"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Maakt Koolmees een eindsprint in het zzp-dossier? Of wordt het estafette-stokje doorgegeven?

Vrijwel alle plannen om meer duidelijkheid te geven rond de ‘kwalificatie arbeidsrelatie’ van zelfstandigen zijn dit kabinet op niets uit gelopen. De kans dat de webmodule die duidelijkheid gaat geven lijkt klein. Wordt het dossier doorgeschoven naar een volgend kabinet, of tovert Koolmees nog een konijn uit de hoge hoed?

Deze week begint het politieke seizoen in Den Haag weer. De Kamer is terug van reces. Het kabinet werkt naar het einde van haar termijn toe. Zo heeft minister Koolmees nog een kleine zeven maanden de tijd op de beloftes uit het regeerakkoord over de zzp-markt waar te maken. Dat zal nog niet meevallen.

In dat regeerakkoord staat dat zowel gewerkt zou worden aan de bescherming van de meer kwetsbare zzp’er als dat het de zelfredzame en bewust zelfstandige ondernemer niet onnodig moeilijk gemaakt moest worden.

Een beetje zoet en een beetje zuur. Maar wel in balans, zo was de boodschap.

Dat zuur is er gekomen. En een stuk meer dan in het regeerakkoord was aangekondigd. De zelfstandigenaftrek is niet alleen teruggebracht tot het basistarief, vorig jaar werd al aangekondigd dat hij afgebouwd gaat worden naar maximaal 5000 euro. Vorige week werd bekend dat dat nog verder teruggaat naar 3200. Een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen, waar in het regeerakkoord nog afstand van werd genomen, is in de maak. Een verzekering waar maar een beperkt deel van de zelfstandigen enthousiast voor lijkt te zijn.

Geen duidelijkheid

Maar goed, na het zuur het zoet, toch? “Ik ruil graag mijn fiscale voordelen in voor meer duidelijkheid rond de Wet DBA” zo twitteerde onlangs een zelfstandige professional aan mij. Die afweging kan ik me voor een flinke groep zelfstandigen best voorstellen.

De vraag is of die duidelijkheid – ook voor opdrachtgevers de ruimte om zelfstandigen in te huren– er dit kabinet nog gaat komen. Weet Koolmees c.s. nog een eindsprint te maken op dit dossier? Of wordt het stokje, wederom, doorgegeven naar een volgend kabinet (waarin het nog maar de vraag is of Koolmees daarin zal zitten, hij twijfelt of hij zich beschikbaar stelt, zo liet hij vorige week in een interview weten).

Vrijwel alles uit het regeerakkoord wat de balans in het zzp-dossier had moeten aanbrengen is losgelasten. Bijvoorbeeld het idee om arbeidsrecht aan te passen. Van een onderzoek naar een aparte juridische staat voor zelfstandigen, zo bepleit door veel zzp-organisaties, is niets vernomen. Het idee van een minimumtarief en een opt-out mogelijkheid bij hoge tarieven sneuvelde doordat het veel te complex werd gemaakt en door gebrek aan politiek en maatschappelijk draagvlak. Het is ook slecht ‘verkocht’.

Blijft over de webmodule. Afgezwakt tot een pilot dit najaar, met een evaluatie, als alles mee zit nog net voor de verkiezingen. Minister Koolmees zal slim genoeg zijn om te weten dat die evaluatie gaat opleveren dat met de huidige regels en jurisprudentie er geen helderheid te verkrijgen is rond de kwalificatie van de arbeidsrelatie. Zo’n conclusie na de pilot van de webmodule – een dossier dat vanaf nu op het bureau van staatssecretaris Vijlbrief ligt – zou dan niet meer zijn dan de opmaat voor weer een nieuwe aanpak door een nieuw kabinet. Het estafettestokje dus.

Eindsprint

Of toch nog een eindsprint? Misschien weet het kabinet nog een doorbraak te forceren in dit zich voortslepende dossier. Bijvoorbeeld naar aanleiding van een reactie op het rapport van de Commissie Borstlap, een reactie die binnenkort verwacht wordt. Dan zal het kabinet rond het onderwerp kwalificatie arbeidsrelatie wel met een wat eigentijdser antwoord moeten komen dan waar deze expertcommissie mee kwam.

Hugo-Jan Ruts is 'editor-in-chief' en uitgever van ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Hugo-Jan Ruts

7 reacties op dit bericht

  1. Wederom een heel goede analyse Hugo-Jan.
    De overtuiging is al heel lang dat Koolmees de slimheid heeft om het dossier zo te behandelen, waardoor hij geen beslissingen hoeft te maken om het doodsimpele feit dat het dossier veel te complex is en ALTIJD veel tegenstanders kent.
    Ook heel logisch als je de partijen die de Zelfstandigen vertegenwoordigen NIET BETREKT of NIET SERIEUS NEEMT.
    Luisteren naar de sociale partners, waar de Zelfstandige niet vertegenwoordigd wordt, kan natuurlijk niet.
    Vanuit Bovib, ONL, Bouwend Nederland, ZZP-Nederland, etc. is een heel duidelijk advies gekomen dat heel goed als basis kan dienen. Al wat nodig is: verander perspectief en ontdek meer mogelijkheden 😉

  2. Het is treurig dat al jaren niemand de politieke moed heeft om een duidelijker beleid te realiseren. Natuurlijk, het is zeer complex, met veel schijnbaar tegengestelde belangen en ook nog Europese kaders. Maar om dan het werkveld maar door te laten modderen met onwerkbare regels is slecht voor Nederland en voor het vertrouwen in de politiek. Er wordt meer en meer politiek bedreven om de politiek en steeds minder om ook feitelijk uitvoering te geven aan goed en werkbaar beleid.

  3. Zelfstandigen die langer dan drie maanden en aan ‘reguliere’ bedrijfsactiviteiten voor een opdrachtgever werken, zijn volgens Koolmees eigenlijk werknemers. Ik denk dat dit voor ten minste de helft van alle ZZP’ers geldt. D66 laat ZZP’ers dus keihard vallen.

    • @Klaus,
      de helft?? Hij moet eens de hand in eigen boezem steken, de Overheid is de grootste inhuurder van schijnzelfstandigen, opdrachten voor invulling van regulier werk duren 6 mnd + 2 x verleninging van 6 mnd mogelijk…. duh.. wie is hier de grootste schavuit??
      Ik moet het nog zien dat een ICT-opdracht binnen 3 mnd opgeleverd gaat worden, ik lag me rot om elke domme beperking die men opwerpt.
      Neen dit kabinet heeft de kleine ondernemer keihard laten vallen, mijn stem gaat echt niet meer naar de grootste oplichters van dit land. euh… wie is er dan eigenlijk nog over?

  4. Volgens mij was het de bedoeling dat we met of na de introductie van de web-module dit najaar, een publiek debat zouden krijgen over wat nu wel en niet als zelfstandig versus vast dienstverband moet worden gerekend en hoe om te gaan met al die mensen die dus oneigenlijk gebruik blijken te maken van de belastingvoordelen die nu by-the-way sterk worden afgebouwd. Vraag blijft of daarmee het probleem met de schijnzelfstandigheid ook wordt opgelost.
    We zullen het beleven. Grote zorg vind ik het gehoor dat grote broer Borstlap krijgt met zijn leninistische ideeën over een centraal geleide arbeidsmarkt, waarin de staat bepaalt wat en wie je mag zijn en welk plaatsje je mag hebben in de maatschappij. Alles en iedereen netjes in rode kaders en hokjes opgeborgen. Ik zie uit naar het kabinetsstandpunt in Cie Borstlap Regulering van Werk.

    • Klopt! De term “schijnzelfstandigheid” is blijkbaar voldoende als argument – maar geen enkele uitleg over waarom dat een probleem is…