Joke Twigt 31 juli 2023 0 reacties Print Plezier in werken is een succesfactor in verandermanagementAan managementboeken over verandering geen gebrek. Wat is er dan bijzonder aan een nieuw managementboek? Plezierige winst – verandermanagement in de praktijk koppelt een bewezen vijf-fasen-aanpak, meer dan 50 praktische tips over hoe je veranderopgaven wél succesvol kunt implementeren en tien casussen aan… plezier! Dat zouden we veel meer moeten hebben op het werk, is de overtuiging van auteur Ineke Walravens.“Voor iedere manager, directeur en verandermanager die aan de vooravond van een veranderopgave staat en voor iedereen die halverwege is of dreigt te stranden: dit boek móet je lezen! Het boek biedt je herkenning, houvast en de passie om door te blijven gaan. Het geeft je de zekerheid dat ook jij uitzonderlijke resultaten kunt boeken.” Aldus de introductie en promotietekst van het boek Plezierige winst – verandermanagement in de praktijk. Dit prikkelt de nieuwsgierigheid naar de mens achter het boek; auteur Ineke Walravens. ZiPconomy ging met haar in gesprek. Je boek gaat over de praktijk van verandermanagement. Waarom wilde je een boek schrijven? “Al op de middelbare school vond ik Nederlands geweldig. De structuur en opbouw van teksten, de combinatie van personages en creatief denken. Toen nam ik mij al voor ooit een boek te schrijven. Ik was eind twintig toen die ambitie begon te groeien en ik besloot schrijfles te nemen. Inmiddels ben ik vier managementboeken, zes magazines en een roman verder. Plezierige winst is geen wetenschappelijk boek, maar een zienswijze uit de praktijk. Al meer dan vijfentwintig jaar leid ik organisaties en mensen door veranderende omstandigheden. Ik heb de overtuiging dat iedereen in zijn werk een bijzondere prestatie wil neerzetten. Maximaal resultaat behalen is wat mij drijft.” Wat is de link met winst maken? Toch niet iedere organisatie wordt daardoor gedreven? Of hanteer je een bredere definitie? “Iedere organisatie kent zijn eigen definitie van winst: patiënten genezen, leerlingen een diploma laten behalen, sociale cohesie garanderen voor burgers of geld verdienen in het bedrijfsleven. Winst gaat wat mij betreft over de bedoeling van je organisatie. Die kan financieel gericht zijn, maar ook sociaal maatschappelijk, zoals het halveren van wachttijden in de zorg. Elke veranderopdracht begint voor mij met de vraag ‘waar willen we naar toe?’.” En wat is dan plezierige winst? “De definitie van winst is voor elke organisatie anders, de definitie van plezier zal voor iedereen ongeveer gelijk zijn. Met plezierige winst bedoel ik dat je lol beleeft, scherp bent op de inhoud en op die manier het resultaat neerzet. Niet alleen gefocust zijn op wat er moet gebeuren, maar ook op ‘hoe doen we dat?’ Als het sleuren en trekken wordt, beleef je geen plezier, dat is wel duidelijk. Successen realiseren begint juist bij het loslaten van alles wat er niet meer toe doet. Voor mij zit er in plezier ook een soort overgave; ga er gewoon voor en haal alles uit de kast wat je met elkaar te bieden hebt. Dan kan werken heerlijk zijn!” Jouw aanpak bestaat uit vijf fasen. Dat lijken open deuren, waarom zijn ze dat niet? “De vijf fasen zijn: met elkaar praten, strategie bepalen, alles aanpakken, werk centraal stellen en samen blijven leren. Het lijken inderdaad open deuren, toch zie ik het juist op deze elementen zo vaak fout gaan. Waarom? Omdat de uitvoering het succes bepaalt. De vijf fases gaan samen met de juiste vragen stellen. Bijvoorbeeld in de fase ‘Met elkaar praten’ praat ik met alle collega’s op alle niveaus. Ik stel iedereen simpelweg deze drie vragen: wat moet er veranderen? Waarom moet dat veranderen? En wanneer zijn we succesvol? Je zult versteld staan wat je ontdekt. Iedereen betrekken is de succesfactor in deze fase. In de fase ‘Alles aanpakken’ zie ik het regelmatig fout gaan omdat onderwerpen vermeden worden en niet alle olifanten in de kamer benoemd worden. Arrangeer tegenspraak en pak dus alles aan wat aangepakt moet worden. Er is namelijk geen verkorte route naar succes. De truc is zuiver en eerlijk te blijven, dan krijg je oprecht contact en durven mensen te leren. Mijn meest gegeven advies: wees vooral jezelf!“ De tien praktijkcasussen zijn succesverhalen. Lukken al jouw opdrachten? “Oh, zeker niet. Ook ik loop soms tegen moeilijkheden aan. Als iets stroef gaat, ga dan een stap terug; waar heb je iets gemist? Is dat te repareren? En ja, heel soms moet je een opdracht voortijdig afronden, blijf dan professioneel en leer er vooral van. Een tip om succes te behalen die ik ook in het boek benoem is: blijf vooral creatief en ga niet kopiëren wat elders werkte. Dat is veelal gedoemd te mislukken. Ga uit van de uniciteit van elke organisatie en durf buiten de lijntjes te kleuren. ‘Soms moet je stout zijn’, is een van mijn gevleugelde uitspraken.” Waarom moeten mensen jouw boek lezen? “Omdat de praktijk veel leuker is dan de wetenschap beweert. Omdat verandering leuk is, het hoort bij het werkende leven. De tien inspirerende casussen uit mijn eigen praktijk leveren het overtuigende bewijs dat plezier beleven hand in hand gaat met winst maken. Lees mijn tips en tricks, dan krijg je dezelfde mening. Lees mijn boek ook om de moed te krijgen om het gewoon in de praktijk te gaan doen. Echt, dan krijgen resultaten vorm.” Wie is Ineke Walravens Ineke Walravens komt uit een Brabants arbeidersgezin. Ze studeerde in Delft cum laude af voor de studie Industrieel Ontwerpen, maar sloeg een andere weg in toen zij op haar 32e besloot zelfstandig ondernemer te worden. Ze werkt nu als interim-manager, executive (team)coach en commissaris. In haar loopbaan heeft ze een diepe interesse ontwikkeld in wat maakt dat mensen (kunnen) uitblinken in hun vak. Alle kennis die ze heeft opgedaan, samen met alle collega’s met wie ze grote veranderopgaven succesvol heeft geïmplementeerd, heeft ze gebundeld in haar nieuwste managementboek Plezierige winst. boek, plezierige winst Print Over de auteur Over Joke Twigt Joke Twigt was jarenlang zelfstandig interim-manager. Zij heeft uiteenlopende opdrachten uitgevoerd bij o.a. overheid, non-profit organisaties en financiële dienstverlening, zowel nationaal als internationaal. Zij stapte uit de opdrachtuitvoering en behield connectie met het vak door erover te gaan schrijven. Zij is redacteur interim-management voor ZiPconomy. Bekijk alle berichten van Joke Twigt