Arthur Lubbers 12 december 2018 0 reacties Print Microsoft lanceert freelanceplatform. Met Upwork en niet met ‘eigen’ LinkedInMicrosoft verkiest Upwork boven ‘eigen’ LinkedIn voor uitrol Microsoft 365 freelance toolkit. Microsoft heeft een nieuw freelanceplatform voor bedrijven op de markt gebracht: Microsoft 365 freelance toolkit. Opvallend hierbij is dat Microsoft de samenwerking is aangegaan met Upwork. En er wordt zelfs gesproken van een overname. Dat is slecht nieuws voor Microsofts’ eigen LinkedIn, dat ook ambities heeft op de freelancemarkt. De Microsoft 365 freelance toolkit is een systeem dat het gemakkelijk moet maken voor bedrijven om hun eigen freelance-opdrachten uit te zetten en te beheren. Met dit uitgebreide programma, waarvan de eerste zes beta-versies nu draaien bij klanten, kunnen bedrijven op grote schaal tot in detail projectgegevens, tarieven etc met geselecteerde freelancers uitwisselen en het werk plannen in één overzichtelijke workflow. De Microsoft 365 freelance toolkit is een gezamenlijke productie van Microsoft en Upwork. Groei van Upwork Het is op zich niet verwonderlijk Microsoft de samenwerking met Upwork opzoekt als het gaat om nieuwe dienstverlening op de freelancemarkt. Upwork geldt van als het grootste online platform voor freelancers ter wereld. Er zijn inmiddels meer dan tien miljoen freelancers ingeschreven, veelal (hoogopgeleide) millenials. Het platform – ontstaan uit een fusie van Elance en oDesk – heeft zich ontwikkeld van bemiddeling van kleinere klussen naar langer lopende interim-opdrachten. Hiermee trekt Upwork steeds grotere opdrachtgevers aan die wereldwijd willen kunnen ‘shoppen’ naar die professional met die specifieke competenties voor hun job. De groei van Upwork – jaaromzet nu al $ 225 miljoen – krijgt natuurlijk met de samenwerking met Microsoft weer een enorme boost. Upwork richt zich al meer en meer op de grotere opdrachtgevers en verstevigt hiermee zijn positie aanzienlijk. Overnamegerucht Microsoft lijkt zo gecharmeerd van Upwork dat de USA Herald zelfs zinspeelt op een mogelijk overname. Upwork ging in oktober van dit jaar naar de beurs. Microsoft ziet toekomst in online freelanceplatforms met het wereldwijd groeiende aantal zzp’ers – alleen al in de VS zijn het er 56 miljoen – en de behoefte van bedrijven aan nieuwe modellen om vraag en aanbod van freelancers op elkaar af te stemmen. Wanneer Microsoft Upwork zou inlijven, wat gezien wordt als (een van de) leidende freelanceplatforms, zou Microsoft natuurlijk in één klap een serieuze speler in deze groeimarkt worden. Microsoft is overigens ook de strategische partner van Adecco’s freelance platform Yoss. En LinkedIn dan? De keuze van Microsoft voor samenwerking met Upwork lijkt dus een logische, ware het niet dat Microsoft hiermee het eigen LinkedIn passeert, het netwerkplatform dat het in 2016 voor 23 miljard euro heeft gekocht. Dat leek de opmaat voor gezamenlijke introductie van nieuwe diensten voor online matching. Eerste vrucht van deze samenwerking was Resume Assistant, een koppeling tussen Word en LinkedIn waarmee gebruikers van Office365 hun cv goed doorzoekbaar maken voor recruiters. Dat Microsoft nu expliciet voor samenwerking met Upwork kiest en Microsoft 365 freelance toolkit op de markt brengt, zullen ze bij LinkedIn niet waarderen. LinkedIn heeft namelijk ook zo zijn ambities op de freelancemarkt. Zo heeft het in 2016 in de Verenigde Staten ProFinder geïntroduceerd, een tool om eenvoudig opdrachten en freelancers aan elkaar te koppelen. Deze freelance marktplaats heeft echter de oversteek naar de rest van de wereld nog niet weten te maken, waarmee de gewenste wereldwijde uitrol voorlopig uitblijft. En dat terwijl Upwork als grootste online platform voor freelancers kan bogen op prachtige resultaten die de enorme groei weergeven; 1,5 miljard opdrachten, 95.000 klanten (opdrachtgevers), actief in meer dan 180 landen, waaronder Nederland. Waar LinkedIn tot voor kort gold als het werkplatform, steekt Upwork het nu naar de kroon. Gebruiksvriendelijker De laatste jaren is het organiseren van flexwerk, en in het bijzonder de zzp-markt, razendsnel aan het veranderen. Er is grote behoefte aan nieuwe modellen voor het op steeds grotere schaal matchen van freelancers aan opdrachtgevers. En Upwork weet beter in te spelen dan de oude marktleider LinkedIn. Dat Upwork de slag lijkt te winnen met LinkedIn komt waarschijnlijk ook doordat het meer gebruiksgemak biedt voor freelancers en opdrachtgevers. Upwork is natuurlijk ook specifiek ontwikkeld vanuit het idee de freelancer en opdrachtgever zo snel en efficiënt mogelijk aan elkaar te koppelen. Terwijl voor LinkedIn geldt dat het in eerste instantie een netwerkplatform is en via aanvullende tools de freelancemarkt wil ontsluiten. Klein voorbeeld: waar een zzp’er op LinkedIn voor elk project zijn profiel moet updaten, toont Upwork automatisch de meest recente opdracht in het profiel van de freelancer, inclusief referenties van de opdrachtgever. En die reviews zijn objectiever dan bij LinkedIn, waar de gebruiker helemaal zelf bepaalt welke referenties hij op zijn profiel zet en welke niet. In Upwork beoordelen freelancers en opdrachtgevers elkaar, wat de referenties voor beide partijen objectiever maakt. Bovendien is Upwork voor recruiters en opdrachtgevers een handige selectietool; door de voorkeuren in te geven kan je direct een selectie maken om zo snel de juiste type freelancer te vinden. Waar ook ter wereld. LinkedIn, Microsoft, platform, Upwork Print Over de auteur Over Arthur Lubbers Arthur Lubbers is redacteur bij ZiPconomy Bekijk alle berichten van Arthur Lubbers