"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Initiatief voor CAO voor fietskoeriers

“De tijd is rijp voor een last-mile-delivery CAO voor fietskoeriers.” Bikeshift – die fietskoeriers levert voor verschillende bezorgdiensten – neemt initiatief voor een CAO voor de sector.

Schattingen lopen uiteen, maar zo’n 20.000 tot 40.000 fietskoeriers bezorgen dagelijks boodschappen, pakjes, maaltijden en expres-bestellingen in Nederland. Deze ‘riders’ brengen ‘groen en snel’ bestellingen voor supermarkten, retailbedrijven, restaurants en MKB-ondernemers bij consumenten én bedrijven.

Lodewijk van Nooten, oprichter van Bikeshift

De groeiende omvang vraagt om een fietskoeriersector die ‘professioneler is’, vindt Lodewijk van Nooten, founder van Bikeshift. “De overheid kan de marktontwikkelingen onvoldoende bijbenen met regelgeving en handhaving. Dat zorgt voor verwarring bij ondernemers en fietskoeriers en andere betrokkenen en creëert een ongelijk speelveld”. Volgens Van Nooten verdienen álle fietskoeriers een eerlijke betaling, meer zekerheden en een vrije keuze voor ondernemerschap of dienstbetrekking. “De tijd is rijp is voor een last-mile-delivery CAO voor fietskoeriers.”

Met steeds meer fietskoeriers aan het werk is duurzame bezorging aan een flinke opmars bezig. Van boodschappen en maaltijden tot medicijnen en spoedstukken van advocatenkantoren of reclamebureaus. Het wordt vaker snel, veilig en duurzaam bezorgd tot aan de voordeur van bedrijf of particulier. Vooral in de binnensteden van de grote- en middelgrote steden. Volgens Lodewijk van Nooten, al meer dan tien jaar actief met het werven en managen van inhuur van fietskoeriers, zijn fietskoeriers ‘een groeiende en onomkeerbare trend die niet meer uit het straatbeeld zullen verdwijnen’.

Last-mile-delivery CAO

Toch is er nog geen ‘last-mile-delivery’ CAO die geldt voor alle fietskoeriers. Lodewijk van Nooten: “Voor medewerkers van supermarkten, e-commerce bedrijven, restaurants en retail-bedrijven gelden nu verschillende cao’s waarin de functiegroep van fietskoerier vaak niet eens wordt genoemd. Terwijl in al die sectoren fietskoeriers werken waarvoor dus verschillende CAO-regels gelden. Dat is onwenselijk en oneerlijk voor medewerkers die wel allemaal hetzelfde werk doen.”

Gesprekspartner voor overheden

Volgens Van Nooten is de sector van fietskoeriers op dit moment geen structurele gesprekspartner van overheden om van gedachten te wisselen over grote dossiers zoals schijnzelfstandigheid, duurzaamheid en verkeersveiligheid. “Er wordt vooral over ‘riders’ gesproken en niet met hen gesproken”. De founder van Bikeshift denkt dat vooral dossiers als schijnzelfstandigheid en duurzaamheid urgent zijn waarover hij graag met ministeries, zoals van SZW en de Belastingdienst in gesprek gaat. “Vanuit het oogpunt van goed werkgeverschap en een gelijk speelveld is het nodig de regelgeving en de handhaving van tal van zaken op tafel te leggen en te bespreken”, zegt Van Nooten. “Net als een faire betaling en verzekerd werken”.

Bikeshift nodigt stakeholders als bezorgplatforms, MKB-bedrijven, inhuur-ondernemers, vakbonden en andere stakeholders uit om de handen ineen te slaan en te praten over de dossiers die vragen om een gezamenlijke aanpak. “Een last-mile-delivery CAO voor fietskoeriers lijkt me het eerste relevante dossier om op tafel te leggen. Want als één ding als een paal boven water staat, de duurzame fietskoerier verdwijnt nooit meer uit het straatbeeld. Alleen daarom al moeten we heel goed voor onze fietskoeriers zorgen.”

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie

Eén reactie op dit bericht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.