SLUIT MENU

Hoe BAM met haar Flexplein de beste mensen op de beste plek krijgt

Zakendoen met minder leveranciers en zo betere voorwaarden afdwingen? Voor BAM was het niet het uitgangspunt toen besloten werd een centrale inleendesk op te richten. Wel: de beste mensen op de beste plek krijgen. Na 1,5 jaar begint die keuze zijn vruchten af te werpen, vertelt Thomas Hopman, manager Flexplein bij de Royal BAM Group.

Thomas Hopman staat bij de bouw van de zeesluis in IJmuiden, als hij wordt geïnterviewd voor over hoe BAM de inhuur van al haar externen heeft georganiseerd. ‘De grootste ter wereld’, zegt hij er maar even bij. Een prestigieus project, zoals de bouwer er wel meer onder zijn hoede heeft. ‘Iedereen is daar trots op, dat merk je echt wel als je hier rondloopt.’

En met dat ‘iedereen’ bedoelt hij echt niet alleen het vaste BAM-personeel. In een projectorganisatie als de BAM tellen de externen net zo hard mee. Maar dan wel graag de beste mensen. En minstens zo belangrijk: ingehuurd volgens de laatste wet- en regelgeving. ‘Want er is de laatste jaren een behoorlijke bak met wetgeving over ons uitgestort.’

Flexplein opgericht

Begin 2017 leidde dat tot de oprichting van het zogeheten ‘Flexplein’, een centrale inleendesk waar heel BAM voortaan terecht kon voor zijn flexkrachten. Nogal een revolutie binnen het bedrijf, dat gewend was zeer decentraal te werken. Die ‘ondernemende kracht’ blijft behouden, aldus Hopman, maar dan nu met gezamenlijke coördinatie. Zo kan de efficiëntie omhoog en ontstaat tegelijk écht inzicht en overzicht. ‘Hoeveel wij inhuurden? We wisten het nooit heel precies. Maar we weten het nu wel steeds beter’, zegt Hopman in het interview.

Momenteel wordt nog een beperkt percentage van alle aanvragen bij BAM via dit systeem in de markt gezet. Met het Flexplein wil Hopman de business zo ondersteunen dat dit kan doorgroeien naar wel 80 à 90 procent. ‘Als wij doen waar wij goed in zijn, namelijk inhuren van externen, dan kan de business zich concentreren op waar zij goed doen, namelijk bouwen.’

Eerst implementeren, dan draagvlak creëren

En dat volgens de strategie: eerst implementeren, daarna draagvlak creëren. Mínder leveranciers inschakelen, zoals veel andere organisaties doen, was nooit zijn hoofddoel, zegt Hopman. ‘Het was ook niet zo van: het moet allemaal goedkoper. Maar wel: we willen zeker weten dat we de beste mensen aannemen. Daarvoor kan iedereen zich op het Flexplein aanmelden, klein of groot. We willen niemand buitensluiten. Voor mijn part doen we dan zaken met 2.000 leveranciers, dat maakt me niet uit.’

Als er maar overzicht komt. En als het maar compliant gebeurt. Het Flexplein gebruikt een systeem van Nétive en dat is daar hét antwoord op, aldus Hopman. Ook al worden nog lang niet alle mogelijkheden optimaal benut. ‘Maar we zien nu bijvoorbeeld al met één druk op de knop de performance van de leveranciers. Dan kun je vervolgens een veel inhoudelijker gesprek hebben met zowel de leveranciers als de business. Wie lukt het wél om die ene lastig vraag in te vullen? Wat zijn doorlooptijden? Wie levert de kandidaten met de best waarderingscijfers aan? Waarom is deze projectleider 120 euro, terwijl het gemiddelde 80 euro is? We kijken bij alles wat we doen hoe we de business kunnen helpen. Als een hiring manager altijd met één iemand zaken doet, kunnen we nu zeggen: ‘prima, maar heb je die en die al eens overwogen? Want we zien dat je collega’s daar wel zaken mee doen en ook hun vraag kunnen invullen’. Die aanpak begint nu zijn vruchten af te werpen. Nu zijn we zover dat ze steeds vaker zeggen: ‘Leg het maar bij het Flexplein neer, want dan komt het goed’

 

E-HRM Specialisten met ruim 20 jaar ervaring in de Nederlandse markt. Nétive is de enige volledige onafhankelijke VMS aanbieder in Nederland. Bekijk alle berichten van Nétive

Eén reactie op dit bericht

  1. Ben wel benieuwd wat het zelf inregelen en onderhouden van een Flexplein gekost heeft en of dit vergelijkbaar is met de kosten voor uitbesteden via een extern platform/MSP.
    Want als na 1 1/2 dit zijn vruchten begint af te werken, dan moet er wel heel veel geld bespaard worden om die kosten te compenseren.
    Immers, een professionele MSP levert binnen 3 maanden rendement en kostenbeperking op.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *