"Exploring the future of work & the freelance economy"

Platformtechnologie: kans of bedreiging voor bemiddelaars van werk?

Platformen die vraag en aanbod van werk digitaal bij elkaar brengen, zullen de werking van de klassieke bureaus steeds meer beïnvloeden. Platformtechnologie mag daarom geen ‘business as usual’ zijn voor bemiddelaars, maar een manier om toegevoegde waarde aan klanten te bieden.

“Platformtechnologie mag geen ‘business as usual’ zijn voor bemiddelaars.”

Over deze stelling voerde Menno Bart, lid van de Global WEC Board, een discussie met experts tijdens de World Employment Conference (WEC) 2021. De WEC is het jaarlijkse evenement voor de wervings- en arbeidsbemiddelingsindustrie. Daar komen topmanagers bijeen van nationale uitzendfederaties en bedrijfsleiders van bedrijven die arbeidsbemiddeling aanbieden.

Veel hr-dienstverleners en recruiters maken nog niet altijd maximaal gebruik van de mogelijkheden van de technologie bij het matchen van vraag en aanbod van werk, zo constateerden de deelnemers aan de conferentie.

Toch zijn er succesvolle voorbeelden. Een daarvan is Twago, in 2008 een van de eerste digitale bemiddelingsplatformen. “Ik kende helemaal niets van de klassieke wereld van bemiddelaars, ik wilde alleen de kortste weg tussen freelance talent en werk in Europa bouwen”, vertelde Thomas Jajeh, stichter van Twago en deelnemer aan de (virtuele) ronde tafel.

Het platform startte als een marktplaats voor vraag en aanbod, maar sinds 2016 biedt het ook de mogelijkheid om talentpools op te zetten en te onderhouden voor mensen waarmee de opdrachtgever contact  wil blijven houden.

Het is niet de technologie die het verschil maakt, maar wel hoe je de data in de tooling gebruikt en hoe je de technologie integreert in de systemen van de klant.

Twago is nu onderdeel van Randstad Sourceright en wordt daar ingezet om optimaal te beantwoorden aan de veranderende behoeften van klanten. Klanten willen inspelen op trends zoals werken op afstand (remote work), D&I, veranderende visie en benadering van ingehuurd talent, … “Technologie kan dit alles ondersteunen, maar Randstad maakt het verschil met de concurrentie door de manier waarop ze er gebruik van maken. Het is niet de technologie die het verschil maakt, maar wel hoe je de data in de tooling gebruikt en hoe je de technologie integreert in de systemen van de klant.”

Integratie van technologie als succesfactor

Ook Adam Pode, Director of Research bij Staffing Industry Analysts, bevestigt dat. Hij deed onderzoek naar het succes van talentplatformen. Hoe diverse systemen op elkaar worden aangesloten, bepaalt of ze efficiënt en effectief zijn in de praktijk, blijkt uit zijn onderzoek. “The technology that is most critical is the integration of all different tools.”

Een talentplatform is niet meer dan software die de transactie ondersteunt tussen een koper en een verkoper (a buyer and a seller). 73% van deze platformen ondersteunt nu ook SoW-activiteiten, meerdere prijsmodellen, 33% biedt opleiding aan voor de kandidaat, geïntegreerd in het platform en al dan niet tegen betaling. Daarnaast meldt hij ook dat 20% van de onderzochte platformen werkzoekenden laat betalen om toegang te krijgen. De vraag is of dit wettelijk kan binnen de EU-wetgeving.

Talentplatformen als kans of bedreiging

MSP-dienstverleners en VMS-systemen integreren steeds meer van dergelijke talentplatformen, maar het is nog geen algemeen gebruik. Vraag is of we bang moeten zijn voor deze ontwikkeling. en of de bemiddelaars en recruitment bureau s talentplatformen als kanaal om te rekruteren als een bedreiging moeten zien. Adam Pode denkt duidelijk van niet. Toen jaren geleden de jobboards opkwamen, werd het einde van de bemiddelaars voorspeld, net zoals dit opnieuw gebeurde bij de opkomst van MSP-dienstverleners. Het omgekeerde is eerder waar: al deze systemen hebben intrinsiek het potentieel om de sector sterker te maken en vooruit te duwen. Voorwaarde is wel dat we uitzoeken hoe we dat voordeel het beste kunnen benutten.

Angst voor het onbekende

Menno Bart is het eens met Adam Pode: er is nog veel angst voor het onbekende. Maar technologie ondersteunt vertrouwde processen en gewoontes. Ook het wetgevende kader is ons bekend. We hoeven als sector dus het wiel niet altijd opnieuw uit te vinden.

We vinden anderzijds wel dat het wetgevende kader voor alle spelers in de digitale wereld hetzelfde zou moeten zijn. EU-wetgeving stelt dat de bemiddeling van werk voor kandidaten gratis moet zijn. Waarom geldt dit dan niet voor alle spelers?

Over de WEC

‘Steering a labor market in transformation’ was het thema van editie 2021van de WEC. De jaarlijkse  World Employment Conference (WEC) vond in 2021 opnieuw online plaats. De sessies werden gespreid over drie dagen, met een gevarieerd programma van keynote speeches, paneldiscussies en break-out sessies.

Centrale thema’s waren de veranderde verwachtingen van individuele medewerkers, hoe voordeel halen uit technologische innovaties en hoe omgaan met voortdurende onzekerheid.


In de ZiParena, het ZiPconomy overzicht van bemiddelingsconcepten, dienstverleners en tooling gericht op het organiseren van het inhuren van extern talent, maken we rond het bovenstaande thema een  onderscheid ‘freelance selfsouring tools’ – platformen waarmee organisatie zelf actief contact kunnen leggen met freelancers – en ‘alternative sourcing solutions’, online concepten waarbij de dienstverlener een (meer of minder) actieve rol heeft in het vinden en selecteren van freelancers.

Zie hier voor een overzicht van dergelijke platformen.


 

Marleen Deleu – Director Trends & Insights NextConomy – on a mission to bring insights and expertise to the freelance workforce and the users of contingent labor in Belgium. Owner of The Flex Academy and Certified Contingent Workforce Professional (CCWP). Trainer, speaker, consultant on the topic of connecting internal and external talents in organizations. Co-author of reports on VMS, MSP and RPO. Bekijk alle berichten van Marleen Deleu

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *