"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

‘Een MSP-programma is nooit af en heeft regelmatig een APK nodig’

“Als een inhuurprogramma voor externen eenmaal draait, ben je er nog niet”, stelt Marc Viëtor (TalentIn). “Organisaties zouden hun MSP-programma periodiek moeten toetsen en continu blijven ontwikkelen.”

Een MSP (Managed Service Provider) is een externe partij die de hele inhuur van tijdelijk personeel verzorgt voor een organisatie. De MSP vertaalt de inhuurbehoefte naar marktvraag, zorgt dat de aanvragen bij de juiste leverancier terecht komen of levert kandidaten via een eigen platform. De MSP voert de regie over het hele inhuurproces zodat de inhurende manager op één plek terecht kan voor zijn vraag en via die ene plek de gevraagde mensen aangeboden krijgt.

Het implementeren van een MSP-programma binnen een organisatie vergt veel tijd en inspanning. De keuze voor een MSP vraagt (in geval van een aanbesteding) zomaar twee jaar voorbereiding, het MSP-contract loopt meestal 3 tot 8 jaar. De implementatie kan ook een (half) jaar in beslag nemen.

Organisaties halen dan ook opgelucht adem als een MSP-programma eenmaal draait. Maar dan is het nog niet klaar. Dat vertelt Marc Viëtor, managing partner bij TalentIn, een workforce strategisch adviesbureau, in een podcast van de serie ZiPtalk.

Inhuurprogramma moet meebewegen

Want als het inhuurprogramma eenmaal geïmplementeerd is, zal het regelmatig geëvalueerd moeten worden. Viëtor: “Je kunt de oplossing voor vandaag klaar hebben, maar het kan morgen weer anders zijn. Denk aan de snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Dus kijk naar populatie en de behoefte van de organisatie, ook naar die van morgen en overmorgen.”

In de praktijk ziet Viëtor dat te weinig terug. “Een MSP investeert vooral het eerste jaar fors in het programma om de daaropvolgende jaren eraan te verdienen. Na het eerste jaar staat het programma daardoor vaak stil en wordt het alleen geoptimaliseerd om rendement op te leveren.”

Vergeten wordt volgens Viëtor vaak dat er in het design al ruimte voor ontwikkeling moet zijn, bijvoorbeeld voor technologische vernieuwing. “Het ontwerp van het programma moet dynamisch meebewegen met de veranderende behoefte vanuit de markt en eigen organisatie. Nog slechts een klein deel van de markt houdt hiermee rekening bij het sluiten van het contract of (verlengings)afspraken.“

En dat heeft volgens Viëtor soms nadelige gevolgen. “Wij komen regelmatig tegen dat inhurende managers geen kandidaten kunnen krijgen en de leverancier niet kan meebewegen om dat op te lossen, omdat die geen ruimte heeft binnen het huidige programma.”

APK voor MSP-programma

Door het inhuurproces regelmatig te evalueren, blijft een organisatie bij en kunnen organisaties de kwaliteit van het ingehuurde personeel blijven verbeteren en kosten blijven besparen. Daarnaast zorg je er zo voor dat het inhuurproces altijd voldoet aan wet- en regelgeving en aansluit op het beleid van de organisatie. Kortom, goed onderhoud is nodig, net als bij een auto. Een ‘jaarlijkse APK’ zorgt ervoor dat het MSP-programma goed blijft draaien.

Viëtors boodschap aan organisaties is om ook gedurende het programma aan de slag te blijven – samen met de MSP – om het inhuurprogramma actueel en up to date te houden.

Om een praktisch en objectief inzicht te krijgen in de (door)ontwikkeling van een MSP-programma hebben bureau KatThree en TalentIn samen de MSP Volwassenheid Benchmark ontwikkeld. Deze ‘scan’ biedt een helder inzicht in de ontwikkeling van het inhuurprogramma – in welk stadium van volwassenheid het zich bevindt – en welke stappen nodig zijn om het volgende volwassenheidsniveau te bereiken.


Neutrale MSP?

Voorheen werd het belangrijk geacht dat een MSP onafhankelijk is, dat wil zeggen geen eigen kandidaten levert. Immers, de eigen kandidaten zijn niet per se de beste kandidaten. “Die discussie is wel voorbij. Ook omdat er nog maar weinig onafhankelijke MSP’s over zijn”, stelt Viëtor. “Het is niet zo relevant of je neutraal bent, relevanter is of je neutraal werkt. De MSP kan dan ook kandidaten leveren, maar onder dezelfde condities als de rest van de markt. Zodat je de beste kandidaat, onder de beste voorwaarden uit de markt haalt voor de organisatie.”


Beluister de podcast met Marc Viëtor op Spotify. Of bekijk de opname op YouTube.

De ZiPredactie plaatst hier interviews en eigen artikelen. Daarnaast persberichten, aankondigingen of (met toestemming) overgenomen artikelen. (contact: info[AT]zipconomy.nl) Bekijk alle berichten van ZiPredactie