"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Never waste a good crsisis. De 10 wetten van crisismanagement

Tien adviseurs hebben hun adviezen gebundeld in de strijd tegen de gevolgen van de coronacrisis. In het boek Never waste a good crisis helpen ze managers en ondernemers met praktische tips.

Een crisis lijkt altijd onverwacht te komen, maar in werkelijkheid wordt een onderneming met enige onregelmaat getroffen door een crisis. De ene keer door een kredietcrisis of een epidemie, de andere keer door een nieuwe concurrentie. Zorg dus dat je voorbereid bent, waarschuwen de auteurs in het boek Never waste a good crisis. De 10 wetten van crisismanagement. En als je getroffen wordt, kom dan zo snel mogelijk in actie.

Het boek Never waste a good crisis (een uitspraak van Winston Churchill) is een initiatief van de auteurs om collega-managers en -ondernemers een handje te helpen. In hun rol als adviseur of trainer beschrijven ze met welke maatregelen op hun vakgebied ze zelf goede ervaringen hebben.

‘Neem besluiten en voer geen debatten,’ schrijft organisatie-adviseur Jacques Pijl van Turner in het boek. Pijl’s adagium is strategie-executie, en dat devies geldt volgens hem in tijden van crisis meer dan ooit. Hij stelt zich vierkant achter de houding van premier Rutte: met vijftig procent van de informatie moet je honderd procent van de besluiten nemen.

‘Een crisis vergroot gedrag’

Trainer en adviseur Marcel van Wiggen van Per4mance wijst op het belang van een goede bedrijfscultuur. Juist nu zijn bedrijven met mensen die bereid zijn samen te werken en elkaar te helpen, in het voordeel. ‘Een crisis vergroot gedrag’, schrijft Van Wiggen: ‘Een crisis leidt niet automatisch tot meer saamhorigheid. In sommige organisaties ontstaat al vlug gelatenheid onder thuiswerkende collega’s, in andere ontstaat juist drive en focus om toch te presteren.’ Heb je geen goede bedrijfscultuur? Dan is dit het moment om eraan te werken, vindt Van Wiggen, bijvoorbeeld door als directie je van je beste kant te laten zien, door de gezondheid van je medewerkers te ondersteunen en hen te betrekken bij het vinden van oplossingen.

Een crisis als de huidige pandemie of de kredietcrisis zijn mede het gevolg van de toenemende globalisering. Diezelfde globalisering biedt niettemin nog steeds kansen, schrijft economisch-geograaf Gert-Jan Hospers, hoogleraar aan de Radboud Universiteit. Hij beschrijft hoe een bedrijf als TenCate zich keer op keer wist te wapenen tegen de globalisering, juist door regionaal oplossingen te zoeken. Zo fuseerde het met lokale bedrijven en ging het hoogwaardige vezels ontwikkelen met de Universiteit Twente, als gevolg waarvan het nu tot de wereldtop behoort. ‘Globalisering verminderen is een illusie,’ waarschuwt Hospers, maar dat wil niet zeggen dat de oplossing altijd in het buitenland ligt: ‘Juist in een crisis kan je directe omgeving een voedingsbodem voor vernieuwing zijn.’

Oplossing in het midden

Debatdeskundige Gijs Weenink stelt in het boek het belang van leiderschap ter discussie. Moet je tijdens een crisis openstaan voor discussie, of moet je rücksichtlos knopen doorhakken? Weenink zoekt de oplossing in het midden, en wijst op de zachte hand van Nelson Mandela en het belang van het organiseren van tegenspraak. Aan de leider die niet weet welke kant het op zal gaan, wijst hij op de successen die bedrijven als Shell hebben behaald met scenarioplanning: ‘De Amerikaanse regering maakt gebruik van scenarioschrijvers uit Hollywood die voor haar de meest krankzinnige manieren bedenken waarop terroristen kunnen toeslaan. Beter goed voorbereid dan slecht verrast.’

 

Het boek Never waste a good crisis (ISBN 9789461263797) kost 12,50 euro en is te koop bij uitgeverij Haystack.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie