ZiPredactie 28 juli 2022 Eén reactie Print HR-professionals spelen in op de krapte op de arbeidsmarkt: 63% paste wervingsstrategie aanWat doen Nederlandse werkgevers om personeel te vinden op deze krappe arbeidsmarkt? Uit onderzoek blijkt dat zij hun strategie aanpassen, meer salaris bieden en minder waarde hechten aan woon-werkafstand.Zo’n 63% van alle HR-professionals paste afgelopen jaar zijn strategie aan om nieuwe medewerkers te vinden. Vooral de woonplaats van kandidaten lijkt minder belangrijk: iets meer dan de helft (54%) van de werkgevers breidde zijn geografisch zoekgebied uit. Verder komt 40% van de werkgevers vaker tegemoet aan salariswensen en stelt 35% minder hoge eisen aan kandidaten. Dit blijkt uit onderzoek van De Staffing Groep onder 1.088 Nederlandse HR-professionals, uitgevoerd door Panelwizard. Groter zoekgebied Wouter Waaijenberg van De Staffing Groep spreekt als directeur MSP (managed service provider) veel werkgevers. Hij vermoedt dat de opkomst van hybride werken een reden is dat werkgevers minder waarde hechten aan reisafstand. Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft van de Nederlandse HR-professionals verwacht dat de mogelijkheid om op afstand te werken voor werkzoekenden belangrijk blijft. In Limburg zijn ze daar het meest van overtuigd (66%), in Friesland het minst (36%) (zie grafiek). Andere kijk versus lagere eisen Op deze krappe arbeidsmarkt moeten werkgevers echt flexibeler zijn, benadrukt Waaijenberg. “Werkzoekenden hebben meer macht dan voorheen.” Hij raadt werkgevers aan niet zozeer lagere eisen te stellen aan kandidaten, maar anders naar sollicitanten te kijken. “Beoordeel ze niet op wat ze gedaan hebben, maar waar zij goed in zijn. Kijk ook anders naar bepaalde doelgroepen. Zo maakt ook de hoge werkloosheid onder bijvoorbeeld 55-plussers dat je echt op een andere manier naar je ideale kandidaat moet kijken.” Een deel van de HR-professionals kijkt nu al anders naar kandidaten. Zo’n 43% vindt soft skills van sollicitanten belangrijker dan opleiding en werkervaring. Onder jonge HR-professionals (<30 jaar) is dat percentage het hoogst: 51%. Loonstrook Op een schaarse markt stijgt de prijs, zou je verwachten. Dat geldt niet overal. Slechts 4 op de 10 werkgevers komt vaker tegemoet aan salariseisen dan een jaar geleden. Dat werkgevers dit niet massaal doen, komt wellicht doordat CAO-lonen al flink gestegen zijn. Uit recente cijfers van de Nederlandse werkgeversvereniging AWVN blijkt een recordstijging: de gemiddelde afgesproken loonsverhoging voor de eerste helft van 2022 komt uit op 3,1 procent. Daarmee blijven de salarissen wel achter op de inflatieverwachting van het Centraal Planbureau van gemiddeld 5,2 procent en de gemiddelde tariefstijging van zzp’ers en gedetacheerden. Hoe gul werkgevers zijn, verschilt per regio. Vooral bedrijven in de zuidelijke en oostelijke provincies komen nu meer tegemoet aan de salariswensen van sollicitanten dan een jaar geleden (52%). In Noord-Nederland (34%) en West-Nederland (42%) zijn deze percentages beduidend lager. Belang van bedrijfscultuur Behalve salaris is bedrijfscultuur belangrijk voor sollicitanten, merken HR-professionals. Diversiteit en inclusie tijdens het wervingsproces zijn nu belangrijker dan een jaar geleden, zegt 44%. Het loont om te werken aan je imago als werkgever, zegt Waaijenberg. “Als potentiële werknemers zich daarin herkennen, zullen zij zich eerder bij je aansluiten. Bovendien maakt een match op persoonlijk vlak professioneel samenwerken makkelijker. Zorg daarom voor een authentieke bedrijfscultuur, waarbinnen iedereen zich welkom en gehoord voelt.” Diversiteit, HR, remote, staffing group, wervingsstrategie Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie
Gelukkig vindt 43% soft skills van sollicitanten belangrijker dan opleiding en werkervaring. Dit is geheel in lijn met mijn blog om als zzp-er je soft skills onafhankelijk in kaart te laten brengen om zo onderscheidend te blijven in de markt en in te spelen op de 3 V’s #vakmanschap #vitaliteit #verandervermogen: https://bit.ly/3Bx3G5A