ZiPredactie 5 oktober 2022 0 reacties Print Hoe bereid je je voor op een krimpende arbeidsmarkt? Frank Roders (Compagnon) geeft vijf tipsOok in een oververhitte arbeidsmarkt is het belangrijk dat je aan loopbaanplanning blijft doen. “Zelfs als je zzp’er, flexwerker of recruiter bent”, waarschuwt Frank Roders, oprichter en CEO van HR-specialist Compagnon. “Nu is het feest op de arbeidsmarkt, maar als de economie inzakt, ben je de sigaar.” Met deze vijf tips ben je voorbereid op slappere tijden.Hoe plan je jouw carrière als werkgevers het werk komen aanbieden? “In deze arbeidsmarkt word je snel en vaak benaderd, maar het is belangrijk dat je jouw eigen koers blijft varen. Door steeds ja te zeggen tegen opdrachten die je worden aangeboden, word je onderdeel van het plan van een ander. Als je vandaag een stap zet, heeft dat consequenties voor de toekomst. Vraag jezelf af waar je uit wilt komen. Ben je recruiter, zzp’er of heb je een flex-positie dan speelt bovendien conjunctuur een rol. Nu is het feest op de arbeidsmarkt, maar als de economie inzakt, ben je de sigaar.” Hoe bereid je je voor op een minder goede arbeidsmarkt? “Of je nou zzp’er bent of in loondienst werkt, het is goed om jezelf als bedrijf te zien. Om een doel te stellen en jezelf weerbaar te maken als de arbeidsmarkt minder florissant wordt. Je kunt bedenken voor welk tarief je over een aantal jaar wilt werken en welke positie je nastreeft. Dan kan je daar rekening mee houden bij de stappen die je vandaag maakt.” “Als je in een conjunctuurgevoelige positie zit, is het verstandig om na te denken over een plan-B. Zit je nu in een scale-up, dan is het handig om ook ervaring op te doen in de non-profitsector. Die blijft overeind als de conjunctuur slechter wordt. Als je wacht tot de economie inzakt, en je dan meldt voor een non-profitbaan, ben je rijkelijk laat. Dan zijn er heel veel anderen met hetzelfde idee. Heb je al voor de overheid gewerkt, dan kun je daar met die ervaring weer sneller terecht.” Vooral als HR-zzp’er is het handig om ervaring op te doen in sectoren die niet omvallen. “Vooral als HR-zzp’er is het handig om ervaring op te doen in sectoren die niet omvallen. Tijdens een economische crisis wordt recruitment vaak helemaal opgeheven, HR blijft wel overeind maar wordt bepaald niet groter.” Hoe doe je dat, jezelf als bedrijf positioneren? “Maak je eigen SWOT-analyse: wat is mijn doel, waar ben ik goed of minder goed in, wat zijn mijn kansen en waar liggen de risico’s? Als je manager of specialist wilt worden, moet je kunnen aantonen dat je ervaring hebt.” “Schrijf die SWOT elk jaar op een A4-tje, heel kort. En bepaal vervolgens wat je het volgende jaar gaat doen, maak keuzes. Bedenk wat jouw unieke drie woorden zijn, de woorden waarop je gevonden wilt worden. Positoneer jezelf niet te breed, dan word je niet gevonden.” “Vraag een recruiter of bekende om feedback, hang het A4-tje boven jouw bureau en hou het een beetje in de gaten. Begin met het einde van jouw loopbaan in gedachten: heb ik de dingen gedaan die ik wilde als ik met pensioen ben. Dat hoeft natuurlijk niet alleen over werk te gaan.” En dan het moeilijkste deel, de uitvoering van het A4-tje… Het interessante is dat ik veel met mensen bespreek dat ze een keuze hebben, ook met mensen in vaste dienst. Zij hebben vaak al bedacht waar ze naartoe zouden willen. Maar als het op uitvoeren aankomt, gaat het meestal mis. Je moet vaak minder leuke dingen doen om tot leuke resultaten te komen. “Mensen nemen zich voor om te bewegen, komen een keer bij een Succes op de arbeidsmarkt-bijeenkomst en vervolgens komt er niet veel van terecht. Waarom niet? Je moet vaak minder leuke dingen doen om tot leuke resultaten te komen. Covey schrijft: “first things first”. Maar je ziet vaak dat mensen wegvluchten in de dagelijkse drukte en hun doel uit het oog verliezen.” Hoe moet het wel? “Als je jouw doel hebt bepaald, weet je wat de wenselijke output is en kun vervolgens bepalen welke input daarvoor nodig is. Bijvoorbeeld wekelijks een LinkedIn-contact leggen in het segment waar je wilt werken, jouw netwerk versterken of een opleiding volgen. Misschien weet je jouw koers nog niet zo goed, dan kun je bijvoorbeeld een paar recruiters spreken voor feedback.” “Als je je voorneemt om een actie per week te ondernemen, moet je ervoor zorgen dat het ervan komt. Je kunt bijvoorbeeld een scorebord bijhouden op de keukenkast, zodat je kunt aanvinken of afstrepen. En het is goed om over je plan te praten, zie het als een soort verantwoording afleggen aan jezelf. Zo doe ik het zelf met mijn sportambities, het helpt als iemand meekijkt naar mijn vorderingen. Dat er enig applaus is als het goed gaat. Zo kan je bijvoorbeeld ook periodiek met een loopbaanadviseur spreken.” “Met deze arbeidsmarkt heb je waarschijnlijk geen grote haast. Je kunt rustig aan jouw netwerk bouwen. Dit is de goede tijd om je cv zo te ontwikkelen dat je over een paar jaar bent waar je wilt zijn. Nu is het moment om je koers te bepalen.” Auteur: Kirsten Munk Dit interview verscheen eerder op de website van Compagnon. Zie: Vijf vragen aan Frank Roders over succes op de (oververhitte) arbeidsmarkt: “Dit is de tijd om aan jouw cv te werken” Compagnon, loopbaanontwikkeling, personal branding, recruitment, zzp Print Over de auteur Over ZiPredactie De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie