"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Professioneel inhuren: uitbesteden of zelf doen?

Wat is het beste antwoord op de schaarste op de arbeidsmarkt en op de roep om compliancy? Je inhuur zelf doen of uitbesteden? Paul Oldenburg van StaffingMS vindt het stellen van deze vraag interessanter dan het antwoord.

De vraag of je het professioneel inhuren van externen zelf moet willen organiseren of moet uitbesteden begint bij de vraag waarom je dat inhuren überhaupt professioneel wil aanpakken. Paul Oldenburg van StaffingMS zette in zijn webinar over dit thema de diverse aanleidingen voor die professionaliseringsslag mooi in een historisch perspectief. Tussen 2008 en 2014 ging het vooral om kostenbesparing. Daarna zette een hele reeks wetgeving (WAS, WAADI, WKA, WWZ en Wet DBA) compliancy op de agenda. De  Aanbestedingswet (’16-’18) en de AVG (’18-’19) zijn weer heel andere type wetten, maar ook die waren  aanleiding om de inhuur van externen professioneel aan te pakken. De toenemende schaarste aan gekwalificeerd personeel komt daar nu bovenop.

Deze stapeling van verschillende aanleidingen maakt de keuze hoe die inhuur dan professioneel aan te pakken er niet eenvoudiger op, zo maakt Oldenburg duidelijk.

Schaarste vraagt om de blik naar buiten

Na het geweld van de kostenreducties en de over elkaar heen buitelende wetgeving (een proces dat nog verre van voorbij is), gaat het nu vooral om schaarste. Hoe vind en houd ik toegang tot de beste interim professionals? Die zijn immers broodnodig in tijden waarin er snel geschakeld wordt en in tijden waarin een flink deel van de beste experts weer het pad van de zelfstandigheid op lijkt te gaan.

Kostenbeheersing en compliancy vraagt erom dat je vooral de zaken intern op orde hebt. Bij schaarste gaat het er juist weer meer om ‘de blik naar buiten’ op orde te hebben. Weet je contact te maken met die schaarse doelgroepen? Spreek je hun taal? Weet je wie de beste leveranciers zijn, en hoe weet je dit te managen?

Zelf doen of uitbesteden?

De vraag in hoeverre die schaarste en de onderliggende uitdagingen er nu juist meer of minder voor pleiten om inhuur zelf te organiseren of juist uit te besteden, is volgens Oldenburg nog niet zo eenvoudig te beantwoorden.

In zijn webinar somt hij een hele lijst met argumenten op voor en tegen uitbesteden. En voor of tegen het opzetten van een eigen inhuurdesk, oftewel een ‘self managed program’. “Ik denk niet dat je tot een generieke uitspraak kunt komen wat beter is, zelf doen of uitbesteden. Het is vooral belangrijk dat een organisatie goed alle voor- en nadelen op een rij zet en dan kijkt wat in de eigen situatie het best passend is.”

Eerst die discussie, dan de keuze. “Waarbij het ook gaat om het managen van de nadelen die nu eenmaal aan elke optie zitten”, aldus Oldenburg.

Build your own desk

Een hybride model is natuurlijk ook denkbaar. Een beetje van jezelf, een beetje van een ander. Een model ook waarin organisaties eventueel kunnen groeien van een situatie waarin ze steeds meer zelf doen. Met zijn ‘build your own desk’-concept gaat Oldenburg nog een stapje verder. Hij heeft het dan over een maatwerk-oplossing waarbij organisaties begeleid worden om stap voor stap te groeien naar een situatie waarin ze steeds meer zelf doen.

Keuzes genoeg dus. Waarbij Oldenburg terecht wijst op het punt dat de discussie en het stellen van de juiste vragen voorafgaande aan die keuze cruciaal is. Hij zette in zijn webinar die vragen overzichtelijk op een rij.

Meer weten?

Kijk hieronder het webinar van Paul Oldenburg terug, waarin hij ook inging op vragen en suggesties van deelnemers. Een uitgebreidere versie van de slides die hij gebruikte staat onder de opnames.

https://www.slideshare.net/HugoJanRuts1/professioneel-inhuren-zelf-doen-of-uitbesteden

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

2 reacties op dit bericht

  1. Complimenten voor de presentatie en de rake items !
    Wel een kanttekening: het idee dat (pas) op het niveau van een MSP de Compliance en het Opleiden van de klant gaat spelen is een schoen die knelt.
    Die zaken gelden vanaf het begin, want het is een verantwoordelijkheid die je samen deelt.
    Daar zit ook een niet benoemde crux. “Over de muur gooien” en “Broker/intermediair lost het wel op” zijn nog steeds (te vaak) uitgangspunten die het antwoord op “Uitbesteden of zelf doen” pervers beïnvloeden.
    Een goede Intermediair/Broker leert, begeleid en zegt ook “Nee” (zonder “Nee” na te streven) en doet zijn werk goed als de klant begrijpt “Waarom” ipv “Het is nu toch jouw probleem en jij los het dan ook maar op.”
    Dan hoef je niet eerst een MSP te zijn. Dan ben je een partij die begrijpt waar het echt om gaat: ontzorgen en kennis delen. Als dat goed gebeurt is iedereen direct een MSP.

    • Beste Karl, dank voor je compliment. Ik vind het een boeiend onderwerp. Ik deel je mening over een goede Intermediair/Broker, het is zeker niet de bedoeling de suggestie te wekken dat de dienstverlening van een MSP hoogwaardiger is dan die van een Intermediair of Broker.