"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Fusies, overnames, funding: ‘Begin with the end in mind’

In mijn vorige columns ben ik ingegaan op de vragen hoe je als ondernemer kunt bepalen of de tijd rijp is om je bedrijf te verkopen en hoe je je bedrijf vervolgens ‘verkoopklaar’ maakt. In deze column zetten we weer een volgende stap: We richten nu de blik expliciet op jouzelf als ondernemer. Want op de vraag of jouw bedrijf klaar is voor verkoop, volgt de logische vervolgvraag: “Ben jij zelf klaar voor een verkoop?”

Deze vraag roept een serie onderliggende vragen op: Wat wil je met de verkoop bereiken? Gaat het er vooral om financieel onafhankelijk te zijn? Wil je bij de onderneming betrokken blijven, of neem je volledig afstand? Zoek je vrijheid? Of zie je de verkoop als een mooie stap om nieuwe ambities te gaan nastreven? Het is, kortom, tijd om serieus in de spiegel te kijken. Daarbij komt het adagium van Covey goed van pas: ‘Begin with the end in mind!’

Zelfreflectie

Zelf heb ik ervaren hoe belangrijk het is om deze stap van zelfreflectie heel serieus te nemen. Na mijn eerste verkoop was ik van plan om betrokken te blijven bij de organisatie. Na een half jaar kwam ik echter tot de conclusie dat de cultuur van de nieuwe organisatie en de ideeën die men had toch niet voldoende overeenkwamen met mijn eigen blik op het bedrijf. We waren deel geworden van een grotere partij en uiteindelijk zag ik daar geen toekomst voor mijzelf. Ik besloot alsnog volledig afstand te doen, en realiseerde me vervolgens dat ik eigenlijk geen ‘Plan B’ had. Ik had financiële middelen om iets moois te gaan doen, maar het echte plan ontbrak. Er waren genoeg mensen die met mij wilden praten over mooie nieuwe activiteiten. Maar zelf had ik nog geen helder idee over een nieuwe stap.

Ik heb van die ervaring geleerd. Mijn conclusie was dat ik in de beginfase van het verkooptraject beter na had kunnen denken over de periode na de verkoop. Zo kritisch als je bent als je je eigen bedrijf aanstuurt, zo kritisch moet je ook kijken naar de volgende fase. En: Je moet net zo kritisch naar de nieuwe situatie kijken als de koper naar jou kijkt.

Is dit een makkelijk proces? Nee, niet altijd. Je krijgt vaak te maken met een mix van zakelijke en meer emotionele afwegingen. Wat dat laatste betreft: Als je voor die spiegel staat moet je je ook heel eenvoudig afvragen: ‘Waar word ik nu echt gelukkig van?’ Het is in deze fase vooral belangrijk om eerlijk naar jezelf te zijn. Denk niet te veel na over de vraag hoe je dingen aan je omgeving gaat uitleggen, maar neem tijd om echt voor jezelf vast te stellen wat jouw doel is.

Als je voor die spiegel staat moet je je ook heel eenvoudig afvragen: ‘Waar word ik nu echt gelukkig van?

Het proces kan ook eenzaam zijn. Sommige beslissingen kan je alleen zelf nemen en het is niet altijd makkelijk om alles in je directe omgeving te bespreken of altijd een ideale sparringpartner te vinden.

Dit sparren over jouw persoonlijke doelen en wensen kan overigens een mooi onderdeel zijn van het traject dat je met je M&A-partij aangaat. Ik merk dat ik – al zeg ik het zelf – vanuit mijn ervaring vaak de juiste vragen kan stellen. Niet als een soort psycholoog, maar omdat ik het zelf meegemaakt heb. Vanuit die basis kunnen we als M&A-partners toch vaak beter dan anderen de valkuilen en eventuele bottlenecks identificeren.

Duidelijk beeld

De belangrijkste boodschap van dit stuk? Neem die persoonlijke kant uiterst serieus. Denken ‘Het komt vast wel goed’ werkt niet. Zorg dat je zo goed investeert in de hiervoor genoemde vragen dat je een heel helder en duidelijk beeld hebt over wat jij zelf wilt in de fase na de verkoop. Die helderheid komt alle volgende stappen in het traject enorm ten goede!

Maandelijks schrijf ik een column over een specifiek onderdeel van een M&A-traject, met speciale aandacht voor de flexbranche. Wil je alle columns ontvangen in je mailbox? Meld je dan aan via rob.delaat@iriscf.nl.

Rob de Laat is sinds 1989 actief in de wereld van flexibele arbeid. Sinds 2019 is hij o.a. associate partner bij fusie- en overnamespecialist IRIS Corporate Finance, waar hij zich richt op de flexbranche. Eerder was hij onder andere oprichter/directeur van Staffing Management Services (in 2018 verkocht aan HeadFirst Group) en de Flexgroep en ook voorzitter van de branche-organisatie Bovib. Daarnaast is hij medeauteur van het boek Professioneel Inhuren van Flexibele Arbeid, een handboek voor lijnmanagers, directies, HRM-professionals en inkopers waarin alle aspecten van de Nederlandse flexmarkt aan bod komen. Bekijk alle berichten van Rob de Laat