"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Fiverr groeit flink in Nederland tijdens de coronacrisis. Bijklussen kan nu ook in eigen taal

Tijdens de coronacrisis zijn meer freelancers (+25%) en opdrachtgevers (+15%) actief op klusjesplatform Fiverr. Het internationale bedrijf komt daarom nu met een Nederlandse vertaling van de webiste.

De internationale marktplaats voor freelanceklusjes Fiverr heeft sinds deze week een Nederlandstalige website. Tijdens de coronacrisis maakten namelijk flink meer Nederlanders gebruik van Fiverr.

Het aantal Nederlandse freelancers op Fiverr nam in maart toe met 24,8 % ten opzichte van februari, die stijging hield aan in april (+22,8%). Het aantal opdrachten dat Nederlandse bedrijven verstrekte op Fiverr groeide in maart met 29,1% en in april met 13,9%. Een Nederlandstalige site moet de groei verder stimuleren.

Klusjes voor 5 euro

Op het van oorsprong Israëlische platform zijn bijna een kwart miljoen freelancers en 2,5 miljoen opdrachtgevers actief. Fiverr is echt bedoeld voor kleine klusjes, bijvoorbeeld eenmalig een logo ontwerpen of een voice-over inspreken. De standaardprijs voor diensten op Fiverr (‘vijfje’) is 5 dollar en de gemiddelde opdrachtgever geeft jaarlijks 177 dollar uit op de site.

Als je klusjes doet via Fiverr, verloopt het hele proces via het platform. Opdrachtgevers kunnen jouw diensten vinden, bestellen en afrekenen via de site. Als opdrachtgevers niet tevreden zijn bemiddelt de klantenservice.

Fiverr Pro: screening van professionals

Drie jaar geleden begon het bedrijf daarnaast Fiverr Pro, een onderdeel van het platform waarop je je taken kunt uitbesteden aan professionelere freelancers. In tegenstelling tot het het ‘normale’ Fiverr worden freelancers op Fiverr Pro individueel gescreend. Hier gaat het dan ook om iets beter betaalde klussen, bijvoorbeeld 350 euro voor een blogpost van 400 woorden door een professionele schrijver.

Groeien in coronatijd

Fiverr heeft sinds juni 2019 een notering op de beurs in New York. Uit kwartaalcijfers blijkt dat het platform goede zaken doet tijdens de coronacrisis. Fiverr haalde in het eerste kwartaal van 2020 een omzet van 34,2 miljoen dollar, een stijging van 44 procent ten opzichte van vorig jaar.

In de Telegraaf vertelt Peggy de Lange van Fiverr dat er vooral vraag is naar creatief werk zoals korte videoadvertenties, vertalingen en Photoshop-bewerkingen. Nederlandse freelancers op het platform verdienen vooral aan logo-ontwerp, vertalingen en illustratie.