stappen onderneemt om hen daarbij te helpen. Bied dus aan best als referentie te willen fungeren, en zorg voor constructieve feedback waarmee de tijdelijke medewerker verder kan. Omdat het netwerk van een freelancer voor hem of haar een van de belangrijkste assets is, kun je ook aanbieden hem of haar te introduceren bij mogelijk nuttige relaties van jou. Als jouw eigen deur altijd open is, en je bereid bent hen in de toekomst terug te vragen, laat hen dat ook weten.

Zorg in elk geval dat je niet de fatale vergissing maakt om hen de deur uit te werken zodra hun contract is beëindigd. Besteed juist tegen het eind van het contract wat tijd en moeite aan waardering, opbouwende feedback en een luisterend oor. Geen twijfel dat ze dan jouw organisatie verlaten om overal rond te bazuinen dat je een ideale opdrachtgever bent.

Hays is een wereldwijd opererend recruitment bedrijf en we investeren in levenslange partnerschappen die mensen en bedrijven in staat stellen om te slagen. Hays is de marktleider op het gebied van recruitment oplossingen in de UK&I, Duitsland en in de regio Azië-Pacific en sinds 1989 ook actief voor onze klanten in Nederland. Bekijk alle berichten van Hays