"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe presteren Randstad, Adecco en Manpower op de huidige ‘moeilijke’ markt?

De cijfers van de ABU Marktmonitor duiken nog steeds diep in het rood. Extreme krapte op de arbeidsmarkt en onzekerheid over de economie hebben een einde gemaakt aan de explosieve groei van uitzenden het afgelopen decennium. En dus zijn ook prestaties van Randstad, Adecco en Manpower op z’n zachtst gezegd wisselvallig.

ABU MarktMonitor: krimp houdt aan

ABU-Marktmonitor toonde een omzetkrimp van 6,6% in het eerste kwartaal van 2023. En ook in de eerste maand van het tweede kwartaal (periode 4) is de omzet van Nederlandse uitzenders gemiddeld met 6,6% gedaald.
En ook de enorme krimp in uitzenduren houdt aan. Opnieuw is het aantal uitzenduren in de afgelopen periode met ruim 17% gedaald.

Daar valt te concluderen dat de tarieven/marges van uitzenders zijn gestegen, maar of dat veel extra winst oplevert is maar de vraag. Ook uitzenders kampen met gestegen (loon)kosten. Bovendien kost het vinden van flexkrachten op de extreem krappe arbeidsmarkt meer tijd (en dus geld).

Na een wisselvallig jaar 2022 doet de Nederlandse uitzendbranche het vanaf het begin 2023 dus ronduit slecht.

Dat roept de vraag op hoe de grote uitzenders presteren op de moeilijke markt. Randstad is in Nederland de absolute marktleider, qua omzet acht maal groter dan Adecco en Manpower. De omzetontwikkeling van deze drie generieke uitzenders in Nederland verschilt ook sterk.

Randstad: slecht eerste kwartaal na goed jaar

Randstad heeft een slecht eerste kwartaal achter de rug. De mondiale omzet daalde met 2% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2021. In Nederland daalde de omzet het eerste kwartaal zelfs met 11%. De opvallende valse start in 2023 volgt op een uitstekende cijfers in 2022 en – vergeleken met de concurrentie – veel betere jaren.

Over heel 2022 steeg de omzet van Randstad wereldwijd namelijk met 8% tot € 27,6 miljard euro. Ook in Nederland prijkt Randstad nog altijd fier aan kop. In 2022 realiseerde Randstad Groep Nederland een omzet van ruim € 3,5 miljard. Dat betekent een omzetgroei van ruim 3%. En daarvoor kende Randstad in ons land ook een goed jaar. In 2021 was de omzetgroei maar liefst 21%, waarmee de dip in coronajaar 2020 (-15%) snel werd tenietgedaan. Overigens was er vóór corona ook al sprake van omzetdaling bij Randstad Nederland (2019: -4%), maar die krimp was veel minder sterk dan die concurrenten Adecco en Manpower.

Economische onzekerheid en krappe arbeidsmarkt

Als de uitzender de kanarie in de kolenmijn is, dan belooft de plotselinge omzetdaling in het eerste kwartaal weinig goeds. Bij de publicatie van de jaarcijfers in februari bleek al dat de groei van Randstad aan het afvlakken was in de laatste maanden van 2022. Waar ondanks de krapte op de arbeidsmarkt de uitzender in voorgaande kwartalen nog hard groeide, kwam in het vierde kwartaal van vorig jaar de klad erin. Zowel wereldwijd als in Nederland boekte het uitzendconcern in het vierde kwartaal van 2022 slechts een bescheiden omzetgroei van 2%. In een toelichting weet het uitzendconcern de lagere groeicijfers aan ‘verzwakte macro-economische omstandigheden’ die leiden tot ‘minder wervingsactiviteiten van klanten’. Die ontwikkeling heeft zich dus doorgezet in het eerste kwartaal van dit jaar. De groei is omgeslagen in krimp. Voor Nederland zelfs een heel forse krimp (-11%)

Randstad zoekt de oorzaak buiten de deur. zijn werkgevers ‘voorzichtiger geworden, wat merkbaar zou zijn in de resultaten. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers sprak Randstad-topman Sander van ’t Noordende over ‘moeilijke macro-economische omstandigheden’ waarin werkgevers ‘voorzichtiger’ zijn geworden met het aannemen van personeel.

Uitgelicht: omzetontwikkeling van de drie uitzenders in Nederland

omzetontwikkeling Nederland (%) 2019 2020
(corona)
2021 2022 2023 – Q1
Randstad -4 -15 +21 +3 -11
Adecco -14 -26 +3 -1 -2
Manpower -21 -19 0 -5 -6

Adecco Nederland: redelijk kwartaal na moeilijke jaren

De nummer twee in de uitzendwereld presteerde in het eerste kwartaal beter dan marktleider Randstad. In het eerste kwartaal van dit jaar boekte The Adecco Group wereldwijd een (organische) omzetgroei van 3%. Deze groei volgt op een goed jaar. In 2022 is een omzet van ruim € 23,6 miljard geboekt, een omzetgroei van 5% ten opzichte van 2021. The Adecco Group verwacht dat de mondiale omzet in het tweede kwartaal van dit jaar zal stabiliseren.

Adecco Nederland presteert qua omzet minder goed, maar lijkt ook te herstellen van de vrije val in omzet van de afgelopen jaren. In 2022 boekte Adecco Nederland naar schatting een omzet van krap € 400 miljoen, een stabilisatie of lichte omzetdaling (-1%) ten opzichte van het jaar daarvoor. Het jaar 2022 is dus goed afgesloten, maar de start van 2023 was voorzichtig. In december was de groei nog +6%, in januari dit jaar waren de volumes wat lager. (Adecco Group Benelux kende een lichte omzetkrimp (-2%) in het eerste kwartaal. In het vierde kwartaal was er nog sprake van een omzetgroei (+3%)).

Dat zijn relatief goede cijfers vergeleken met voorgaande jaren. Adecco Nederland had al voor de coronacrisis te kampen met flinke krimp. In 2019 boekte Adecco Nederland een omzetdaling 14%. Na het loodzware coronajaar 2020 (omzetdaling: -26%) volgde in 2021 een licht herstel (+3%). In 2022 is het herstel dus doorgezet.

Directiewisselingen

Adecco heeft dus een roerige periode achter de rug. Ook intern. Adecco heeft vorig jaar de wereldwijde campagne onder het motto ‘Simplify. Execute. Grow.’ ingezet, bedoeld om de complexe organisatie meer te stroomlijnen en meer beslissingsbevoegdheden lager (lokaal) in de organisatie te leggen.
Ook binnen Adecco Nederland zijn de nodige veranderingen doorgevoerd. Een periode waarin ook tal van directiewisselingen hebben plaatsgevonden. Afgelopen zomer is Bart van Ierschot (ex-Philips, LG Electronics en KPN) aangesteld om als Head of Transformation de noodzakelijke veranderingen door te voeren naar bredere HR-dienstverlening. En per 1 april dit jaar is Leontine Bezemer Commercieel Directeur van Adecco Group Nederland.

Manpower Group: krimp houdt aan

ManpowerGroup zag de mondiale omzet in het eerste kwartaal met bijna 8% dalen. Ook ManpowerGroup Nederland kende in het eerste kwartaal een omzetdaling (-6%). Die krimp in ons land is groter dan die van Adecco Nederland, maar geringer dan de forse omzetdaling die Randstad Nederland in het eerste kwartaal voor de kiezen kreeg.

Het Amerikaanse uitzendconcern behaalde vorig jaar wereldwijd nog een omzet van $ 19,8 miljard, een omzetgroei van 3%. In 2022 realiseerde Manpower Group Nederland naar schatting een omzet van circa 430 miljoen euro, een omzetdaling van 5%. In 2021 bleef de omzet vrijwel gelijk aan die in coronajaar 2020. Net als Adecco kende Manpower in Nederland een paar heel slechte jaren. In het coronajaar 2020 boekte Manpower in Nederland een omzetdaling van 19%. En 2019 – voor corona – was er zelfs sprake van een omzetdaling van 21%.

In dat licht gezien lijkt de omzetdaling in het eerste kwartaal van 2023 enigszins mee te vallen voor Manpower. Maar van groei is nog altijd geen sprake. Zelfs in ‘hersteljaar’ 2021 wist Manpower in Nederland geen omzetgroei te realiseren.

Overigens is de organisatie van Manpower Nederland – net als Adecco – bezig met een ‘business transformatie. De Noor Richard Øverland is begin vorig jaar aangesteld als directeur om de dit in goede banen te leiden.

Forse omzetgroei detacheerders

De magere cijfers in de uitzendbranche staan in schril contrast met de positieve ontwikkelingen in de detacheringsbranche. Uit VvDN Marktmonitor blijkt dat de gemiddelde omzet van detacheerders in Nederland in het eerste kwartaal van 2023 met 11% is gestegen.