Harvey Nash 3 juni 2019 Eén reactie Print Maarten Hansson over ‘vast en flex’ bij Philips: “Bob de manager moet focussen op het resultaat.”Philips loopt voorop als het gaat om Total Talent Acquisition (TTA) en het is zelfs tijd voor de volgende stap. Head of Workforce Strategy Maarten Hansson geeft een kijkje in de keuken.‘Een voorbeeld van een bedrijf dat voorop loopt’, zo werd Philips aangekondigd tijdens het seminar Externe Inhuur. Het Nederlandse techbedrijf Philips is een vernieuwende werkgever. Het bedrijf heeft overzicht van zijn totale freelancerspool, denkt niet in ‘vast/flex-ratios’ en haalt zijn zzp’ers niet alleen uit zijn eigen netwerk. Goed opdrachtgeverschap Head of Workforce Strategy Maarten Hansson legt uit waarom freelancers voor Philips eigenlijk net zo belangrijk zijn als vaste medewerkers. “Philips is veranderd als bedrijf: we maken geen televisies en lampjes meer, maar we maken innovatieve technologie voor de gezondheidszorg. De hoogopgeleide, technische talenten die wij zoeken, kiezen er steeds vaker voor om als zelfstandige te werken.” Dit is de eerste werkgever waarover ik trots vertel op een feestje. Daarom probeert Philips niet alleen bekend te staan als goede werkgever, maar ook als goed opdrachtgever. “Uit onderzoek blijkt dat wij een aantrekkelijk bedrijf zijn. En dat vind ik zelf ook”, zegt Hansson. “Dit is de eerste werkgever waarover ik trots vertel op een feestje.” Wat freelancers willen Philips deed uitgebreid onderzoek naar wat zelfstandigen belangrijk vinden. Dat zijn bijvoorbeeld interessante opdrachten en de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen. “Dat bieden we, voor zover wet- en regelgeving het toelaat. Bijvoorbeeld met feedbacksessies, workshops en trainingen.” Het allerbelangrijkste voor zelfstandig ondernemers is werken op hun eigen voorwaarden. Daarom maakt Philips tijd- en plaatsonafhankelijk werken mogelijk. Hansson: “We moeten wel, niet alleen omdat werknemers en freelancers die behoefte hebben. We zijn internationaal actief. Ook de Verenigde Staten is een grote markt voor ons.” Sturen op prestaties, niet op uren Leidinggevenden bij Philips zijn daarom meer gericht op de presentaties, dan op het aantal mensen op kantoor. Hansson: “We verwachten dat Bob (red. Hansson heeft het in zijn presentatie over ‘Bob de Manager’, naar de column van Hans Verstraaten in MT.) stuurt op output, niet op aanwezigheid.” Als je dat doet, zijn er ook veel meer mogelijkheden om werk gedaan te krijgen. Hansson: “Op online platformen is alles makkelijker beschikbaar. Van huizen op AirBnb tot specialisten. Ik raad iedereen aan om eens freelancer.com te proberen. Wil je een logo voor je eigen zaak of je vereniging? Schrijf een wedstrijd uit en je krijgt voorstellen van mensen over de hele wereld. Je kiest de mooiste en alleen daar betaal je voor.” We vragen ons steeds af: in hoeverre kan dit werk op afstand uitgevoerd worden? Op dit soort platformen zijn ook andere specialisten te vinden. En die zet hij graag in. . “We vragen ons steeds af: in hoeverre kan dit werk op afstand uitgevoerd worden? Hoe meer het gaat om resultaat, hoe makkelijker je er iemand voor kunt vinden via een platform. Als het niet zo belangrijk is dat iemand op kantoor aanwezig is, dan kan hij een klus bijvoorbeeld ook vanuit India doen.” Experts uit Chili Philips heeft ook een eigen freelanceplatform. Op dit moment is dat alleen nog voor Nederlandse klussen en zzp’ers, maar binnenkort moet het ook beschikbaar zijn in het buitenland. “Het doel is internationale talentpools”, zegt Hansson. “We willen ook werken met commerciële platformen, waarmee we bijvoorbeeld experts uit Chili kunnen inschakelen. Niet om kosten te besparen, maar juist voor heel specialistisch werk. Soms is dat zelfs wat duurder, maar wel super waardevol als je dichtbij niet snel een geschikte kandidaat kunt vinden.” Ideale verhouding De inhuurexperts geven steeds meer advies aan de managers. “Flex of vast: het maakt Bob vaak niks uit”, zegt Hansson. “Als het werk maar gedaan wordt. Met de contract- en wervingsvorm willen we dus zo creatief mogelijk zijn.” Een ‘beste’verhouding tussen flex en vast bestaat niet, vindt Hansson. “100 procent flex, nul procent vast, andersom, alles daartussen: het is aan de manager. Wij adviseren hem op basis van de huidige arbeidsmarkt wat de beste manier is om het werk gedaan te krijgen.” Meer weten? Lees ook artikelen over andere persentatie op het Harvey Nash Externe Inhuur Seminar ABNAMRO Deloitte bijeenkomst, externe inhuur, flex, harvey nash, netwerk, Philips, Platformen, sow, total talent management, Total Workforce Management Print Over de auteur Over Harvey Nash Harvey Nash is een gespecialiseerde dienstverlenende organisatie die klanten adviseert en ontzorgt op het gebied van detachering, contractmanagement, international executive search, werving & selectie en outsourcing & offshore. Harvey Nash is dé leverancier die, door continue innovatieve ontwikkelingen, dienstverlening aanbiedt die gericht is op ontzorging van de recruitmentprocessen van organisaties. Bekijk alle berichten van Harvey Nash
Leuk verhaal, maar waarschijnlijk nog een hoop wish-full thinking. Mijn recente ervaring bij Philips: Gewoon aanwezigheid en uurtje factuurtje, niks output. En de vast/flex ratio, dat wil gewoon zeggen dat het tarief gelijk is aan een vaste medewerker. Niks risico en leegloop. En dan de opmerking “Het allerbelangrijkste voor zelfstandig ondernemers is werken op hun eigen voorwaarden. ” Dat klopt, maar niet bij Philips. Gewoon een slikken of stikken contract. De simpele verklaring was dat de juristen van Philips en de MSP er naar gekeken hadden, dus was het goed. Gelukkig belooft de nieuwe strategie veel.