"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Dankzij het VMS wordt strategische personeelsplanning steeds meer haalbaar

Het nieuwe rapport “VMS-aanbieders in Nederland en België” geeft inzicht in de verschillen tussen de aanbieders van Vendor Management Systeem oplossingen en een uitgebreid overzicht van de trends in de wereld van VMS. Naar aanleiding van het rapport nodigden NextConomy en ZiPconomy twee gebruikers van dergelijke systemen uit voor een gesprek over de trends en tools in de wereld van inhuur.

De case TBI – of hoe je talent vooruit kan plannen

“We hebben straks het overzicht van alle werkenden voor onze organisatie. En ja, nu moeten we zorgen dat we er een lekkere soep van kunnen maken.” De organisatie die ‘er een lekkere soep’ van gaat maken, is TBI waar onze gastspreker Sjoerd Hoogervorst HR Business improvement manager is. TBI werkt al enige tijd met het VMS-systeem van Nétive, en is recent doorontwikkeld naar strategische personeelsplanning. Dat kan doordat ze steeds beter hun totale workforce inzichtelijk hebben, legt Sjoerd uit.

“Door HR-systemen voor vaste medewerkers en het VMS voor de inhuurkrachten te koppelen, zorgen we ervoor dat we veel meer inzicht krijgen. Op het moment dat ons VMS met ons HR-systeem is gekoppeld, hebben we inzicht in de menselijke capaciteit die we hebben. Koppel je dan ook bijvoorbeeld met je planningssysteem, zodat je je projecten in kaart hebt, en wellicht nog de data vanuit je CRM-pakket, zodat je weet wat er in de toekomst gaat komen, dan krijg je veel beter inzicht in waar en wanneer de gaten zitten en wat je daar dan voor nodig hebt. Heb ik daar vaste mensen voor nodig? Heb ik daar inhuur nodig? En als ik de vaste mensen nog niet heb, hoe ga ik dan zorgen dat ik die vacature toch gevuld ga krijgen?”

Met het VMS hebben we bij TBI steeds beter onze totale workforce inzichtelijk.

UX bepaalde bij Essent de keuze van het VMS

Het nieuwe VMS-rapport is alweer de zesde editie van dit tweejaarlijks onderzoek waarin we trends in de wereld van inhuur en van VMS-tooling beschrijven en een overzicht aanbieden van de spelers in België en Nederland. Een nieuw hoofdstuk in het rapport is de ‘User Experience’ of UX van de VMS-aanbieders, die we door een ervaren en neutraal panel lieten beoordelen. Hun bevindingen kan je in het rapport nalezen (gratis download; hard copy op verzoek aan te kopen).

Ook onze andere gastspreker tijdens het webinar, Karel Janssens, Strategic Purchaser bij Essent,  benadruk het belang van UX. Zodanig belangrijk dat de UX van Beeline destijds de doorslag gaf voor de uiteindelijke keuze bij de aanbesteding voor een VMS. “Voor ons was UX wel echt een doorslaggevende factor in de keuze. Uiteindelijk, qua functionaliteit zijn de meeste VMS-en aan elkaar gewaagd en vele concurreren met elkaar. Maar ik zeg altijd, maak het zo simpel mogelijk, want wij én de inhurende manager hebben binnen Essent een veelvoud aan systemen en moeten er mee willen werken.”

Karel Janssens benadrukt vervolgens dat UX verder gaat dan de aanbestedingsfase: “Wij hebben op regelmatige basis gesprekken over UX met inhurende managers. Er is ook een centraal mailadres voor alle UX-gerelateerde vragen, en op wekelijkse basis is er afspraak met Beeline waarin we kijken wat loopt goed, wat gaat minder goed, wat kunnen we optimaliseren met elkaar? Dus het is een echt continu proces om die ‘user experience’ te verbeteren: continu monitoren en samen met de VMS-aanbieder continu verbeteren.”

UX verder gaat dan de aanbestedingsfase, bij Essent hebben we hierover wekelijks overleg met Beeline.

Bekijk de opname van het webinar

Het volledige gesprek met Karel Janssens van Essent kan je hier bekijken, en met Sjoerd Hoogervorst van TBI kan je hier bekijken.

Dit webinar kwam tot stand met medewerking van Beeline en Nétive VMS, waarvoor dank!

Aanleiding voor het webinar is de lancering van de zesde editie van het onderzoeksrapport naar ‘VMS-systemen in België en Nederland’ van Marleen Deleu en Mark van Assema. Uitgegeven bij NextConomy en ZiPconomy en daar gratis te downloaden. Het rapport is ook als printversie verkrijgbaar voor € 29,50 incl. btw en verzendkosten. stuur hiervoor een mail naar sales@zipconomy.nl

Lees ook:

Marleen Deleu – Director Trends & Insights NextConomy – on a mission to bring insights and expertise to the freelance workforce and the users of contingent labor in Belgium. Owner of The Flex Academy and Certified Contingent Workforce Professional (CCWP). Trainer, speaker, consultant on the topic of connecting internal and external talents in organizations. Co-author of reports on VMS, MSP and RPO. Bekijk alle berichten van Marleen Deleu