ZiPredactie 11 oktober 2018 0 reacties Print Triodos Bank introduceert speciale broodfondsrekeningZzp’ers helpen elkaar steeds vaker bij arbeidsongeschiktheid.Triodos Bank heeft een maatwerkrekening ontwikkeld voor broodfondsen. De speciale broodfondsrekening is vanaf deze week beschikbaar voor zzp’ers die zich via een broodfonds financieel willen beschermen tegen arbeidsongeschiktheid. In een broodfonds helpen deelnemers elkaar aan een inkomen wanneer dit wegvalt vanwege arbeidsongeschiktheid. Triodos is momenteel de enige partij die een dergelijke voorziening aanbiedt. Een broodfonds is een vereniging van minimaal twintig en maximaal vijftig zelfstandige ondernemers. Zij zetten elke maand geld opzij op hun persoonlijke broodfondsrekening. Zo bouwen ze gezamenlijk een buffer op. Bij langdurige arbeidsongeschikt ontvangt een deelnemer van de andere deelnemers in het broodfonds maandelijkse schenkingen gedurende maximaal twee jaar. Alternatief voor commerciële AOV Het aantal zelfstandigen dat bij een commerciële partij een verzekering afsluit tegen arbeidsongeschiktheid is de afgelopen jaren aan het dalen. Volgens TNO heeft 20% een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Waar met regelmaat vanuit de politiek of polder wordt gepleit voor een verplichte (eventueel collectieve) verzekering voor zelfstandigen, zie bijvoorbeeld het voorstel van AWVN van vorige week, beschouwt een groeiend aantal zzp’ers het broodfonds als een sociaal en betaalbaar alternatief voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Waarbij wel aangetekend dat broodfondsen in de regel maximaal twee jaar uitkeren. Triodos Bank speelt hiermee dus in op deze groeiende populariteit van de broodfondsen. Inmiddels heeft Triodos Bank meer dan 17.000 deelnemers en meer dan 400 broodfondsen in haar boeken. Broodfondsen konden al langer terecht bij Triodos Bank, maar kregen dan toegang tot een rekening die hier niet speciaal voor was ingericht. “Dit bracht veel handmatig werk met zich mee voor de bank”, zegt Marije Anten van Triodos Bank. “De nieuwe maatwerkrekening zorgt voor een volledig digitale klantreis. Dit leidt tot meer gemak en verbetert de service voor deelnemers aanzienlijk.” Bij de ontwikkeling van het nieuwe product is nauw samengewerkt met de coöperatie BroodfondsMakers, de bedenkers achter het broodfonds. Het sociale karakter van broodfondsen sluit naadloos aan bij de visie van Triodos Bank. Ze zijn gebaseerd op gelijkheid en gaan weer terug naar de essentie van onderlinge solidariteit. Bron: Triodos aov, verzekeringen Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie