"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Croonwolter&dros kiest voor Hero na geslaagde MSP-pilot

Als Croonwolter&dros een nieuwe MSP/broker moet selecteren, kiest het bedrijf voor een opmerkelijke, nieuwe aanpak. Geen tender en ellenlang voortraject, maar drie partijen die het tegen elkaar mogen opnemen in de praktijk. Lees hoe deze MSP-pilot is verlopen en waarom Hero al snel als beste uit de bus komt.

Croonwolter&dros is bekend van tal van aansprekende technologische projecten. Het bedrijf telt circa 3.000 vaste medewerkers en een flexschil van gemiddeld 800 tot 900 externe professionals. Stuk voor stuk vakmensen die gespecialiseerd zijn in hoogwaardige, intelligente technologie. Kristel van de Meeberg is als Categorie Manager verantwoordelijk voor het aantrekken en inzetten van deze specifieke groep zelfstandige professionals.

Desastreuze enquêteresultaten

Eind vorig jaar is Croonwolter&dros overgestapt naar een andere MSP. De reden: desastreuze enquêteresultaten. Van de Meeberg: “Een goede candidate journey staat bij ons voorop. Dat betekent dat niet alleen wij, maar zeker ook de zzp’ers tevreden moeten zijn over de MSP waarmee wij werken. Hoe ervaren zij de communicatie? Hoe verloopt het contact? Zijn de betalingen correct en op tijd? Uit de enquêtes die wij afnamen bij onze zzp’ers, bleek dat zij helemaal niet tevreden waren over onze MSP-partij. Dat is desastreus voor ons.”

MSP-pilot

In plaats van het gebruikelijke traject te volgen van een tender, uitgebreide Request for Proposals en presentaties van leveranciers, heeft Croonwolter&dros gekozen voor een pilot. Drie partijen zijn na een uitgebreide internetsearch en bevraging in de markt geselecteerd en uitgenodigd mee te doen. Zij mochten een half jaar lang de brokering voor nieuwe externen verzorgen, elk in een van de vakgebieden (infra, bouw, utiliteit) waarin Croonwolter&dros actief is.
De drie deelnemende partijen zijn beoordeeld aan de hand van een vier kpi’s:

  1. het aanmeldingsproces; voor een goede candidate journey is het belangrijk dat het aanmeldingsproces snel en goed verloopt. Binnen 24 uur na aanmelding moet er een reactie zijn
  2. één aanspreekpunt voor de zzp’er, hiring manager en de opdrachtgever; persoonlijk contact is belangrijk (liefst persoonlijke klk). 
  3. een proactieve houding; als er iets niet helemaal soepel verloopt – je krijgt bijvoorbeeld een zzp’er telefonisch niet te pakken – wordt verwacht dat de broker met oplossingen komt
  4. snel opschalen; het is bijvoorbeeld mogelijk dat voor een project in de eerste week dertig externe professionals nodig zijn en een week later maar drie. Ongeacht het aantal moet dit proces altijd vlekkeloos verlopen

Cruciale rol hiring managers

Omdat de candidate journey zo belangrijk is voor Croonwolter&dros, is niet de prijs doorslaggevend bij de uiteindelijke keuze, maar de kwaliteit van de dienstverlening, vertelt Van de Meeberg. “Voor ons zijn de zzp’ers en hiring managers key. Daarom hebben wij vooraf eerst aan hen gevraagd wat zij belangrijk vinden in de samenwerking met een MSP/broker.”

De hiring managers spelen volgens haar een cruciale rol. “We hebben hen vanaf het begin van de pilot meegenomen in het proces. We hebben ze verteld waarom we deze drie MSP/brokers hebben geselecteerd en welke verbeteringen in het inhuurproces wij willen. Ook tijdens de proefperiode bleven we communiceren met de hiring manager over de voortgang van de pilot.”

In praktijk bewijzen

Hero moest zich bewijzen in het segment ‘utiliteit’. Van de Meeberg: “Onder utiliteit vallen grote, betekenisvolle projecten, zoals het Paleis van Justitie en de verbouwing van het Binnenhof in Den Haag. Daarvoor zijn specialisten nodig die schaars zijn in de markt. We hebben het Hero expres niet makkelijk gemaakt.” 

“Het is niet alleen een uitdaging deze mensen te vinden, maar ook om hen zo snel mogelijk te plaatsen”, zegt Lucas Knijn, Commercieel Manager bij Hero. “Het gaat vooral om snelheid. Iemand moet volgende week aan de slag op zo’n bouwplaats. Dan moet alles geregeld zijn: de juiste papieren, het arbeidscontract en de onboarding. Dat vereist goede communicatie tussen ons, de klant en de zzp’er.”

Volgens Van de Meeberg was Hero meteen spot-on. “Zij kwamen niet eerst met een plan van veertig pagina’s, maar gingen direct aan de slag.” 

Persoonlijk contact kandidaten

Bij de start van de pilot droeg Croonwolter&dros de inhuur van externen over aan Hero, vertelt Van de Meeberg. “Wij hebben natuurlijk zelf ook een sterk netwerk, waardoor wij onze pool aan zzp’ers ook bij Hero hebben ondergebracht. Uiteraard lieten wij aan de zzp’ers weten dat we met Hero werken en dat zij het proces overnemen.”

Wat begon als brokerschap, waarbij Hero het administratieve inschrijvings- en screeningsproces (checklists) tot en met de facturering op zich nam, groeide al snel uit tot een intensieve samenwerking. Zo werd Hero door Croonwolter&dros ook ingeschakeld om kandidaten via direct sourcing te vinden. Hero bouwde in korte tijd een landingspagina in hun huisstijl en richtte het hele proces daarachter zelf in. Op die landingspagina was alle informatie over de opdrachten te vinden en konden managers zich eenvoudig aanmelden.

Volgens Knijn gaat het uiteindelijk om persoonlijke contact met kandidaten. “Tegenwoordig gaat vrijwel alles digitaal, ook de communicatie met externen. Wij vinden dat belletje juist belangrijk, zodat we kunnen uitleggen wat wij als Hero doen en waarom het belangrijk is voor het aanmeldingsproces om het online formulier in te vullen. En gewoon om even te vragen hoe het gaat.”

Goede relatie opbouwen

Een goede relatie opbouwen met hiring managers is minstens zo belangrijk, vult Hero-CEO Jeroen De Vries aan: “De komst van een MSP kan een cultuurshock teweegbrengen. Dan is er opeens een partij die de hele inhuur van externen binnen de organisatie overneemt. Vooral bij inhurende managers kan dan de angst ontstaan dat zij er niet langer invloed op hebben. Dat ze niet meer kunnen bepalen welke externe professionals voor hen komen werken.”

Knijn herkent dit vanuit de praktijk. “De inhurende manager wil controle houden op wie er binnenkomt en de vrijheid behouden om gebruik te maken van de huidige professionals die hij regelmatig inhuurt. Daarom zijn wij met de inhurende managers van Croonwolter&dros een kop koffie gaan drinken. We hebben een presentatie gegeven om onze meerwaarde in het inhuurproces uit te leggen en hielden doorlopend contact. Vanuit die basis kijken we altijd samen wat we kunnen verbeteren. Zo bezit de hiring manager veel informatie waar je jouw voordeel mee kunt doen.”

Pilot is een aanrader

Tevreden hiring managers en zzp’ers en dus een tevreden Kristel van de Meeberg. “Voor ons was de prijs van de MSP-dienstverlening niet het belangrijkste criterium. Hero bleef binnen ons budget, maar was niet de goedkoopste. Wij hebben bewust gekozen voor hun kwaliteit, hun persoonlijke benadering, het goede contact met zzp’ers en dus voor de beste candidate experience. Bij Hero begrijpen ze hoe belangrijk de zzp’er voor ons is.”

Aan het eind van het jaar viel de keuze definitief op Hero als enige MSP/broker die alle externe professionals levert. “Hero heeft de pilot glansrijk doorlopen”, vertelt Van de Meeberg.

Jeroen de Vries is enthousiast over de pilot: “Ook als zij een andere MSP/broker zouden kiezen, vind ik het idee van een pilot nog steeds fantastisch. Ik raad dat alle organisaties aan. Want vaak beloven partijen de wereld, maar blijken ze het in de praktijk niet waar te kunnen maken. Het idee achter zo’n pilot is ‘laat maar zien wat je waard bent!’ Dat is een aanpak die helemaal bij ons past.”

Download de klantcase over de MSP-pilot bij Croonwolter&dros.