"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Zzp’er profiteert het meest van krapte op arbeidsmarkt

Het is vooral de zzp’er die met hogere tarieven profiteert van de krapte op de arbeidsmarkt. Van alle flexibele krachten zijn zzp’ers ook het belangrijkste ‘stootkussen om de economische schokken op te vangen’, wat hen aantrekkelijk maakt voor bedrijven om hen in te huren. Dat blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau.

Beloning zzp’er stijgt sneller

In de groeiperiode na de crisis (2014 tot nu) stijgen de tarieven van zzp’ers veel sneller dan de beloning van werknemers. Zelfstandigen (met en zonder personeel) verdienden in het tweede kwartaal van 2019 op uurbasis gemiddeld 18% meer dan in het tweede kwartaal van 2013. Ter vergelijking: werknemers, waaronder uitzendkrachten, gingen er over dezelfde periode gemiddeld 8% op vooruit.

Zzp’ers kunnen het snelst van alle flexkrachten meebewegen in hun uren en tarieven bij een stijgende of dalende markt. In een groeiende economie kunnen zzp’er hun tarieven snel verhogen en/of meer uren werken.

In een neergaande economie, zoals tijdens de economische crisis 2009 –  2013, geldt het omgekeerde; zzp’ers vangen dan sneller de klappen op door minder uren te werken of door de tarieven te verlagen. Maar dat maakt hen nu juist aantrekkelijk voor bedrijven die flexibel willen zijn.

Daarmee zijn zzp’ers de belangrijkste stootkussen op economische schokken op te vangen ‘Geen enkele groep werknemers kan zo snel schakelen als de zzp’er, ook de uitzendkracht niet’, zo concludeert ING.

Het ING Economisch Bureau stelt overigens (op basis van CBS-cijfers) dat het percentage zzp’ers van de totale beroepsbevolking in tien jaar tijd is gegroeid va 10 naar 12%.

Uitzendsector krijgt concurrentie van zzp’ers

Opvallend genoeg blijkt uit het onderzoek dat uitzendkrachten tot de groep flexkrachten behoren die qua loon niet of nauwelijks profiteren van de krapte op de arbeidsmarkt. Hoewel uitzendkrachten het meest flexibel (moeten) zijn in uurloon en aantal uren, stijgt hun uurloon in de huidige krappe arbeidsmarkt niet sneller dan dat van werknemers met een vast contract.

Geen enkele groep werknemers kan zo snel schakelen als de zzp’er, ook de uitzendkracht niet.

Zzp’ers zijn inmiddels een geduchte concurrent geworden voor bepaalde segmenten van de uitzendsector. Dat wordt mede versterkt door online platformen als Temper, Deliveroo en YoungOnes, die zich richten op laaggeschoolden in horeca, transport, bouw en logistiek, sectoren waarin ook de uitzendbranche het meest actief is.

Dit zorgt voor druk op het verdienmodel van de uitzendsector, wat verder wordt versterkt door de invoering van de wet Arbeidsmarkt in Balans, zo stelt ING. De redenering hierachter is dat de WAB flexibele arbeid duurder maakt, behalve die van zzp’ers. Dat maakt de zzp’er nog aantrekkelijker ten opzichte van andere flexkrachten.

Dat de uitzendbranche in zwaar weer is terechtgekomen, blijkt overigens ook uit de ABU-cijfers, die dit jaar een sterk dalende trend in uitzenduren en omzet van de uitzendbranche laten zien.

Bekijk de resultaten van het onderzoek van ING online.

Eén reactie op dit bericht

  1. Uitzenders zijn “lui” geworden…reageren ambtelijk op marktbewegingen….omdat t ze te gemakkelijk afging….prima toch?

    En zzp’ers hebben inmiddels redelijk tot goede tarieven….ook weer logisch, maar ook terecht …. ze nemen enerzijds risico en anderzijds “vullen” zij de gaten die loonslaven laten vallen….
    En daarom: Stoppen met het stigma dat zzp’ers de gemakkijkste en leuke uren invullen….de bewijslast ligt er dat dit grote onzin is en zeer onterecht gebruikt wordt door en richting beleidsmakers….

    Groet